Citat:
Ursprungligen postat av
radfittan
Jag har varken rasat eller grinat. Skulle jag grina varje gång det ämnet togs upp skulle jag få grina hela tiden. Jag Ids int. Fysisk kroppar skiljer givetvis mellan män och kvinnor. Men skillnaden i beteendet är socialt konstruerad. Män och kvinnors beteenden övas in att vara olika. Så visst är män och kvinnor olika. Men det är inte en fysisk konstruktion.
Har du något annat än anekdotiska bevis för det? för män och kvinnor beter sig ju olika, även som små bebisar, (även de som har bägge könen landar ju i ett av dem, dvs de beter sig som pojke eller flicka, så man kan med mycket stor sannolikhet lista ut vilken "genus" de slutligen identiferar sig som senare i livet, baserat på det).
Och varför skiljer sig det inte mellan olika kulturer, eller ännu värre, jämstälda samhällen uppvisar samma skillnader i personlighetsdrag (tex Neuroticism) mellan könen som mindre jämstälda,
eller tänker du att skillnader i biologiskt kön inte är = skillnader i utfall , utan skillnader i något annat ocklart och substanslöst?