2021-08-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det slår dig inte att Sverige påverkas av vad som händer i resten av världen?

Sverige kan påverkas av vad som händer i omvärlden absolut, har inte sagt något annat.
Citera
2021-08-21, 21:05
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag kan beundra dig för du lägger ner så mkt tid på nästan alla inlägg, alla inlägg är värsta uppsatsen. Bravo. Men jag skulle föredra att du lägger mer tid på att förstå vad den andra skriver och faktiskt svarar på det istället. För oavsett hur långa dina inlägg än är, så är merparten av dem totala icke svar på det som du svarade på alternativt väldigt undvikande svar.

Jag ser inget svar på

"Det var du själv som drog upp parisavtalet och money talks, och hänvisade till att oljeindustrin hade kampanjat för 1 miljard usd. Du verka ha problem med dina egna argument. Om money talks som DU själv sa, så bör man titta på resultatet i det fallet. Resultatet är att parisavtalet gick igenom."

Det har jag redan svarat på, men du läste tydligen inte.

Trump och hans kampanj 2015 satsade 322 miljoner USD, varav en hel del från t.ex. olje-bröderna Koch, på att Trump skulle bli president.

Fossilindistrin satsade 1 miljard USD på att förhindra att Parisavtalet minskade försäljningen av fossila bränslen.

Trump tog USA ur Parisavtalet och oljeförsäljningen fortsatte att öka som tidigare.

Du och jag har uppenbarligen lite olika infallsvinkel här. Du skriver om avtalet, jag är fokuserad på resultatet. Resultatet var att oljeförsäljningen fortsatte att öka. Exakt vad bröderna Koch ville. Exakt vad oljebolagen ville. Exakt så som Trump ville att det skulle bli.

Ser du den fortsatta ökningen av försäljningen av olja som en framgång för Parisavtalet?

Citera
2021-08-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Absoluta temperaturer kan lätt ge olika värden om man mäter på olika platser. Däremot är förändringarna upp och ned betydligt mer konstanta över större ytor. Det är temperaturanomalier man bör jämföra, inte absolut temperatur.

Båda graferna baseras på data från Observatorielunden i Stockholm. En skillnad är att den analys du hänvisade till har kompenserat för den urbana värmeön.

Men lasternassumma har ett fel på ungefär en grad jämfört med de data han själv länkade till. Jag trodde han skulle vara intresserad av vad som gick snett med tanke på att han är trådens främsta expert på vetenskaplig metodik. Men han verkar ju inte ens vilja medge att han klantade till det.
Citera
2021-08-21, 21:34
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Inget katastrofalt kommer ske under våra livstid när det gäller miljön, i synnerhet inte i sverige vilket är det enda våra ledare bör bry sig om. Det enda att vara rädd för är hur totalitarismen som detta föder kommer påverka våra liv, hur förtrycka vi kommer bli.

Vad som är troligt är väl att antingen mjölkar de detta till världens ände, med ständigt förskjutna deadlines etc, eller så kommer de med någon påhittad mirakellösning, och om vi bara håller oss till den så klarar vi oss. Oavsett vad så blir resultatet detsamma, evigt förtryck. En befolkning som värderar säkerhet över frihet är dömt till att bli förtryckt.

Jag vet inte hur du tänker, men jag kan förväntas leva till ca 2060. Mina barn (har några) kan tänkas uppleva slutet på 2000-talet. En av mina barn ska nu få barn, detta kan tänkas leva ett par decennier in i 2100-talet. Det är troligt att jag hinner träffa mitt barnbarns barn innan jag kilar vidare. Den personen kommer nog leva till åtminstone 2150.

Tänker man så, så inser man att klimatförändringarna betyder rätt mycket. På bara 100 år har vår jord ökat nästan 1.5 grader i temperatur och extremväder, torka, stormar, har ökat mångdubbelt. Drar man ut den utvecklingen 130 år till... ja då har vi mänsklighetens ödessituation, leva eller dö.
Citera
2021-08-21, 21:55
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Jag vet inte hur du tänker, men jag kan förväntas leva till ca 2060. Mina barn (har några) kan tänkas uppleva slutet på 2000-talet. En av mina barn ska nu få barn, detta kan tänkas leva ett par decennier in i 2100-talet. Det är troligt att jag hinner träffa mitt barnbarns barn innan jag kilar vidare. Den personen kommer nog leva till åtminstone 2150.

Tänker man så, så inser man att klimatförändringarna betyder rätt mycket. På bara 100 år har vår jord ökat nästan 1.5 grader i temperatur och extremväder, torka, stormar, har ökat mångdubbelt. Drar man ut den utvecklingen 130 år till... ja då har vi mänsklighetens ödessituation, leva eller dö.

OT men dock:

Du kommer bara ha 12,5% gemensamt med dina barnbarns barn så du kan sluta bry dig.
Citera
2021-08-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen

Vi har alltid haft extremväder. Bara för msm, social media rapporterar mer om det nu med vinklingen att det beror på klimatförändringar, gör det inte till sant. Titta utanför ditt fönster, hur mkt extremväder ser du?

Du kan leva till 3000, det är fortfarande lugnt när det gäller klimatet. Sedan kommer vi ändå anpassa oss, så det spelar in grund och botten ingen roll.
Citera
2021-08-21, 22:28
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Vi har alltid haft extremväder. Bara för msm, social media rapporterar mer om det nu med vinklingen att det beror på klimatförändringar, gör det inte till sant. Titta utanför ditt fönster, hur mkt extremväder ser du?

Du kan leva till 3000, det är fortfarande lugnt när det gäller klimatet. Sedan kommer vi ändå anpassa oss, så det spelar in grund och botten ingen roll.

Det fetade, låt mig säga att det är nog inte så forskning ska bedrivas .....

Helt klart ökar jordens temperatur mycket snabbt jämfört med någon tidigare period, och alla seriösa vetenskapsinstitut bekräftar att extremväder blivit mycket vanligare de senaste 2-3 decennierna. Det är vetenskap och data, och går inte att snacka bort.
Citera
2021-08-21, 23:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Din graf visar för höga värden. Det är därför jag säger att du har lagt på en grad. Exakt vad du har gjort fel är svårt att veta.

För övrigt visar Xenonens länk att uppvärmningen är ungefär 2 grader. Jag föredrar en graf som inte är resultatet av programmeringsfel.

Låt mig gissa. Du klarar inte av att ladda ner data och kolla själv?
Hade du klarat det så hade du naturligtvis gjort det för länge sedan.

Citera
2021-08-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Låt mig gissa. Du klarar inte av att ladda ner data och kolla själv?
Hade du klarat det så hade du naturligtvis gjort det för länge sedan.

Det var det första jag gjorde. Det är därför jag har vetat hela tiden att du räknade fel på ungefär en grad.
Citera
2021-08-21, 23:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Det var det första jag gjorde. Det är därför jag har vetat hela tiden att du räknade fel på ungefär en grad.

Du ljuger uppenbarligen! Det kanske är det normala bland vetenskapsförnekare?
Först sa du att det (något, men inte vad) skiljde mellan det jag publicerade och det som Xenonen la ut.

Nu säger du att räknade "var det första du gjorde". Om du inte ljuger kan du ju presentera dina beräkningar. Nähä, jag tänkte väl att du inte kunde det...

Citera
2021-08-21, 23:58
Medlem
dannbaggens avatar
Tycker denna observation passar in här. Vi har denna graf över den globala uppvärmningen:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f8/2000%2B_year_global_temperature_including_Medieval _Warm_Period_and_Little_Ice_Age_-_Ed_Hawkins.svg/2560px-2000%2B_year_global_temperature_including_Medieval _Warm_Period_and_Little_Ice_Age_-_Ed_Hawkin s.svg.png

Man ser en sorts "platå" dvs att temperaturen inte ökar, under första halvan av 1900-talet (mitt i denna exponentiella ökning). Jag roade mig med att zooma in och kolla vilka år det är.

Det skrämmande är att dessa år är 1929-1960. Precis den period då världsekonomin hade en slowdown efter kraschen 1929. Olje-output sjönk drastiskt 1929 och repade sig inte förrän decennier senare.
Citera
2021-08-22, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du ljuger uppenbarligen! Det kanske är det normala bland vetenskapsförnekare?
Först sa du att det (något, men inte vad) skiljde mellan det jag publicerade och det som Xenonen la ut.

Nu säger du att räknade "var det första du gjorde". Om du inte ljuger kan du ju presentera dina beräkningar. Nähä, jag tänkte väl att du inte kunde det...

Jag tittade på Xenonens länk redan innan du postade din graf. Det första jag gjorde när jag noterade dina höga värden var att räkna själv.

Du har själv visat att din graf är felaktig. Medelvärdet för perioden 1859-1869 har du räknat ut till 5,46 grader, men i din graf är medelvärdet över 6,2 grader. Den skillnaden beror på att du är en klantskalle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in