Citat:
så här funkar det: Jag förstår att du sett att köpekontraktet (aktbilaga 2) innehåller en en sk överlåtelseförklaring där det står "Säljaren överlåter härmed Fastigheterna till köparen och förstått det som att Ebba är ägare till fastigheterna I samma ögonblick som köpekontraktet undertecknades. Fullt så enkelt är det inte. Äganderätten övergick inte definitivt till Ebba i och med att köpekontraktet undertecknades utan äganderätten befinner sig i en övergångsperiod där den är svävande.
Hur kan jag vara säker på det? Jo, om du läser vidare i köpekontraktet så står det i §6:
Ebba blir alltså definitiv ägare till fastigheterna efter att hon betalat och fått ett bevittnat och undertecknat köpebrev av Esbjörn. Det framgår av §11 i köpekontraktet.
Det finns också en svävarklausul aka återgångsklausul i köpekontraktet, §9, som innebär att köpet är giltigt endast om villkoren i köpekontraktet uppfylls. Möjligheten till svävarklausuler regleras i 4 kap. 3 § 1 JB.
Det är med andra ord inte alls självklart att Ebba är ägare till fastigheterna utan äganderätten är svävande. Frågan om vem som är ägare till fastigheterna givet läget är inte trivial och rör inte någon teknikalitet. Tingsrätten har verkligen fått något att bita i och det ska bli mycket intressant att läsa domen.
Jag förväntar mig inte att du ska förstå något av det jag skriver eller ens ta till dig att Ebba inte har någon definitiv äganderätt till fastigheterna. Jag tror att du kommer att med en dåres envishet fortsätta att hävda att Ebba minsann äger fastigheterna och hävda att alla som påstår något annat är idioter. Nu har jag i alla fall gjort ett ärligt försök att förklara för dig att just nu är äganderätten till fastigheterna svävande.
Hur kan jag vara säker på det? Jo, om du läser vidare i köpekontraktet så står det i §6:
Ebba blir alltså definitiv ägare till fastigheterna efter att hon betalat och fått ett bevittnat och undertecknat köpebrev av Esbjörn. Det framgår av §11 i köpekontraktet.
Det finns också en svävarklausul aka återgångsklausul i köpekontraktet, §9, som innebär att köpet är giltigt endast om villkoren i köpekontraktet uppfylls. Möjligheten till svävarklausuler regleras i 4 kap. 3 § 1 JB.
Skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta kontrakt, har motparten rätt till skälig ersättning. Är kontraktsbrottet av väsentlig betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet.Det håller inte att bita sig fast i en mening i köpekontraktet och tro att den är huggen i sten utan man måste ha hela köpekontraktet i åtanke om man vill förstå det. Det går inte heller att bita sig fast i 4 kap. 1 § jordabalken utan man måste ta hänsyn till hela jordabalken, i det här fallet till 4 kap. 3 § 1 JB.
Omedelbar hävningsrätt föreligger inte om köparen är privatperson och kan hänvisa till sådana extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.
Vid köparens kontraktsbrott, som leder till håvning av köpet, ska ersättning i första hand regleras ur betald handpenning. Överstiger säljarens skada handpenningen ska köparen snarast betala mellanskillnaden. Är säljarens skada mindre ån handpenningen ska säljaren snarast återbetala mellanskillnaden till köparen. Vid köparens kontraktsbrott ska ersättningentill säljaren även innefatta säljarens kostnad för mäklarprovision i samband
med försäljningen av Fastigheten.
Det är med andra ord inte alls självklart att Ebba är ägare till fastigheterna utan äganderätten är svävande. Frågan om vem som är ägare till fastigheterna givet läget är inte trivial och rör inte någon teknikalitet. Tingsrätten har verkligen fått något att bita i och det ska bli mycket intressant att läsa domen.
Jag förväntar mig inte att du ska förstå något av det jag skriver eller ens ta till dig att Ebba inte har någon definitiv äganderätt till fastigheterna. Jag tror att du kommer att med en dåres envishet fortsätta att hävda att Ebba minsann äger fastigheterna och hävda att alla som påstår något annat är idioter. Nu har jag i alla fall gjort ett ärligt försök att förklara för dig att just nu är äganderätten till fastigheterna svävande.
Citat:
Ebba är alltså redan ägare - men lagfarten gör det möjligt att registrera ägandet hos lantmäteriet.
När du har köpt eller på annat sätt förvärvat en fastighet eller tomträtt (genom gåva, arv, bodelning eller dödsbo) ska du ansöka om lagfart eller inskrivning av tomträttsinnehav för att registrera att du är ägare. Det ska göras inom tre månader efter förvärvet.
Tack för att du gav mig rätt så snabbt. Det dröjde bara några minuter innan martinator återkom och hävdade att Ebba visst är ägare till fastigheterna. Precis som jag förutspådde. Nja, inte riktigt eftersom hen inte kallade mig korkad i det här inlägget
!