Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja, vad tror du? när vi inte föder 2,1 barn per kvinna, men blir äldre och äldre?

Lösningen på det problemet är ju inte att importera män från MENA-länder vilket vi nu kan se o Sverige. Massinvandringen och mångkulturen är ett komplett misslyckande från start till mål.
Men du kanske uppskattar import av våldtäktsmän m.m.
Citera
2021-08-22, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej håller med, raseri är väl kanske fel ord, för oss som följde diskussionen på twitter för några dagar sedan så framstod det ju mer som det traditionella sektbeteendet. Förkasta och förlöjliga programmet som oseriöst, lite personpåhopp på Belinda och därefter ett gäng haldockor och hittepåord som "biologism" efter det lämna diskussionen och låtsas som att den inte existerar.

Lite det som sker oavsett vad som diskuteras på Twitter då mao?
Citera
2021-08-22, 11:12
Medlem
Citat:
Alltså män skaffar barn för att sen dumpa dem åt helvete?
Allra helst flera miljarders barn, som han sen ska dumpa åt helvete att dö en plågsam död nånstans bland staplade barnlik? Ju högre staplar desto "duktigare" har han varit?

Och återigen är det ett ok beteende för ett samhälle?
Ska ett samhälle liksom acceptera att människor ägnar sig åt att stapla barnlik, högst stapel vinner?

Återigen. Människor har sex p g a vår sexlust och våra instinkter. Endast några enstaka procent av samlagen är i syfte att avla barn.
Av denna aldnedning finns preventivmedel i a f ett betydande antal länder. Men om du tittar på t ex det katolskt dominerade Filippinerna så ser du att tonårsgraviditeter och ensamma mödrar är vanligt förekommande. Detta beror naturligtvis inte på att filippinska tonåringar önskar bli föräldrar utan för att de vill ha sex p g a sin sexlust.
Citera
2021-08-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag pratar inte om varför det är "lättare" eller "svårare", jag pratar om att man kan uppfatta sin lön som orimligt låg i förhållande till kunskapskrav, arbetsbelastning och samhällsnytta och att man vill att det ska förändras även om det blir dyrare för dem som måste betala för det.
Nej du pratade om hur man värderar olika yrken.

Och jag svarade att det är lättare att motivera högre lön för någon som genererar inkomst.

Därmed har jag inte sagt att en snickare är mer värd än en sjuksköterska.
Eller att en sjuksköterska är mer värd än en städare för den delen.

Alla yrkesgrupper behövs, men alla kan inte få högst lön såvida man inte är ok med att "högst" lön är typ 8700 kr/mån. Och då är vi inne på kommunism.
Citera
2021-08-22, 11:31
Medlem
varfors avatar
Citat:
vet du ens om hur den mesta av kvoteringen sett ut i Sverige?

Vid LIKA meriter/ kompetens så tillsätts den grupp... kön ex. som saknas.
Kvoterade människor är alltså LIKA meriterade som den/de som annars hade kunnat fått jobbet.

Finns det skäl då ligga som patient på operationsbordet att oroa sig om den som opererar är LIKA meriterad som den vita man som inte fick jobbet....eller inbillar man sig kanske att bara för att kirurgen har fitta eller brun hud så kommer hon inte se skillnad på din lever och hjärna?
Jo, jag gör ju det... Var bland annat insyltad i periferin när veterinärprogrammet på UU fick bakläxa efter de kvoterat in män som inte hade både samma betyg & hp som de "ratade" kvinnorna.
Men där drevs en process.

Vid anställning är det dock inga problem att sätta en kravspec. som gör att man får välja, man sätter den bara så många når kraven. Här blir meriterna något mer subjektiva än vad betyg & HP är.
Kraven man satt är sedan vad en ev. domstol kommer utgå ifrån när de bedömmer relevanta meriter för tjänsten.
På samma sätt man kan skräddarsy krav både vid anställningar & upphandlingar för att vara relativt säker på visst utfall.
Med makt över urvalet av potentiella kandidater har man även makt över utgången.
Därav kan misstanken hos kolleger och motparter ändå uppstå, speciellt om AG uttalat eller kommunicerat internt/externt att man är ute efter att rätta till ev. "obalanser" vid tillsättningen.

Du har aldrig funderat över varför näringslivets kvinnliga högdjur ofta är såpass hårda & högljudda motståndare till kvotering?
(Stenbeck, Ax:son Johnson, Lindén m.fl.)

Kanske beror det på hur kvotering sköttes när de var yngre, kanske på hur lätt man fular sig runt "likvärdig kompetens" kanske på hur den sköts i andra länder tex USA.
Möjligt att nästa generation har en annan inställning...

Edit: Vad gäller polisutb. sänktes ju inte kraven för att dessa var för höga innan.
De sänktes för att man ville öka antalet poliser, så man utökade platserna på polisutb. dessa blev dock inte fyllda med de tidigare kraven.
Pga för få lämpade sökte in då löner, arbetsmiljö, villkor & förmåner helt enkelt inte var konkurrenskraftiga, men dessa kostar pengar att åtgärda, pengar man inte ville spendera.
Så man sänkte kraven istället.
Vilka grupper som "gynnades" av sänkningen går att se i antagnings statistik där man kollar vilka som fyllde de vakanta platserna.
Dvs exakt samma metod som jag beskrev hur man kvoterar vid anställning...
Senast redigerad av varfor 2021-08-22 kl. 11:59.
Citera
2021-08-22, 11:32
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Får jag påminna dig om at jag är feministen här som vill ha både manliga och kvinnliga poliser, sjuksköterskor etc etc. Medan väldigt många vill sätta P. för den typen av mångfald i yrkeskårer.
Att hävda att kvinnor inte ska få bli poliser vad är det tycker du? Om inte "sätta människor i fack".

Tänk lite tack.
Och var konsekvent i ditt kritiserande.

Men jag har inte sagt något om att jag inte tycker samma? Att DU anser dig ha rätt till att kasta skit på folk för att DU anser din åsikt ger dig någon form av frikort är bedrövligt.

HUR är inte jag konsekvent menar du? Det är ju just DET jag menar att du INTE är.

Snälla människa - är du påverkad av något, så svårt kan det inte vara att förstå vad jag menar. Eller har du satt dig så högt upp på din pedistal att du inte längre anser att du är en människa som kan göra fel?
Citera
2021-08-22, 11:36
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Lite det som sker oavsett vad som diskuteras på Twitter då mao?

Tycka vad man vill om twitter, men det är ju den plattform där mycket av dagens politik diskuteras, mellan "vanligt folk" och politiker och opinionsbildare.

Fanns ju i detta fall exempel på kända ledarskribenter och kulturmännskor som skrev saker som "Tittade 5 minuter sen var jag tvungen att stänga av"
Det tyder ju på att man inom den delen av den feministiska rörelsen är väldigt öppensinnade och vetenskapligt förankrade.
Obs, sista meningen är ironi
Citera
2021-08-22, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Men jag har inte sagt något om att jag inte tycker samma? Att DU anser dig ha rätt till att kasta skit på folk för att DU anser din åsikt ger dig någon form av frikort är bedrövligt.

HUR är inte jag konsekvent menar du? Det är ju just DET jag menar att du INTE är.

Snälla människa - är du påverkad av något, så svårt kan det inte vara att förstå vad jag menar. Eller har du satt dig så högt upp på din pedistal att du inte längre anser att du är en människa som kan göra fel?
Hon är påverkad av feminism. Feminism är en religion. Hon beter sig precis som i stort sett alla religiösa fanatiker.
Samma argumentation. Samma taktik. Samma oförmåga att ta till sig logik och fakta.

Btw så kan jag tipsa om [i]the madness of crowds[/I
Mycket intressant och skrämmande läsning]
Citera
2021-08-22, 11:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Nej du pratade om hur man värderar olika yrken.

Och jag svarade att det är lättare att motivera högre lön för någon som genererar inkomst.

Därmed har jag inte sagt att en snickare är mer värd än en sjuksköterska.
Eller att en sjuksköterska är mer värd än en städare för den delen.

Alla yrkesgrupper behövs, men alla kan inte få högst lön såvida man inte är ok med att "högst" lön är typ 8700 kr/mån. Och då är vi inne på kommunism.
Nej, jag pratade med ZiggeZigarett hur han värderade den som byggde sjukhuset kontra den som sedan arbetade med omvårdnaden i det.

Nej, alla kan inte få högst lön men det innebär ju inte att de som arbetar i den offentliga sektorn med nödvändighet måste ha lägre än de som inte gör det.
Citera
2021-08-22, 11:49
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Vid LIKA meriter/ kompetens så tillsätts den grupp... kön ex. som saknas.

Två personer med lika meriter eller kompetens finns inte i världen. Den egalitära drömmen om exakt likadana människor, utbytbara som delar i en maskin, är inte på riktigt.
Citera
2021-08-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ja visst! talibanerna har ju "fattat" att flickor är "biologiskt" odugliga på att studera ex.

talibanerna har kanske tagit ett pragmatiskt beslut. ej lönt för kvinnor att studera i ett sånt land med sån befolkning. lika bra de låter bli än att bygga upp den apparaten. jag tror inte de betraktar kvinnor som obildbara så där har du fel igen. Det är så att vara förvirrad vänster feminist. Man går hela tiden vilse och trasslar in sig
Citera
2021-08-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Tycka vad man vill om twitter, men det är ju den plattform där mycket av dagens politik diskuteras, mellan "vanligt folk" och politiker och opinionsbildare.

Fanns ju i detta fall exempel på kända ledarskribenter och kulturmännskor som skrev saker som "Tittade 5 minuter sen var jag tvungen att stänga av"
Det tyder ju på att man inom den delen av den feministiska rörelsen är väldigt öppensinnade och vetenskapligt förankrade.
Obs, sista meningen är ironi

Ja, visst sägs det mycket skit på Twitter från alla håll och kanter. Det som är tröttsamt är att diverse skräpmedia alltid ska rycka loss meddelanden från sidan och måla upp det som att att folk rasar. Det kan man ju göra angående vad som helst om man sätter ribban så pass lågt.

Som i detta fallet. Helt värdelös TS baserat på ett värdelöst inslag.
Senast redigerad av enhalvboj 2021-08-22 kl. 11:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in