Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Ja det är klart att det var åt helvete att patienterna inte fick adekvat vård. Det fattar alla.
Men med det i åtanke var inte den palliativa vården problemet.
Problemet var att man inte kunde administrera korrekt vård till patienterna.
En massa högerblivna i tråden har inte greppat detta. (Eftersom jag själv, av en del fåvitska debattörer etiketterats som varande "vänsterbliven" ser jag mig nödgad att använda detta epitet på de som ställer sig konträra min hållning i frågan.)
Jag håller med dig i det fetade. Men syrgas är inte ett problem i vårt land, problemet är att vi har en underbemannad äldrevård och underkvalificerad sådan som inte ens kan ge syrgas. Lägg därtill fega läkare som beordrar palliativ vård över telefon utan att ens ha kontaktat varken patient eller anhörig, vilket är ett lagbrott. Kan de inte få vård på plats ska de in på IVA, har man inte plats där så fanns ju militärsjukhusen, deras respiratorer var inte top-notch men de kunde åtminstone gett syrgas. Det är bara att konstatera att vi stod med byxorna vid knävecken och ingenting fungerade, de som ska hängas är våra politiker som inte gjort sitt jobb! Det fanns inte utrustning, ledningen fungerade inte och Anders Tegnell motarbetade allt och alla som verkligen ville göra något. Vi försökte inte ens, det var morfinsprutan direkt.
Palliativ vård ges i livets slutskede, det fanns många som hade tid kvar, det visar ju Norge på. De har kvalificerad personal på sina äldreboenden. De har en ledning som är proaktiv. Många anhöriga som stod på sig här hemma gjorde att deras äldre klarade sig då de fick kvalificerad vård.
Detta är gamla människor som byggt upp det här landet och förväntade sig något i gengäld, om än hur litet, men tji fick de. Jag skäms å deras vägnar.