Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-21, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
du menar statens bestämmer över din kropp, om du inte får lov att köpa någon annans kropp att bestämma över?
Staten reglerar ju även kvinnans kropp genom att kriminalisera köparen. Med ett penndrag sparkar staten undan fötterna på en affärsidé där kvinnorna har en naturlig fördel att kunna totaldominera helt på egna villkor.

Nu erbjuder kvinnan en fantastisk produkt som ingen får köpa. Tycker inte du att man här kan nämna det berömda ”glastaket”?
Citera
2021-08-21, 16:41
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CartelMode66
De påstår att feminister är negativa emot fakta om skillnader mellan könen vilket är direkt felaktigt. Hur många ggr måste jag upprepa det?

Alla feminister förstår att det finns skillnader mellan könen, förutom beauvoriska feminister och marxister
Fast feminister glömmer helt bort biologin när de skall förklara skillnader mellan män och kvinnors position i samhället.

”Hoppsan, här visade det sig att män har de mest statusfyllda positionerna i samhället. Kan det ha något att göra med att kvinnor rent biologiskt attraheras av status? Nej, vi kör med den klassiska förklaringsmodellen, männen hindrar kvinnor som vill söka sig till status!”

”Jaså, det verkar som att kvinnor tar ut mer av föräldraledigheten. Kan det bero på att de biologiskt är mer omvårdande än män? Nej, vi kör på det klassiska, det könsrollerna som gör att de är hemma, nu tar vi krafttag och reglerar tills alla gör likadant!”

Jag tror säkert att feminister inser att det finns biologiska skillnader men det är lite skit samma när man helt bortser från dem i sin analys.
Citera
2021-08-21, 16:42
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Nej samma diskussion eftersom man nu så flitigt använder "biologiska skillander" hela tiden för att försöka kvarbevara gammalt förtryckande skit.
Handlar det inte snarare om att förklara fenomen som varför kvinnor väljer vissa yrken och män en annan sorts yrken?
Citera
2021-08-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Jag debatterar inte med människor vars IQ och kunskap uppenbarligen är väldigt låg.

Är du dum på riktigt? Olika lön för samma arbete drabbar ALLA. Det gäller män såväl som kvinnor.
Antar att du är en ung och okunnig människa som aldrig satt sin fot på en arbetsmarknad.
Jag däremot närmar mig 50-strecket och har haft många jobb.
Redan mitt första jobb där vi var mest män hade vi olika lön trots att vi gjorde samma sak.
Vi var ungefär lika gamla och hade samma utbildning. En del av lönen sätts individuellt.
Människor är olika och presterar olika. Därför blir det löneskillnader.

Någon lönediskriminering mot kvinnor har aldrig kunnat påvisas i Sverige tvärtemot vad du tror.
Redan på 90-talet gjordes en studie av Eva Meyerson och Trond Petersen. Läs den så kanske du lär dig något.
https://docplayer.se/27206-Ar-kvinnor-utsatta-for-lonediskriminering.html

Detta är en helt annan tråd....men du har totalt fel.
Lönedsirkiminering, dvs osaklig lägre löner baserat på kön, etnicitet eller annat finns! och det är inte samma diskussion som individuella lönesättningar.
Citera
2021-08-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Precis. Men det måste vara lite jobbigt att man ska ut och göra videos och starta arga trådar så fort någon inte gillar ett svt-program.

Ja, det skulle minst sagt vara jobbigt.
Citera
Avstängd
Citat:
Ja visst, det var ju nu "vita män" enkom som slet i sitt anletes svett för att plocka bomullen, kaffet, teet, kakaon, kryddorna, sockerbetorna etc etc som skapade de enorma rikedomar som i sin tur ledde till industrialiseringens början i Storbritannien.
Och det har ju enkom varit vita män som skapat alla människor som nu utgjort allt värt kallas grund för mänsklighetens hela existens. Jepp serru...ingen annan har bidragit ett skit, utan bara suttit och rullat tummarna och väntat på att "vita män" ska fixa allt.

Industraliserings början med effektiviseringen och omstruturering av lantbruk (med början på 1700 talet).

Färre människor kunde skapa mat till fler var den intiala konsekven, följt av en befolkningsökning.
Men visst, hade det inte funnits kol och järn i kombination med ett inflöde av bomull så hade ju knappast de första textilfabrikerna i storbritannien . (det var ju i princip statrskottet och "beviset" som behövdes).

Visste du föresten att det även gav kvinnor jobb och frihet?
Traditionellt var "kläder" och "gardiner" osv kvinnogöra, en mycket tung och arbetsintensiv process som kvinnor sysslade med.

Samma mönster upprepade sig även i sverige. så jag antar att det är hemskt att kvinnors konsumtion av kläder (kolla din egen garderob) var drivkraften bakom Bomulsfälten......

så visst har andra bidragit, vare sig de ville eller inte, men det gör inte "den vita mannens" värv ogjort eller mindre sant.

https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/det-langa-1800-talet/industriella-revolutionen#

edit: det var naturligtvis inte kvinliga asiatiska ingejörer som uppfann ångmaskinen, inte heller utvecklade och gjorde den praktiskt användbar.
Senast redigerad av slö 2021-08-21 kl. 16:50.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Staten reglerar ju även kvinnans kropp genom att kriminalisera köparen. Med ett penndrag sparkar staten undan fötterna på en affärsidé där kvinnorna har en naturlig fördel att kunna totaldominera helt på egna villkor.

Nu erbjuder kvinnan en fantastisk produkt som ingen får köpa. Tycker inte du att man här kan nämna det berömda ”glastaket”?

Du inser att hela din tes bygger på att lagen endast tillämpas mot t.ex. det kvinnliga könet. Nu är så inte fallet, och det kan förklaras av andra anledningar. Som att kvinnan är den som bestämmer när de vill ha sex. Så du påstår alltså att det inte finns män som säljer sex, och de blir påverkade på samma sätt som kvinnor?
Citera
2021-08-21, 16:47
Medlem
Felpost
Citera
2021-08-21, 16:48
Medlem
Citat:
Så oväntat att Riks (mediekanal för och av SD) anser att feminister "rasar".
Själv, som feminist , har jag inte hört något "raseri" alls om detta program eller! faktumet att ja där finns biologiska skillnader mellan könen.

Ingen jävla feminist har nånsin påstått att där inte skulle finnas biologiska skillnader, men "vissa" gillar ju nu att försöka vinkla det som OM feminister skulle tycka så.

Fakta är att ja det finns biologiska skillnader men!
dessa är inte så polariserande eller enorma som "vissa" vill ha det till, som därför går att hänvisa till då man ex. försöker tvinga kvinnor att arbeta gratis eller avstå sex.
utan könen är betydligt mer lika, med ungefär samma behov av självständighet, frihet, egen sexualitet etc etc.
Det fetade stycket:
ingen feminist har nånsin påstått att det inte finns biologiska skillnader mellan könen?

Kan du förklara likhetsfeminism (som tydligen är ganska vanlig i Sverige) för mig?

Jag antar att den här sidan är helt ute och cyklar?
Länk

Likhetsfeminism är den vanligaste fåran inom feminismen idag. Likhetsfeminismen menar att de skillnader som finns mellan män och kvinnor inte beror på naturen utan framförallt är skillnader som skapas och konstrueras av samhället. Genom att förändra samhället kan dessa skillnader alltså försvinna.
Citera
2021-08-21, 16:49
Medlem
Citat:
Och?

Kvinnor frötjänar att förtryckas för att " det finns män som...."?

Hedersförtryck är förtryckande mest mot kvinnor och det vet du också, så lägg ner.

Och ändå så envisas feminister med att det är fantastiskt bra att importera män från tredje världen med just det synsättet.

Feminism behövs inte i Sverige, däremot i länder som Indien, Pakistan, Afghanistan och så vidare.
Citera
2021-08-21, 16:51
Medlem
Mannens hjärna är i genomsnitt större än kvinnans hjärna så givetvis finns det biologiska skillnader hur män och kvinnor fungerar.
Citera
2021-08-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Jamen självklart, garnera tomatsoppan med en nypa Trump också. Varför är ni feminister så förutsägbara? Tog Donald dig på fittan, Tomatkungen?

Jag är inte feminist. Jag är humanist. Tr*ump har inte varit i närheten av min eventuella 35cm FB-dase (i slakt tillstånd) eller min eventuella svulstiga trånga, våta hallongrotta. Men finns det någon människa överhuvudtaget som slår honom i att ivrigt härja på sociala medier? Det är fasiken imponerande! Dessutom när han var president. Hur hade människan tid för detta?

Nej, de två damer som nämns verkar mer än bara sansade i jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in