2021-08-20, 00:08
Medlem
Om inte SD och det "socialkonservativa" blocket går om vänstern med flera procentenheter under de närmaste månaderna så har vi det på pränt att opinionsundersökningar enbart är politisk teater vilket ju givetvis även kommer gälla valresultatet då valfusk kommer vara mycket utbrett. Så redan inom ett par månader kan alla ni som slaviskt följt den här tråden, mentalt förbereda er på det faktum att det inte finns några politiska lösningar på massinvandringen. Det är då ställt bortom all rimlig tvivel att Sverige styrs av främmande makt och att folket saknar reelt inflytande över ödesfrågor såsom massinvandringen. Därefter får man börja organisera utomparlamentariskt och förbereda sig på det oundvikliga helvete som väntar oss i framtiden.
Citera
2021-08-20, 17:12
Medlem
ronaldo77s avatar
https://www.svd.se/svd-sifo-v-rusar--kan-bli-storre-an-s

Är det jag som är blind eller skrev inte SVD ut resultatet för hela mätningen någonstans i denna artikel? Vem fan bryr sig om deras reflektioner om varje parti, låt mig se mätningens resultat
Citera
2021-08-20, 17:24
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ronaldo77
https://www.svd.se/svd-sifo-v-rusar--kan-bli-storre-an-s

Är det jag som är blind eller skrev inte SVD ut resultatet för hela mätningen någonstans i denna artikel? Vem fan bryr sig om deras reflektioner om varje parti, låt mig se mätningens resultat
Är det en ny SIFO från idag?

Nej, jag tänker inte klicka på länken!
Citera
2021-08-20, 18:22
Medlem
Väljarbarometer SvD/Sifo
Så skulle väljarna rösta om det var val i dag.

24,1 procent för S
4,2 procent för MP
11,9 procent för V
8,6 procent för C
2,7 procent för L
21,8 procent för M
4,9 procent för KD
20,5 procent för SD
1,3 procent för Övriga

Men vafan hur kan SD bara ligga på 20,5?! Sifo har inte undersökt på flera månader och efter allt som har hänt har dem endast ökat med 0,3% enheter
Citera
2021-08-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu1
Väljarbarometer SvD/Sifo

24,1 procent för S
4,2 procent för MP
11,9 procent för V
8,6 procent för C
2,7 procent för L
21,8 procent för M
4,9 procent för KD
20,5 procent för SD
1,3 procent för Övriga

Men vafan hur kan SD bara ligga på 20,5?! Sifo har inte undersökt på flera månader och efter allt som har hänt har dem endast ökat med 0,3% enheter
Ja, helt förvånande, iprincip ingen har rört sig från V, C, MP, S och L till M, KD eller SD. Helt galet, tror folk på Sossarnas "vi ska knäcka gängen?" eller tror de att MP kan dalta de livstidskriminella blattarna till att bli goda svenskar med vindkraftsel och lådcykel?
Citera
2021-08-20, 18:28
Medlem
Citat:
Väljarbarometer SvD/Sifo

24,1 procent för S
4,2 procent för MP
11,9 procent för V
8,6 procent för C
2,7 procent för L
21,8 procent för M
4,9 procent för KD
20,5 procent för SD
1,3 procent för Övriga

20.5% i SIFO kan alltså mycket väl vara ca 22% in real life.

En helt okej siffra, bra till och med. Speciellt om M kan höja sig lite också (KD med)
Citera
2021-08-20, 18:31
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Väljarbarometer SvD/Sifo

24,1 procent för S
4,2 procent för MP
11,9 procent för V
8,6 procent för C
2,7 procent för L
21,8 procent för M
4,9 procent för KD
20,5 procent för SD
1,3 procent för Övriga

Det blir ju inget "blågult" block av de här siffrorna. Inget rödgrönt heller för den delen. Enda sätter att bilda regering nästa år, om dessa siffror står, sig är att ett parti hoppar skepp och ansluter sig till den andra sidan.
Citera
2021-08-20, 18:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Väljarbarometer SvD/Sifo

24,1 procent för S
4,2 procent för MP
11,9 procent för V
8,6 procent för C
2,7 procent för L
21,8 procent för M
4,9 procent för KD
20,5 procent för SD
1,3 procent för Övriga

Ja du, det finns nog en gräns där inte fler S-väljare hoppar över till SD och då inträder en broms. Jag trodde för 12-15 år sedan att SD skulle hamna på cirka 25 % 2020. Det tycks som om jag har fel där och jag tror att SD når sin övre gräns runt 20 %.

Det oroväckande är V:s uppgång och någon statsvetare hade uttalat sig om att V har potential att bli större än S. På vilken nivå det skulle ske framkom emellertid inte. Just detta faktum att V (som är SD:s motpol) ökar visar att det nog finns just denna inbyggda effekt att nu har gränsen nåtts för avhopp från S till SD. Nu börjar de hoppa av till V i stället. Det är för tusan Sverige vi talar om. Landet där avundsjuka är den största drivkraften.

Personligen vill jag att M, och KD ska öka rejält.
Citera
2021-08-20, 19:06
Medlem
Men varje ökning är dock en ökning. Jag bryr mig inte så mycket om blocken i detta läget för det är mycket diffust hur man än vrider ut och in på lilla L, som jag inte ens vill ta i med tång.

20,5% är en OK siffra och jag har idag på sociala medier kunna uttyda att missnöjet med S är större än någonsin. Jag kan inte se hur S överhuvudtaget skall kunna rycka åt sig initivativet igen, det mesto dom gör faller platt inför verkligheten.

Och i valrörelsen tror jag att SD kan göra bättre ifrån sig denna gången när nu SVT slutar med att missgynna partiet. Jimmie behandlas med större respekt idag.
För övrigt tycker jag att siffrorna för M fladdrar väldigt mycket mellan olika OI, det verkar inte lyfta hur mycket dom än hamrar på.
Citera
2021-08-20, 19:52
Bannlyst
Citat:
Väljarbarometer SvD/Sifo

24,1 procent för S
4,2 procent för MP
11,9 procent för V
8,6 procent för C
2,7 procent för L
21,8 procent för M
4,9 procent för KD
20,5 procent för SD
1,3 procent för Övriga

Hur kan du tycka det är dåligt?

För inte så länge sedan parkerade SD på ett golv på 18 procent och topp på 19 proxent till följd av pandemin. Nu är det statistiskt säkerställt att SD istället har ett golv på hela 20 procent vilket innebär att SD lika gärna kan få 22-23 procent i ett val.

Demoskop 20
Novus 21,6
Sifo 20,5

Nu ska bara ipsos bekräfta att SD faktiskt är ett 20 procentsparti för lång tid framöver såvida vi inte skulle få en ny pandemi eller kris som gör S till ett 30 procentsparti igen.

Jag tror SD kommer nå siffrorna man hade hösten 2019 så småningom inför valrörelsen.
Citera
2021-08-20, 20:29
Medlem
Meh. Ska ni börja nu igen med att SD ’egentligen’ har 25% och trycks ner av instituten? Det har inte ens gått 3 år sedan valet 2018 där de överskattades helt galet grovt av YouGov, Novus, Sentio… finns ingen anledning att anta att SD är underskattade.

För övrigt brukar SD öka under sista kvartalet okt-dec och vi är bara i augusti. Chillax.
Citera
2021-08-20, 20:33
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Väljarbarometer SvD/Sifo

24,1 procent för S
4,2 procent för MP
11,9 procent för V
8,6 procent för C
2,7 procent för L
21,8 procent för M
4,9 procent för KD
20,5 procent för SD
1,3 procent för Övriga

Efter allt som hänt så är det ofattbart att SD inte har hälften av rösterna.

Kanske normaliseringen har gjort sitt? Ett Sverige med kriminella klaner, skjutningar, islamism, förnedringsrån och gruppvåldtäkter är numera en del av den svenska folksjälen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in