Citat:
Ursprungligen postat av
Linisen76
Finns det folk som kan gå på stesolid, säg 10-20 mg dagligen under längre tid utan att utveckla nämnvärd tolerans? Eller är det hugget i sten att de slutar funka efter X antal veckor/månader?
Finns många som käkat det i 10-tals år (förskrivna doser 5-20 mg etc) och IMM hjälper det dom fortfarande. Känner flera jag tycker det är så för. Eller ÅTMINSTONE så finns det för dom inga andra/enkla alternativ som är bättre.
Min farsa käkade 20 mg stess om dagen i 20 år. Han testade i ~6 månader vara utan efter en nedtrappning. Han blev ett kolli som bara låg i sängen och gick till affären 1 gång var 10:e dag, samt fick åka till akuten flera gånger den perioden utan.. pga yrsel/å
panikångest/psykos-liknande.
Sen gav han upp att vara fri ifrån bens och skaffade sig på svarta marknaden, nu funkar han bättre igen.
Men han har mycket olika krämpor osv. Så för en ung friskare person kan man def sluta, och def vara värt det efter långbruk för många! Har jag lite personlig erf av, om än mitt frekventa bens bruk inte var mer än 1 år i rätt sansade doser för det mesta. (ca 2010-2011)
Dom slutar inte fungera! Det är mer att man kan dra på sig ny form av ångest (medans man äter dom, t.ex. ångest mellan doser) och oroa sig om att behöva piller, ökad ågest mellan doser, behöva mer frekventa doser, samt minnesproblem, osv.