Resultat: Bör kvinnor bli av med rösträtten?
JA!
41,95%
73 röster
NEJ!
58,05%
101 röster
2021-08-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Så Sverige är jämställt? Så Sverige behöver inte feminism?

Jo Sverige behöver feminism, eftersom där finns typer som dig kvar ex.
Citera
2021-08-21, 14:47
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimichurri
Inom brottsbekämpning så daltas det med de kriminella kvinnorna som aldrig förr. De klarar sig undan för att de hanteras med silkeshandskar. 90% klarar sig enbart för att de just är kvinnor. Sätt de kriminella kvinnorna i buren pronto.
Jag kan se många områden där kvinnor får mer hjälp än män, t.ex sjukskrivs de oftare, de lever längre, de tar 60% av alla platser på högskolan, de jobbar mindre, de får mer i pension. Så min fråga gällde naturligtvis om kvinnor behandlas Sämre än män i Sverige.
Citera
2021-08-21, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag har inte lägre lön än min manliga kollegor ( tack vare feminism) och har aldrig lagt påståendet att jag skulle ha det heller.

Du hade ju högre lön.

Det är inte tack vare feminismen. Feminismen önskar inte lika villkor utan lika utfall. Och tack gud bevarse har vi inte nått till denna marxist utopi än.

Du i likhet med de flesta förefaller sällsynt dåligt pålästa om er egen ideologi.
Citera
2021-08-21, 14:48
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jo Sverige behöver feminism, eftersom där finns typer som dig kvar ex.
På vilket sätt är jag ett problem i Sverige som just feminister ska "lösa"?

Du själv verkar däremot vara ett stort problem, som inte klarar att fixa din egen lön. Själv har jag bra lön tack.
Citera
2021-08-21, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag är inte intresserad av några andra länder än Sverige. Åk till hederskultur länderna och föreläs om feminism där. Här behövs du inte.

Vi har hederskulturer i Sverige, a fact! och jag skulle säga alltid haft, eftersom du har vissa grupperingar som fortsatt leva i patriarkala kulturer, ex. olika fundamentala religoner.

Vidar som kvinna är jag fortsatt kvinna även när jag reser utomlands, eller hade du tänkt att jag ska byta kön för att slippa olika typer av diskriminering pga mitt kön?
Citera
2021-08-21, 14:50
Medlem
Citat:
Kvinnor som lever i hederskultur ex.

Det finns män som lever i dåliga förhållanden också. Helt horribelt svar på frågan. Menar du att
1. Det är en rättighet att inte "leva i hederskultur";
2. Kvinnor har inte denna rättighet; och
3. Män har denna rättighet?

Om svaret är nej så ljög du alltså tidigare. Om svaret är ja så är du lågbegåvad och har bristande kontakt med verkligheten. I bägge fallen skulle detta förklara varför feminismen upplevs som lockande.
Citera
2021-08-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Du hade ju högre lön.

Det är inte tack vare feminismen. Feminismen önskar inte lika villkor utan lika utfall. Och tack gud bevarse har vi inte nått till denna marxist utopi än.

Du i likhet med de flesta förefaller sällsynt dåligt pålästa om er egen ideologi.
vad är differansen mellan "jag har inte lägre lön" och "högre lön"?

Äger ni snubbar läsförmåga ens?

Och ja, det är definitivt! tack vare feminism.
Citera
Medlem
chimichurris avatar
Citat:
Påståendet var att kvinnor har samma rättigheter som män.
Finns det bara kvinnor i Sverige? Vet du det hade jag ingen aning om, jag trodde det fanns människor utanför Sverige också.

Inte ens kvinnor inom gruppen kvinnor har eller skall ha samma rättigheter. Ens rättigheter och skyldigheter skall baseras på kön då det är tillämpligt. Det finns en anledning att kvinnor och barn skall lämna ett sjunkande skepp före männen. Det finns en anledning att barn bestämmer mindre en vuxna. Det finns en anledning att det är kvinnan som blir gravid och inte mannen.
Citera
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Vi har hederskulturer i Sverige, a fact! och jag skulle säga alltid haft, eftersom du har vissa grupperingar som fortsatt leva i patriarkala kulturer, ex. olika fundamentala religoner.

Vidar som kvinna är jag fortsatt kvinna även när jag reser utomlands, eller hade du tänkt att jag ska byta kön för att slippa olika typer av diskriminering pga mitt kön?
Du klarar inte ens resa utomlands själv utan hjälp av feminister?

Det blir klenare och klenare det här. Men jag förstår att om du utgår ifrån att alla svenskar är så klena som du så behövs naturligtvis massvis med lagar och politiker som hjälper er.
Citera
2021-08-21, 14:52
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Äger ni snubbar läsförmåga ens?
Hur vet du könet på de som svarar här? Drivs du kanske av fördomar?

Du är nog den person i tråden som borde se hela TV-serien två gånger. Den förklarar varför allting i världen verkar så underligt för dig.
Senast redigerad av Paris24 2021-08-21 kl. 14:55.
Citera
2021-08-21, 14:53
Medlem
Citat:
Nej, finns ingen större grad av "känslosamhet" hos kvinnor än det finns hos män.
Det finns vissa typer av känsloglägen som är större hos de olika könen, ex, aggressivitet hos män och ledsnad hos kvinnor. Men, aggressivitet är alltså en känsla lika mycket som ledsnad är det.

Och kvinnor är precis lika, kanske tom mer rationella än män, under sin levnad, eftersom mäns hjärnor mognar mycket senare gällande just den biten än kvinnors och kvinnor lever dessutom längre och man inte hittat nån skillnad gällande just logisk förmåga hos könen.

Vidare, känslor är inte någon motsats till logik. Det är 2 olika system för att kunna tänka och agera.

Bra skrivet.

Förmodligen röstar alla människor rätt mycket med känslor, men vi alla tror att vi gör rationella val. Våra värderingar kommer ju delvis från känslor. En man kanske är ursinnig över kriminaliteten och över att han får för lite lön för att det dras så mycket skatt och får då värderingar kring högre straff och sänkta skatter och röstar på partier som vill utdöma högre straff och sänka skatterna. En kvinna är ledsen över att hennes nära gamla släktingar har haft det svårt på ålderns höst och röstar för bättring för äldre och därmed ökad skatt. Både män och kvinnor skulle kunna ses som irrationella känslostyrda mähän, men vi alla tror att vi gör logiska val.

Så man skulle kunna säga: om folk inte skulle få rösta pga. att de kan rösta utifrån sina känslor, så blir det ytterst få som skulle få rösta. Robotmänniskor.
Citera
2021-08-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enoent
Det finns män som lever i dåliga förhållanden också. Helt horribelt svar på frågan. Menar du att
1. Det är en rättighet att inte "leva i hederskultur";
2. Kvinnor har inte denna rättighet; och
3. Män har denna rättighet?

Om svaret är nej så ljög du alltså tidigare. Om svaret är ja så är du lågbegåvad och har bristande kontakt med verkligheten. I bägge fallen skulle detta förklara varför feminismen upplevs som lockande.
Och?

Kvinnor frötjänar att förtryckas för att " det finns män som...."?

Hedersförtryck är förtryckande mest mot kvinnor och det vet du också, så lägg ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in