2021-08-21, 20:46
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Föreslår att du läser vad diskussionen gällde.

Har du något lagstöd för att Ebba i egenskap av köpare har rätt att hålla inne med betalningen för att hennes långivare och avtalspart Swedbank är missnöjd?

Att Esbjörn och Ebba är kunder i samma bank har inget med saken att göra.
Så länge han inte släpper pantbreven är han i avtalets betydelse fortfarande i avtal eller?
2021-08-21, 20:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Du har rätt att Esbjörn inte har avtal med Swedbank.

Esbjörn var inte på tillträdesdagen. Han kunde inte då skriva på köpebrevet. Banken vill ha köpebrev som garanti för överlämna lånet för betala resterande handpenningen. Esbjörn skrev på ett kontrakt att han skulle på tillträdesdagen skriva på köpebrevet och överlämna nycklar och dokument som tillhör Fastigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Nej, men då Esbjörn inte kom till likvidavräkning, utbetalning av köpeskilling, överlämnande av obelånat pantbrev och samtidigt upprättande av köpebrev, kan han inte få betalt.
Spelar ingen roll om hon hade en säck med guldtior eller banken inte godkänt utbetalning, Esbjörn har begått ett avtalsbrott genom att inte medverka till det överlåtelse förfarande som står i avtalet.
Han får inte en sekin till innan han medverkar till fullföljelsen av avtalet han själv skrivit under.
Med andra ord är den invändning som N.Armstark gjorde nedan BS. Det finns ingen lag som säger att Ebba i egenskap av köpare har rätt att hålla inne med betalningen för att hennes långivare och avtalspart Swedbank är missnöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Enligt aktbilaga 95 så krävde även Swedbank en likvidavräkning för att fullfölja transaktionen. Tänk att även de är så involverade på Ebba Busch sida att de deltar i denna ”gaslightning” med oss.
2021-08-21, 20:51
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Esbjörn har ett avtal med Swedbank.
Enligt uppgift är Esbjörn kund hos Swedbank, ja.

Vad har det med saken vi diskuterar att göra?

Citat:
Enligt aktbilaga 95 så krävde även Swedbank en likvidavräkning för att fullfölja transaktionen. Tänk att även de är så involverade på Ebba Busch sida att de deltar i denna ”gaslightning” med oss.
2021-08-21, 20:51
Medlem
Citat:
Jag talade ju om det för dig i början av mitt svar till dig. Den här diskussionen är nog lite för avancerad för dig eftersom du inte förstår hur jag än förklarar att Swedbank inte är avtalspart till Esbjörn.
Återigen - det spelar ingen roll från VEM ebba får sina likvida medel - om det så är självaste GUD.
Det som spelar roll är att hon oavsett har rätt att hålla inne med betalninge.
Det behöver inte finnas någon tredje part.

Swedbank har ett avtal med Ebba som dock påverkas av Esbjörns klavertramp, men detta avtal påvekar i sig inte ebbas rätt att hålla inne med betalningen i affären med Esbjörn.

Det finns ingen anledning att bland ihop saker som du gör.
2021-08-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ovanstående gäller de två parter som ingått avtalet. Min fråga gällde en tredje part, men det låtsas du inte om.

Swedbank har ett avtal med Ebba. Banken är en tredje part som inte har något avtal med säljaren Esbjörn.

Har du något lagstöd för att Ebba i egenskap av köpare har rätt att hålla inne med betalningen för att hennes långivare och avtalspart Swedbank är missnöjd?

Det du citerar ovan är inte tillämpligt. Sorry, men Ebba kan inte skylla på långivaren och Esbjörn och påstå att det är deras fel att hon inte har några likvida medel att betala Esbjörn med. Det håller inte i domstol eftersom lagstöd fattas.

Esbjörn har inget avtal med Swedbank. Esbjörn har ett avtal med Ebba.
Du har rätt om att Ebbas Busch avtal/överenskommelse med Swedbank är ingenting som ska belasta eller rör tredje part Esbjörn Bolin. Du har ett beundransvärt tålamod med stollarna som inte förstår ens den enklaste logiken.
Till deras försvar så ligger det nog en skuldförskjutingsproblematik bakom svårigheterna att begripa.
2021-08-21, 21:04
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Återigen - det spelar ingen roll från VEM ebba får sina likvida medel - om det så är självaste GUD.
Det som spelar roll är att hon oavsett har rätt att hålla inne med betalninge.
Det behöver inte finnas någon tredje part.

Swedbank har ett avtal med Ebba som dock påverkas av Esbjörns klavertramp, men detta avtal påvekar i sig inte ebbas rätt att hålla inne med betalningen i affären med Esbjörn.

Det finns ingen anledning att bland ihop saker som du gör.
Haha Där trillade poletten ned.

Enligt köpekontraktet ska Ebba betala på tillträdesdagen. Att Ebba inte har pengar på sitt konto att betala med är inte Esbjörns problem.

Att Ebbas långivare är missnöjd med situation ger inte Ebba rätt att hålla inne med betalningen till Esbjörn. Med andra ord är den den invändning som N.Armstark postade BS.

Citat:
Enligt aktbilaga 95 så krävde även Swedbank en likvidavräkning för att fullfölja transaktionen. Tänk att även de är så involverade på Ebba Busch sida att de deltar i denna ”gaslightning” med oss. aktbilaga 95 så krävde även Swedbank en likvidavräkning för att fullfölja transaktionen. Tänk att även de är så involverade på Ebba Busch sida att de deltar i denna ”gaslightning” med oss.

Men hade Ebba rätt att hålla inne med betalningen på tillträdesdagen för att Esbjörn inte var på mötet och kunde ge henne ett kvitto på att hon betalat fastigheterna? Den frågan finns det inget glasklart juridiskt svar på.
2021-08-21, 21:06
Medlem
Citat:

Enligt köpekontraktet ska Ebba betala på tillträdesdagen. Att Ebba inte har pengar på sitt konto att betala med är inte Esbjörns problem.

Att Ebbas långivare är missnöjd med situation ger inte Ebba rätt att hålla inne med betalningen till Esbjörn. Med andra ord är den den invändning som N.Armstark postade BS.

Men hade Ebba rätt att hålla inne med betalningen på tillträdesdagen för att Esbjörn inte var på mötet och kunde ge henne ett kvitto på att hon betalat fastigheterna? Den frågan finns det inget glasklart juridiskt svar på.
Det är inte jag som maler på om tre parter. Det är ju du. Vad du inte själv vad du talar om?
Du käftar emot av princip - inte för att du vet eller ens tror att du vet.
ja ebba hade rätt att hålla inne med betalningen... Vad är det du inte förstår?
Du hade ju stenkoll på detentionsrätt sa du....
2021-08-21, 21:09
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Efter som du inte besitter dom kunskaperna så kanske du inte ska ifrågasätta det.
Bara för att jag inte är elektriker eller rörmokare. Betyder det inte att jag inte förstår när något behöver bytas. Och jag behöver inte vara mäklare för att tycka det är konstigt att Säljaren ska betala renoveringar. Jag behöver heller inte vara hantverkare för att bedöma om det är rimligt om jag får vetskap om vad de var.

För som det känns nu känns det som Ebba har blåst Esbjörn på varje möjlig punkt.
2021-08-21, 21:17
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Bara för att jag inte är elektriker eller rörmokare. Betyder det inte att jag inte förstår när något behöver bytas. Och jag behöver inte vara mäklare för att tycka det är konstigt att Säljaren ska betala renoveringar. Jag behöver heller inte vara hantverkare för att bedöma om det är rimligt om jag får vetskap om vad de var.

För som det känns nu känns det som Ebba har blåst Esbjörn på varje möjlig punkt.

Jag förstår att du inte förstår det heller!
2021-08-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Du har rätt om att Ebbas Busch avtal/överenskommelse med Swedbank är ingenting som ska belasta eller rör tredje part Esbjörn Bolin. Du har ett beundransvärt tålamod med stollarna som inte förstår ens den enklaste logiken.
Till deras försvar så ligger det nog en skuldförskjutingsproblematik bakom svårigheterna att begripa.

Du verkar inte förstå jordabalken
2021-08-21, 21:36
Medlem
Citat:

https://lawline.se/answers/4469
Kan säljaren bryta kontraktet?

Då säljaren undandrar sig att medverka till upprättande av köpebrev, alltså fullfölja vad som är föreskrivet i köpehandlingen har ni som köpare rätt till skadestånd (13 §) Detsamma gäller om säljaren inte avträder fastigheten i tid (14 §) eller om ni som köpare inte kan erhålla lagfart på fastigheten (15 §). Förutom att säljaren skall ersätta er för skadan så har ni rätt att under vissa omständigheter häva köpet, exempelvis att dröjsmålet att lämna fastigheten är av väsentlig betydelse. Det förekommer att rätten utverkat vitesföreläggandet för säljare att fullgöra en skyldighet, exempelvis utfärda köpebrev, som följer av en köpehandling (exempel Hovrätten målnummer T3569-02).
2021-08-21, 21:52
Medlem
Citat:

Likvidavräkning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in