Citat:
Ursprungligen postat av
Clyo
Ganska enkelt.
Det obelånade pantbrevet förvaras med största sannolikhet digitalt hos Lantmäteriet i deras ägararkiv.
https://ibb.co/0GYRVQk
Ja det stämmer. Idag ska alla pantbrev gamla som nya digitaliseras. Jag fick inte ens tillbaka mina gamla fina original handlingar när jag digitaliserade gamla pantbrev. Esbjörn senaste notering kring pantbrevet på huset är 2011. Helt garanterat att det är digitaliserat då om inte tidigare.
I dag får du inte ens en handling när du när du tar lån på huset. Utan själva handlingen finns enbart digitalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
DoraF
Det av mig fetade. Nä, det var just det. Esbjörns ombud har inte hävdat att Esbjörn saknar rättshandlingsförmåga och att köpekontraktet därför skall ogiltigförklaras av tingsrätten. Det framgår av aktbilaga 28
Esbjörns ombud använder 31 § och 33 § i avtalslagen. Den som vill kan själv se hur 31 § exempelvis tillämpas i två domar från Hovrätten för Västra Sverige, målnunmer T 4278-03 och T 5440-14. Se även NJA 1981 s. 718. I dessa domar framgår det klart och tydligt att det inte krävs att en person ska sakna rättshandlingsförmåga för att ett avtal inte ska vara giltigt. Den som läser domarna ser också att Esbjörns ombud gjort sin hemläxa.
Användaren du svarade har dessvärre som vana att försöka plantera trådsanningar som är direkta lögner gripna ur luften eller avsiktliga feltolkningar. Gaslightning i sin prydno.
Apropå pantbrev och Lantmäteriet. Kan man vara säker på att Esbjörn inte har något utnyttjat pantbrev? Jag menar att köpekontraktet visar att Esbjörn inte har något lån med fastigheten som säkerhet.
Jag tycker att det fattas en bit i lagen där. Många är äldre saknar inte rättshandlingsförmågor. Men de behöver rätt stöd för att garantera att de förstått och handlar utifrån sin egen vilja. Om Esbjörn fått det, fått hjälp att fatta att träd skulle fällas och förändringar skulle ske när huset var sålt, så tror inte jag att han sålt.
Att Esbjörn hade specifika krav kring fastigheten tycker jag framgår dels för att Ebba sagt det, dels hans upprördhet över de fällda och de målarfärgs kluddade träden och slutligen av Ebbas senaste brev till Esbjörn. Vidare talar det hon skriver om restaurering av huset på att överenskommelse skett angående insidan av huset oxå. Rimmar illa när hon säger att hon stod med hantverkare och arkitekter redo vid tillträdes datumet.
Att säljaren förstår sitt val och vilka konsekvenser en försäljning får, det vill säga att säljaren inte längre har rätt att besluta om träd och färger på väggarna är grundläggande att människor som säljer förstår. Har man inte fattar det så har ingen tillgodosett de speciella krav en kognitiv funktionsnedsättning kräver för att man ska förstå sin rättshandlings förmåga.
Citat:
Ursprungligen postat av
nova68
Fel för faan
Det var ta mig fan det riktigaste inlägg du skrivet på länge. Grattis du har vunnit lite självinsikt 😉.
Angående lagfart så kan jag inte komma ihåg att jag aktivt sökte det. Den bara kom när affären var helt klar.