2021-02-23, 19:54
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Jag är 30 år, har nyss börjat med aktiesparande 1500/mån. Jag lägger stora summor på att renovera bostaden och räknar med att få en bra peng om jag säljer den som 65 åring. Denna korta tid gossen bor hemma så tänker jag försöka ge honom resor och hobbyn. Har 20 år tid att leva snålt efter han flyttat

Ah! Sorry, de 400k extra är från din arbetsgivare fattar jag nu!
Citera
2021-08-20, 22:24
Bannlyst
Jag bor ensam i ett stort hus har 2 bilar och inga lån. Hur sparar jag pengar i vardagen?
Citera
2021-08-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Jag bor ensam i ett stort hus har 2 bilar och inga lån. Hur sparar jag pengar i vardagen?
Behöver du ha två bilar?
Citera
2021-08-21, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Man blir nästan deppig varje gång man går in i "hur mycket sparar ni?"-trådar och liknande. Allt från 5 000 till 20 000, och här står jag och tycker att 3 000 i månaden är så långt jag kan sträcka mig (även om jag lovat mig själv att nästa löneförhöjning går på spar, så kanske 4400~).

Kollar man löner känns det som att varje tjomme tjänar typ 50 000 efter skatt och bor i herrgård, medans jag tänker "woooow, vi år går min lön äntligen över 30 före skatt! Vilken milstolpe!".

Är det bara jag som är en jävla fattiglapp, eller är det att gemene besökare i det här forumet tenderar att tjäna långt över genomsnittet?

Du ska ta vad folk skriver med en stor nypa salt. Folk som knappast kan skriva, som sitter på flashback hela dagarna och samtidigt drar in 150K i månaden. Visst....
Citera
2021-08-21, 01:02
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Man blir nästan deppig varje gång man går in i "hur mycket sparar ni?"-trådar och liknande. Allt från 5 000 till 20 000, och här står jag och tycker att 3 000 i månaden är så långt jag kan sträcka mig (även om jag lovat mig själv att nästa löneförhöjning går på spar, så kanske 4400~).

Kollar man löner känns det som att varje tjomme tjänar typ 50 000 efter skatt och bor i herrgård, medans jag tänker "woooow, vi år går min lön äntligen över 30 före skatt! Vilken milstolpe!".

Är det bara jag som är en jävla fattiglapp, eller är det att gemene besökare i det här forumet tenderar att tjäna långt över genomsnittet?

Du sparar betydligt mer än vad andra kan göra. Man sparar efter den förmågan har.
Man behöver inte tjäna mycket pengar för att klara att sätta undan större belopp.
Alla tror det handlar om lönen, delvis sant men är inte hela sanningen. I slutändan handlar det om vilka utgifter man har.
Jag själv bor billigt då huset är betalt samt har inga skulder överhuvudtaget. Jag kan sätta undan en hel del varje månad men det är tack vare att jag är skuldfri samt bor billigt.
Dom flesta idag köper oftast allt på kredit och har då flera saker som ska betalas varje månad sen gnäller man att man inte har råd att spara pengar. Är det så konstigt?
Tycker du ska vara nöjd med att du kan sätta undan 3000-4000 kr i månaden, det är inte många som klarar av det.
Citera
2021-08-21, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjur
Du ska ta vad folk skriver med en stor nypa salt. Folk som knappast kan skriva, som sitter på flashback hela dagarna och samtidigt drar in 150K i månaden. Visst....

Det finns definitivt folk med stålar här. Det gäller bara att sålla agnarna från vetet.

De som har pengar brukar naturligtvis intressera sig för ekonomi och då tittar man så klart in på detta forum.

150k per månad är inte särskilt mycket för övrigt. Det räcker väl till ett någorlunda värdigt liv men man får inte mycket över.
Senast redigerad av Harrywinston 2021-08-21 kl. 03:45.
Citera
2021-08-21, 09:53
Medlem
skruvad-typs avatar
Jag har haft låglönejobb i hela mitt liv och just nu går jag på studiebidrag men har ändå haft ett intresse för ekonomi som gjort att jag kunnat samla på mig en hel del genom åren och placerat dessa summor vilket gjort mig mer förmögen än de flesta i min ålder.

Vill även tillägga att jag inte fått några stora arv eller dylikt, varje krona har jag tjänat ihop själv.

Ekonomi handlar inte om de stora inkomsterna, snarare de små utgifterna. Ett tips är att du faktiskt tar råd från de människor som lyckas, kapitalism är fantastiskt!
Citera
2021-08-21, 09:59
Medlem
fittslems avatar
Många trådar likt "hur mycket sparar du" är en enda stor kukmätnings-skryt tråd där många ljuger.
Många Svenskar sparar inte ett skit och dom som har flashiga saker har oftast lån upp över öronen.
Citera
2021-08-21, 10:05
Medlem
Citat:

De flesta som jobbar hårt och tjänar mkt, hänger inte på Flashback, eftersom de spenderar sin tid på vettiga saker som sig själva, familjen eller företaget. (klart att det finns undantag, men det är just undantag).

Du ska nog ta allt med med en nypa salt när människor skriver under påhittade namn.
Citera
2021-08-21, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvad-typ
Jag har haft låglönejobb i hela mitt liv och just nu går jag på studiebidrag men har ändå haft ett intresse för ekonomi som gjort att jag kunnat samla på mig en hel del genom åren och placerat dessa summor vilket gjort mig mer förmögen än de flesta i min ålder.

Vill även tillägga att jag inte fått några stora arv eller dylikt, varje krona har jag tjänat ihop själv.

Ekonomi handlar inte om de stora inkomsterna, snarare de små utgifterna. Ett tips är att du faktiskt tar råd från de människor som lyckas, kapitalism är fantastiskt!

Och jag har gjort tvärtom.
Alltid tjänat så bra att jag aldrig behövt bry mig längre än till nästa löneutbetalning.
Idiotiskt men sant, tyvärr.
Citera
2021-08-21, 10:09
Medlem
varfors avatar
Citat:
Det finns ju ett annat alternativ, du vet den där berömda flashbackdasen på 30cm+?
Tydligen ljuger en hel del manliga medlemmar om de. Detta trots att det resulterar i permban om flashbacks officiella mätpatrull kommer förbi och 30cm+ inte kan uppmätas...
Kan ju vara ett liknande fenomen här tänker jag.

Det kan även bero på att delforat i sig lockar till sig folk med intresse som gör att det skiljer.

Alt. att folk blåser upp siffrorna genom att även räkna in återinvesterad avkastning på sitt sparande.
Citera
2021-08-21, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varfor
Det finns ju ett annat alternativ, du vet den där berömda flashbackdasen på 30cm+?
Tydligen ljuger en hel del manliga medlemmar om de. Detta trots att det resulterar i permban om flashbacks officiella mätpatrull kommer förbi och 30cm+ inte kan uppmätas...
Kan ju vara ett liknande fenomen här tänker jag.

Det kan även bero på att delforat i sig lockar till sig folk med intresse som gör att det skiljer.

Alt. att folk blåser upp siffrorna genom att även räkna in återinvesterad avkastning på sitt sparande.

Vissa räknar ju värdeökning på sitt boende som sparande, och blir ju lite missvisande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in