2021-08-21, 10:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Vissa räknar ju värdeökning på sitt boende som sparande, och blir ju lite missvisande...

Det gör de säkert och sedan gäller den gamla devisen "tomma tunnor skramlar mest". Människor som känner behovet att skryta om sina tillgångar brukar vara mer fasad än grund..

Att diskutera ekonomiska framgångar räcker gott att uttrycka i procent och eftersom mer än 20% av sveriges vuxna befolkning inte sparar någonting alls kan alla som sparar/investerar överhuvudtaget slå sig för bröstet och tänka att de gjort bra ifrån sig.
Citera
2021-08-21, 11:07
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvad-typ
Jag har haft låglönejobb i hela mitt liv och just nu går jag på studiebidrag men har ändå haft ett intresse för ekonomi som gjort att jag kunnat samla på mig en hel del genom åren och placerat dessa summor vilket gjort mig mer förmögen än de flesta i min ålder.

Vill även tillägga att jag inte fått några stora arv eller dylikt, varje krona har jag tjänat ihop själv.

Ekonomi handlar inte om de stora inkomsterna, snarare de små utgifterna. Ett tips är att du faktiskt tar råd från de människor som lyckas, kapitalism är fantastiskt!

Alltid kul att se en lågavlönad människa som ändå prisar kapitalism.
Annars brukar det gå hand i hand med vänsterideologi.
Citera
2021-08-21, 11:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
Behöver du ha två bilar?

Neje men den ena är från 2008 och använder mycket olja.
Citera
2021-08-21, 12:18
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Ekonomi handlar inte om de stora inkomsterna, snarare de små utgifterna. Ett tips är att du faktiskt tar råd från de människor som lyckas, kapitalism är fantastiskt!

Exakt du har helt rätt. Äntligen någon som fattar vad det handlar om👍
Skrev själv om det här i tråden
😁
Citera
2021-08-21, 12:23
Bannlyst
Citat:
Ekonomi handlar inte om de stora inkomsterna, snarare de små utgifterna.

Vad gör man när hyrorna bara går upp och upp?
Citera
2021-08-21, 12:26
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaskigbajs
Vad gör man när hyrorna bara går upp och upp?

Se över onödiga utgifter, man behöver inte ha 3 olika streamingtjänster, räcker med max 1. Man behöver inte ha telefonabb bundet med en dyr telefon 24 månader gånger 600. Köp en mobil kontant och skaffa fello, halebop el dyl. Se över dyr utemat etc etc.
Citera
2021-08-21, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Se över onödiga utgifter, man behöver inte ha 3 olika streamingtjänster, räcker med max 1. Man behöver inte ha telefonabb bundet med en dyr telefon 24 månader gånger 600. Köp en mobil kontant och skaffa fello, halebop el dyl. Se över dyr utemat etc etc.

Redan gjort!

Det finns inga onödiga utgifter kvar hos min mamma men hyran öker varja år det gör inte pensionen.
Citera
2021-08-21, 12:32
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Redan gjort!

Det finns inga onödiga utgifter kvar hos min mamma men hyran öker varja år det gör inte pensionen.

Då är det dags att flytta till billigare lägenhet, pensionen är något man behöver planera inför långt i förväg så att man har goda marginaler för som du beskriver följer inte pensionerna inflationen alls.
Citera
2021-08-21, 12:33
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Exakt du har helt rätt. Äntligen någon som fattar vad det handlar om👍
Skrev själv om det här i tråden
😁

Haha, vilka ”kapitala” floskler. 😂

Det är givetvis skillnaden på in och utgifter som kommer göra dig rik, ju större skillnad desto mer kan du investera.

Tjänar du väldigt lite och har låga omkostnader så kommer du således inte kunna investera så mycket. Tjänar du väldigt mycket men bränner allt hamnar du i samma sits.

Det bäste kommer alltid att vara att tjäna så mycket som möjligt samtidigt som man har en kontroller kostnadsmassan. Allt annat är bara floskler och ryggdunkar för att hålla humöret uppe.
Citera
2021-08-21, 12:38
Bannlyst
Citat:
Då är det dags att flytta till billigare lägenhet, pensionen är något man behöver planera inför långt i förväg så att man har goda marginaler för som du beskriver följer inte pensionerna inflationen alls.

Det finns inga billigare lägenheter!!!!
Citera
2021-08-21, 12:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det finns inga billigare lägenheter!!!!

Då är det generalknas på pensionen, deltidsarbete under många år eller inte arbetat alls?

400k är idag fattigpensionärer och den klara majoriteten har inte arbetat heltid minst +30 år vilket är vad som krävs för att få en någorlunda dräglig ålderdom.
Citera
2021-08-21, 12:44
Bannlyst
Citat:
Då är det generalknas på pensionen, deltidsarbete under många år eller inte arbetat alls?

400k är idag fattigpensionärer och den klara majoriteten har inte arbetat heltid minst +30 år vilket är vad som krävs för att få en någorlunda dräglig ålderdom.

Min mamma har jobbat som sjuksköterska hela livet vad har pensionen med konstant ökande hyror att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in