2022-03-01, 01:07
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Har haft ganska kraftig rethosta nu under några dagar vilket har gjort att jag exempelvis i förrgår sov riktigt kasst och hade hosta typ halva natten, har även testat mig för Covid och det var negativt så det är inte det jag har.

Nu har hostan dock blivit betydligt mildare, och tänkte om en liten stund innan jag lägger mig göra iordning en rövpanna med 15mg Stesolid samt 15mg Oxascand. Kommer även senare när RP,n har börjat verka precis innan jag lägger mig i sängen ta 1mg Lorazepam oralt också.

Hoppas verkligen att jag denna natt kan få sova som jag ska.

/Mvh
Citera
2022-03-03, 12:33
Medlem
Phobiazis avatar
Går det att flöddra på diazepam?
Citera
2022-03-03, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phobiazi
Går det att flöddra på diazepam?
Klart det går men det är inte direkt roligt, Bensodiazepiner är klart överskattade som rusmedel.

Jag äter rätt habila doser benzo dagligen pga sjukdom och det har hänt att jag har råkat glömma att jag har tagit min medicin och råkat få i mig dubbel dos av misstag.

Det enda som hände var att balans samt motorik blev sämre och det var inte det minsta roligt alls.

Bensodiazepiner är mediciner framtagna emot ångest, sömnproblrmatik, EP samt lite annat och för dessa ändamål fungerar det ypperligt men att ta det för skojs skull är bara dumt.

Då är alkohol en så mycket trevligare och mer givande drog.

Tar du en hygglig dos Diazepam utan att lida av kraftig ångest el dyl så kommer du mest bara bli muskelavslappnad och sömnig samt att motorik och balans blir lidande.

Oftast märker man inte hur påverkad man är utan tror att man är nykter och då är det lätt att det slinker ner lite fler tabletter med total blackout som följd.

Innan man blackoutar så kan hämningarna släppa och man kan hitta på en väldigt massa dumma saker man aldrig skulle ha gjort annars, vilket man inte minns dagen efter när man vaknar.
Citera
2022-03-08, 12:47
Medlem
Fick precis 5mg stesolid utskrivna av min läkare för att ta vid behov. Har tidigare gått på 1mg temesta vid behov. Min fråga är hur står sig 5mg stesolid mot 1mg temesta?
Citera
2022-03-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anoziras
Fick precis 5mg stesolid utskrivna av min läkare för att ta vid behov. Har tidigare gått på 1mg temesta vid behov. Min fråga är hur står sig 5mg stesolid mot 1mg temesta?
Jag skulle säga att det är bra mycket mer tryck i 1 mg Temesta än 5 mg Stesolid.
Citera
2022-03-10, 21:35
Medlem
Citat:

Hemmesta och stesolid är helt olikA och 1mg temesta är bra mycket mer drag i än 5mg stress.
Citera
2022-03-11, 06:56
Medlem
Spara Stesolid-tabletter i 40 år

Är det någon som vet detta:

Om jag vill spara Stesolid-tabletter i 40 år - hur ska jag bäst förvara dem, och hur många procent av deras ursprungliga verkan kommer då att finnas kvar, alltså efter 40 år?

Det är lösa tabletter det handlar om (ej förpackade).
Citera
2022-03-11, 07:11
Medlem
vividcarrots avatar
Snacka om framförhållning, spara dem som 25åring och plocka ut dem lagom till pensionen.

Varför ska du spara dem i 40år?

Om jag var tvungen så hade jag vakuumförpackat och slängt in i frysen, är nog ditt bästa kort.
Citera
2022-03-11, 07:17
Medlem
saltakissens avatar
Hehe, köpa nu för att slippa köpa som pensionär?

För att svara på din fråga hade jag förvarat tabletterna torrt, svalt (dock inte iskallt) och mörkt. Medicin i tablettform klarar sig riktigt bra långt efter bäst före under dessa förutsättningar. Har t. ex. använt buprenorfin som gått ut för 4 år sedan och fått lika god effekt ändå.
Citera
2022-03-11, 08:08
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.beiga.kunden

Om jag vill spara Stesolid-tabletter i 40 år - hur ska jag bäst förvara dem, och hur många procent av deras ursprungliga verkan kommer då att finnas kvar, alltså efter 40 år?

Torrt och svalt samt inget solljus så ska det nog inte vara några problem.

Jag fick farsgubbens gamla Tramadol som var 10+ år gamla och de funkade
strålande
Citera
2022-03-11, 14:31
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.beiga.kunden

Citat:
Amerikanska forskare har analyserat åtta olika gamla läkemedel, som hittats i lagret på ett apotek i USA.Utgångsdatum hade passerats med mellan 28 och 40 år. Läkemedlen innehöll 14 olika aktiva substanser. De flesta av substanserna, 86 procent, behöll åtminstone 90 procent av angiven styrka i läkemedlet. Tre substanser fanns i högre mängd än vad som angavs på innehållsdeklarationen och två substanser hade mindre än 90 procent kvar.

https://www.dagensmedicin.se/alla-ny...ast-foredatum/
https://janusinfo.se/nyheter/nyheter...71ac13554.html
Citera
2022-03-12, 10:43
Medlem
Citat:

Bra mycket starkare, som andra skriver. Lita inte på de där tabellerna eller vad de nu kallas, som att tex 10mg diazepam skulle vara lika med 1mg xanor osv. Alla som testat båda vet att det är en otrolig skillnad. Känns snarare som 1mg xanor är typ 40-50mg diazepam. 1mg temesta är väl något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in