2021-08-20, 20:36
Medlem
Jag tror man måste lyfta blicken och se på tendenserna även när det gäller SIFO. Så här ser det ut dom tre sista mätningarna för dom tre stora partierna.

Socialdemokraterna maj 26,9% juni 25,8% aug 24,1%

Moderaterna maj 21,7% juni 22,4% aug 21,8%

Sverigedemokraterna maj 18,8% juni 20,2% aug 20,5%

Det är en klar uppgång för SD medan M står och stampar. S går som väntat nedåt hela tiden vilket även andra OU har visat. Det som kan vara lite besvärande är att S fortfarande har en reserv att ta ur, dom kan ta tillbaka 2% från V, men det är inte troligt att så sker. Folket är ganska trötta på sosseriet.

Jag tror också att MP kan falla när klimathysterin har lagt sig och det blir kall strömlös vinter.
Citera
2021-08-20, 21:03
Avslutad
20,5% för Sverigedemokraterna hos Sifo för augusti månad är väldigt bra. Man får då också tänka på att förra mätningens 20,2% var högt för att vara Sifo. Normalt hade man kanske gått tillbaka lite efter en sådan toppnotering. Men SD ökar alltså istället, man fortsätter att öka från en så pass hög nivå för att vara Sifo.

Det är ju väldigt starkt det för Sverigedemokraterna. Man kan nog se ökningen som lite större än 0,3 just därav, för att det normalt utan allt som hänt senaste tiden kanske vore naturligt om det varit lite mindre snarare. Nu är det istället mer och det ser riktigt lovande ut minst sagt.
Citera
2021-08-20, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Det blir ju inget "blågult" block av de här siffrorna. Inget rödgrönt heller för den delen. Enda sätter att bilda regering nästa år, om dessa siffror står, sig är att ett parti hoppar skepp och ansluter sig till den andra sidan.

Jo, de blir det. 49,9% räcker för egen majoritet. Om det behövs så kommer M-väljare rösta på L, vilket är bra för SD som då kan bli klart största parti i den nya regeringsbildningen. Oavsett om man sedan väljer att stå utanför så har man en enorm möjlighet till maktposition därigenom.
Citera
2021-08-20, 21:11
Medlem
Just nu avgörs alltså valet av om Liberalerna kommer in i riksdagen eller inte.

2.7% är inte så långt ifrån spärren. Men kommer de kunna samarbeta med SD när det väl gäller?
Citera
2021-08-20, 21:16
Avslutad
Sifo, Augusti

Siffrorna avser nuvarande stöd bland väljarkåren, förra mätningen i juni, mätningen innan i maj.

S 24,1% (-1,7) (-2,8)
M 21,8% (-0,6) (+0,1)
SD 20,5% (+0,3) (+1,7)
V 11,9% (+2,3) (+2,3)
C 8,6% (-1,3) (-0,7)
Kd 4,9% (-0,2) (-0,3)
Mp 4,2% (+0,7) (+0,2)
L 2,7% (+0,4) (-0,2)
Citera
2021-08-20, 21:27
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu1
Väljarbarometer SvD/Sifo
Så skulle väljarna rösta om det var val i dag.

24,1 procent för S
4,2 procent för MP
11,9 procent för V
8,6 procent för C
2,7 procent för L
21,8 procent för M
4,9 procent för KD
20,5 procent för SD
1,3 procent för Övriga

Men vafan hur kan SD bara ligga på 20,5?! Sifo har inte undersökt på flera månader och efter allt som har hänt har dem endast ökat med 0,3% enheter
Undrar om inte skadeståndet till våldtäktsmannen kommer att bli droppen för många.
Min helt opolitiske 18-åring sa helt plötsligt att SD måste vinna valet för det är ju inte klokt att en våldtäktsman får 840000! Det verkar som att det fallet har blivit en snackis bland ungdomar.

Detta är ju helt anekdotiskt förstås men det kanske betyder något ändå...
Citera
2021-08-20, 21:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja du, det finns nog en gräns där inte fler S-väljare hoppar över till SD och då inträder en broms. Jag trodde för 12-15 år sedan att SD skulle hamna på cirka 25 % 2020. Det tycks som om jag har fel där och jag tror att SD når sin övre gräns runt 20 %.
Det oroväckande är V:s uppgång och någon statsvetare hade uttalat sig om att V har potential att bli större än S. På vilken nivå det skulle ske framkom emellertid inte. Just detta faktum att V (som är SD:s motpol) ökar visar att det nog finns just denna inbyggda effekt att nu har gränsen nåtts för avhopp från S till SD. Nu börjar de hoppa av till V i stället. Det är för tusan Sverige vi talar om. Landet där avundsjuka är den största drivkraften.
Personligen vill jag att M, och KD ska öka rejält.

Jag tycker det är bra om V blir stora för det splittrar röd-grön-liberala blocket. Det kan också omöjliggöra en ohelig allians M-S. För de blir för små för att det skall vara ett alternativ.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men varje ökning är dock en ökning. Jag bryr mig inte så mycket om blocken i detta läget för det är mycket diffust hur man än vrider ut och in på lilla L, som jag inte ens vill ta i med tång.
20,5% är en OK siffra och jag har idag på sociala medier kunna uttyda att missnöjet med S är större än någonsin. Jag kan inte se hur S överhuvudtaget skall kunna rycka åt sig initivativet igen, det mesto dom gör faller platt inför verkligheten.

Och i valrörelsen tror jag att SD kan göra bättre ifrån sig denna gången när nu SVT slutar med att missgynna partiet. Jimmie behandlas med större respekt idag.
För övrigt tycker jag att siffrorna för M fladdrar väldigt mycket mellan olika OI, det verkar inte lyfta hur mycket dom än hamrar på.

SVT kommer komma med sina fulnyp. De är i grunden sossepolitruker.

Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Efter allt som hänt så är det ofattbart att SD inte har hälften av rösterna.
Kanske normaliseringen har gjort sitt? Ett Sverige med kriminella klaner, skjutningar, islamism, förnedringsrån och gruppvåldtäkter är numera en del av den svenska folksjälen.

Det är p.g.a. Ms och KDs förment ändrade politik; många invandringskritiker röstar på dem. Skulle de haft samma politik som 2018 hade SD haft minst hälften av deras röster. Så kanske hade SD haft 35 % men varit utfrysta fortfarande.

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag tror man måste lyfta blicken och se på tendenserna även när det gäller SIFO. Så här ser det ut dom tre sista mätningarna för dom tre stora partierna.
Socialdemokraterna maj 26,9% juni 25,8% aug 24,1%
Moderaterna maj 21,7% juni 22,4% aug 21,8%
Sverigedemokraterna maj 18,8% juni 20,2% aug 20,5%
Det är en klar uppgång för SD medan M står och stampar. S går som väntat nedåt hela tiden vilket även andra OU har visat. Det som kan vara lite besvärande är att S fortfarande har en reserv att ta ur, dom kan ta tillbaka 2% från V, men det är inte troligt att så sker. Folket är ganska trötta på sosseriet.
Jag tror också att MP kan falla när klimathysterin har lagt sig och det blir kall strömlös vinter.
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
20,5% för Sverigedemokraterna hos Sifo för augusti månad är väldigt bra. Man får då också tänka på att förra mätningens 20,2% var högt för att vara Sifo. Normalt hade man kanske gått tillbaka lite efter en sådan toppnotering. Men SD ökar alltså istället, man fortsätter att öka från en så pass hög nivå för att vara Sifo.
Det är ju väldigt starkt det för Sverigedemokraterna. Man kan nog se ökningen som lite större än 0,3 just därav, för att det normalt utan allt som hänt senaste tiden kanske vore naturligt om det varit lite mindre snarare. Nu är det istället mer och det ser riktigt lovande ut minst sagt.

Heja SD!
Citera
2021-08-21, 12:04
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Hur kan du tycka det är dåligt?

För inte så länge sedan parkerade SD på ett golv på 18 procent och topp på 19 proxent till följd av pandemin. Nu är det statistiskt säkerställt att SD istället har ett golv på hela 20 procent vilket innebär att SD lika gärna kan få 22-23 procent i ett val.

Demoskop 20
Novus 21,6
Sifo 20,5

Nu ska bara ipsos bekräfta att SD faktiskt är ett 20 procentsparti för lång tid framöver såvida vi inte skulle få en ny pandemi eller kris som gör S till ett 30 procentsparti igen.

Jag tror SD kommer nå siffrorna man hade hösten 2019 så småningom inför valrörelsen.

Det hoppas jag också på. Det är inte omöjligt såklart men ser man historiskt när SD haft sina toppar under en mandatperiod, har det i de åtminstone två senaste fallen vart i början av mandatperioden. (Sommarn 2015 och hösten 2019). Jag tror att det finns en korrelation och ett samband med det. Efter ett val så börjar vallöftena svikas direkt, folk blir less och går till SD. Sedan slår guldfiskminnet in igen och man faller tillbaka till sitt gamla parti när man glömt bort att man blivit sviken.

Dessutom är det fruktansvärt svårt för SD att kraftsamla ytterligare en gång under samma mandatperiod och nå sin topp på 25%. Flowet och känslan blir inte likadant som den första vågen. Därför tror jag det blir svårt för SD att nå 25% innan valet. Men mycket väl direkt efter och då kan de kanske etablera sig på en ännu högre nivå.
Citera
2021-08-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Efter allt som hänt så är det ofattbart att SD inte har hälften av rösterna.

Kanske normaliseringen har gjort sitt? Ett Sverige med kriminella klaner, skjutningar, islamism, förnedringsrån och gruppvåldtäkter är numera en del av den svenska folksjälen.
Fast nu har ju SD+M+KD 47,2 tillsammans i denna undersökning. Glöm inte bort hur mycket indirekt omfamnande av SD som går via M och KD. SD:s siffra är inte längre den enda mätaren på folkligt missnöje med invandringen o laglösheten. Du kan inte jämföra med gamla tiders nivåer när SD stod ensamma mot 7 motståndare.

Det är ju trots allt bara 5 år sedan som SD-närmanden gjorde att M-väljare sprang gallskrikande från M till C. Det pressade ner M ända till 16,2 i Sifo i augusti 2017 när AKB till slut fick avgå, medan SD fick nöja sig med 18,3 i samma mätning. Tillsammans med KD:s dåvarande 3,6 gjorde det att SD+M+KD tillsammans bara fick ihop 38,1. Idag har de 47,2, en ökning med 9,1. Det innebär att hela skrämselprojektet som S+V+MP+C+L+MSM har hållit på med sedan valrörelsen 2018 har gått åt helvete.

M har just nu ett OU-medel på 23,2 enligt val.digital, och det tangerar de 23,2 som de låg på i januari 2018 just när UK hade tagit över. Dvs UK går nu lika bra som när han var nyvald, allt mellan dessa två punkter är en hängmatta vars lägsta punkt var 16,6.

Så tvärtemot vad du säger har SD hälften av rösterna på sin sida. För om man räknar ihop SD+M+KD+L i veckans Sifo så får man exakt 49,9. Så många är OK med att SD får inflytande. Dvs fler än de 48,8 som S+V+C+MP skrapar ihop.
Citera
2021-08-21, 20:40
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Fast nu har ju SD+M+KD 47,2 tillsammans i denna undersökning. Glöm inte bort hur mycket indirekt omfamnande av SD som går via M och KD. SD:s siffra är inte längre den enda mätaren på folkligt missnöje med invandringen o laglösheten. Du kan inte jämföra med gamla tiders nivåer när SD stod ensamma mot 7 motståndare.

Det är ju trots allt bara 5 år sedan som SD-närmanden gjorde att M-väljare sprang gallskrikande från M till C. Det pressade ner M ända till 16,2 i Sifo i augusti 2017 när AKB till slut fick avgå, medan SD fick nöja sig med 18,3 i samma mätning. Tillsammans med KD:s dåvarande 3,6 gjorde det att SD+M+KD tillsammans bara fick ihop 38,1. Idag har de 47,2, en ökning med 9,1. Det innebär att hela skrämselprojektet som S+V+MP+C+L+MSM har hållit på med sedan valrörelsen 2018 har gått åt helvete.

M har just nu ett OU-medel på 23,2 enligt val.digital, och det tangerar de 23,2 som de låg på i januari 2018 just när UK hade tagit över. Dvs UK går nu lika bra som när han var nyvald, allt mellan dessa två punkter är en hängmatta vars lägsta punkt var 16,6.

Så tvärtemot vad du säger har SD hälften av rösterna på sin sida. För om man räknar ihop SD+M+KD+L i veckans Sifo så får man exakt 49,9. Så många är OK med att SD får inflytande. Dvs fler än de 48,8 som S+V+C+MP skrapar ihop.

Enligt val.digital har M 21 och SD 21.8.

Ville bara rätta dessa uppgifter. Bra inlägg annars.
Citera
2021-08-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Enligt val.digital har M 21 och SD 21.8.

Ville bara rätta dessa uppgifter. Bra inlägg annars.
Aha, val.digital har inte räknat alla OU än. Det står 23,2 i diagrammet men det är tydligen bara Denoskop med där.
Citera
2021-08-21, 22:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Ja det är det jag också försöker lyfta, SD och partier som accepterar SD har ju ökat från 5,7 % 2010 till just under 50 % idag. Om övriga partier hade haft samma inställning till SD som då så hade SD haft helt andra siffror i OU idag, säkert 35 %.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in