2021-02-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Det är främst maten som är min akilleshäl. Vissa spenderar 2000-2500 på mat, min matbudget brukar ligga på det dubbla
Mest pga. att jag föredrar att komma bort på rasten och äta på en skitbra restaurang vid restaurangen istället för att ta med matlåda (matlådan äter jag hemma).

Sen klarar jag inte av att bara vara hemma och gå runt på helger, så blir ofta nån liten sväng ner på stan och då blir det nån macka på ett kafé eller kanske något på Donken.

Så absolut hade jag kunnat bättra mig genom att dra ner på det, men samtidigt är jag nöjd med livet. Jag får undansparat, uppenbarligen mer än de flesta enligt er i tråden, och jag får god mat i magen så egentligen klagar jag ju inte.

Mat kan ju vara värt att lägga en slant på Kanske inte donken då. Tycker du att det är tråkigt att laga mat så är det ju superenkelt ändå att laga storkok och frysa, typ tio portioner + på en gång.

Finns många enkla rätter, köttfärssås, linssoppa, kyckling och ris etc. Någon laxrätt kan man ju lyxa till det med också Tycker att det blir godare när man vet att det går på ca 20kr portionen haha, blir ändå ett par tre tusen mer på kontot varje månad! Så 30k på ett år enbart på mat, pengar som växer ännu mer när de investeras. Och så är det nyttigare och godare än donken också Lycka till!
Citera
2021-02-10, 01:01
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Man blir nästan deppig varje gång man går in i "hur mycket sparar ni?"-trådar och liknande....
Har inte orkat läsa alla sidor i tråden, men bor du i Stockholm? Jag märker en jävla skillnad på utgifter och inkomster jämfört med en stad som Västerås. Man spar för fan flera tusen i de mindre orterna!
Citera
2021-02-10, 07:57
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lahavana
Mat kan ju vara värt att lägga en slant på Kanske inte donken då. Tycker du att det är tråkigt att laga mat så är det ju superenkelt ändå att laga storkok och frysa, typ tio portioner + på en gång.

Finns många enkla rätter, köttfärssås, linssoppa, kyckling och ris etc. Någon laxrätt kan man ju lyxa till det med också Tycker att det blir godare när man vet att det går på ca 20kr portionen haha, blir ändå ett par tre tusen mer på kontot varje månad! Så 30k på ett år enbart på mat, pengar som växer ännu mer när de investeras. Och så är det nyttigare och godare än donken också Lycka till!
Älskar att laga mat, dock inte varje dag. Brukar göra matlådor på söndagar för 5‐6 dagar, dock är det inte alltid säkert att det blir de lådorna 5-6 dagar i sträck. Då åker man kanske mer till stan och tar något för att variera sig lite.
Citera
2021-02-10, 17:00
Medlem
Beror ju mycket på vilken livsstil man har och inte nödvändigtvis hur mycket man tjänar, även om det såklart spelar roll.

46% av svenskarna sparar mindre än 1000 kr i månaden eller inget alls.
8% sparar mer än 5000 kr .

Jag sparade under en period då min lön ökade ganska kraftigt ingenting. I slutet av månaden var det fortfarande tomt på kontot trots att jag hade 2/3 av lönen kvar efter alla räkningar var betalda.

Idag sparar jag ungefär 10-12k i månaden, trots att räkningarna har ökat. Men mycket handlar om att jag har omprioriterat vad jag lägger pengarna på.
Tex kunde jag gå veckor utan att laga mat hemma. Handlat mat som jag fått slänga för att det blivit för gammalt samtidigt som jag käkat ute på jobbet och beställt middag från någon restaurang i närheten. Kunde lätt gå på 300 spänn om dagen och slår man ut det på en månad blir det ju rätt mycket.
Citera
2021-02-11, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Vad är hemligheten?

40 000 brutto.
40% skatt (60% om du har tjänstebil, bonus eller liknande).
I bästa fall 24 000 netto.
9000 i sparande ger 15 000 kvar (7000 kvar om du har löneförmåner).
Ränta på bolån minst 1000 kr per månad.
El, vatten, sophämtning och liknande bör väl gå på åtminstone 3000.
Internet, telefon, tv, Netflix etc 2000 (1000 om du snålar).
Bensin 5000.
Livsmedel, hushåll, äta ute etc. 10 000 (5000 om du lever i misär och siktar på sjukdom och tidig död &#128521.
Försäkringar mm och att ersätta kläder och annat när de slits ut och går sönder går väl inte att komma under 1000 kr i månaden.
Om du försakar allt ifråga om kläder, hobbies, andra nöjen så borde din balans varje månad rimligtvis landa mellan -1000 och -15000.

Hur disponerar du din privatekonomi utöver sparandet?
Hur lever skulle du beskriva din livsstil och levnadsstandard?

ca 28500 kronor ut varje månad.
Tror att de flesta människor tycker att jag lever ganska tråkigt om tråkigt är att slänga ut pengar på onödiga ting.

Min och min frus matbudget överstiger inte 5000kr per månad ihop. Då äter jag nyttigt för att hålla nere mina genetiskt höga kolesterolvärden.
Jag tränar på gym samt kampsport säg 500kr per månad för detta.
Kläder köper jag sällan men köper nytt när saker slits. säg om vi räknar högt ca 1000kr per månad. ^^
Försäkringar har jag både för mig och huset.
Jag har en billig båt men båtplatsen samt vinterförvaring landar på ca 800/månadkr.
Har en bil som kostar 3000kr per månad.
Netflix och TV ca 100kr per månad beroende på vilket abb. (har av någon anledning basutbud i huset gratis)
bensin landar sällan över 1500kr oftast under 1000
Ränta på bolån 3800
El+uppvärmning+sopthämtning landar en dyr månad på 3000kr sommarmånader ligger dessa på ca 600kr.

Mycket av kostnaderna listade ovan delar vi gemensamt på.
Citera
2021-02-11, 21:19
Medlem
Roidberts avatar
Jag tycker att 3000kr per månad låter helt okej för den lönen. Klarar själv att spara 2000-3000 på en något lägre inkomst och försörjer då två fruar.
Citera
2021-02-11, 22:18
Medlem
Jag tycker man ska sträva efter regeln 50:30:20. Max 50 procent av lönen ska gå till måsten (hyra, el, alltså de nödvändiga saker), 30 procent till hobbies och fritid och 20 procent till sparande. Då tror jag man uppnår balans. Man ska inte bara sitta och trycka på pengarna, lite roligt ska man ha för pengarna också...
Citera
2021-02-18, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Har inte orkat läsa alla sidor i tråden, men bor du i Stockholm? Jag märker en jävla skillnad på utgifter och inkomster jämfört med en stad som Västerås. Man spar för fan flera tusen i de mindre orterna!

Skillnaden med Stockholm är ju dock att lönerna där också är högre. JAg sparade lika mycket när jag bodde i Stockholm Stad. Utgifterna var inte högre än nu. Skulle jag bott i Vill i stockholm stad så hade utgifterna varit högre men då bodde jag i BR.

Det är väl dock så att det är fler dyrare saker som lockar att spendera pengar på i Stockholm. Allt handlar om disciplin.
Citera
2021-02-20, 13:12
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag tycker att 3000kr per månad låter helt okej för den lönen. Klarar själv att spara 2000-3000 på en något lägre inkomst och försörjer då två fruar.
Månggifte?Har du gift dig innan du kom till Sverige?Har inte fruarna egen inkomst?

Det är i Sverige inte tillåtet att ingå äktenskap när man redan är gift. Månggifte är dock tillåtet i flera andra länder och förekomsten av månggiften i Sverige har ökat på senare år.

Ungefär vad kostar de att försörja en extra fru?
Citera
2021-02-20, 13:46
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Månggifte?Har du gift dig innan du kom till Sverige?Har inte fruarna egen inkomst?

Det är i Sverige inte tillåtet att ingå äktenskap när man redan är gift. Månggifte är dock tillåtet i flera andra länder och förekomsten av månggiften i Sverige har ökat på senare år.

Ungefär vad kostar de att försörja en extra fru?

Kostar mig ca 6000-7000:- per månad för båda två. Jag är inte gift rent juridiskt för övrigt.
Citera
2021-02-23, 18:13
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSMW
Du har rätt.

Det många ej förstår att det är ingen skillnad om du tjänar 30 k eller 50 k ifall du inte har koll. Pengar är otroligt lätt att bli av med utan att ens få nåt vettigt för dom. Jag började spara som 30 åring vilket ångrats grovt. Jag ser ändå inte att jag borde få nån panik. Får jag jobba kvar på företaget så får jag 400k extra som 63 åring och bostaden kan man sälja osv. Jag beundrar dom som lyckats spara ihop typ 1-3milj när det nalkas pension. Själv så vill jag vara skuldfri och ha en halv miljon extra och möjlighet att få mer om man säljer bostaden.
Jag förstår ej poängen iaf man inte vill ta pension tidigare eller flyttar utrikes att spara som en dåre tills man blir pensionerad. I regel är bostaden betald, ungarna har flyttat och man själv har slutat bry sig om en massa saker vid 60 års åldern, altså utgiterna är betydligt mindre

400k ihopsparat på 23 år? Du det kan inte vara många kronor som sparats per månad?
Citera
2021-02-23, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
400k ihopsparat på 23 år? Du det kan inte vara många kronor som sparats per månad?
Jag är 30 år, har nyss börjat med aktiesparande 1500/mån. Jag lägger stora summor på att renovera bostaden och räknar med att få en bra peng om jag säljer den som 65 åring. Denna korta tid gossen bor hemma så tänker jag försöka ge honom resor och hobbyn. Har 20 år tid att leva snålt efter han flyttat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in