2021-08-20, 14:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Av dokument framgår att bokföring avseende verksamheten i Oslo flyttades till företagets huvudkontor i Helsingborg 1983/84, varefter de deponerades i den lagerlokal där PU senare grävde fram övriga handlingar.

Så XAU bör innehålla uppgift om återförsäljare i Norge, men det vet vi förstås inte förrän dokumentet blir känt.

Jo, men verkar bara finnas två dokument i avsnittet, båda med ”utredningsanteckningar”. Därför tolkat det som att Winchester Norway AS distribution fram till 1983/84 förmodligen inte är genomgången. I sådana fall torde ny tjänsteresa till Helsingborg företagits.

Ja, vi får se vad som dyker upp.
Citera
2021-08-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag funderade på om AB kan ha skiljts från resten av gänget redan vid Dekorima när de tillsammans var på väg norrut. Om han först stått där och spanat en stund innan han sen gick vidare och ställde sig utanför bankomaten där de andra var och och därefter gick ut mot trottoarkanten för att fortsätta spana igen efter eftersläntarna.

Ja, inte omöjligt, eller att han gått 20 meter tillbaka under tiden de var inne i bankomaten, stått där en liten stund och sedan gått tillbaka upp mot reklampelaren och stått stilla där en stund, men om du menar att det var detta som IM såg, så var ju de övriga inne i bankomaten just då, och IM kan inte ha stått där så länge med tanke på den tid det tog för hans sällskap att ta ut pengar.
Jag kan inte säga säkert att han inte väntat kvar ytterligare några minuter - bara att jag inte tror att han gjorde det med utgångspunkt från hans egen berättelse.
De andra borde ju hört skotten tycker man, men kanske ändå inte osannolikt att de inte gjorde det?
I annat fall skulle de ju ha gått iväg redan innan IM positionerat sig på motsatt sida. Gått så långt före NF att han inte sett dem alls och passerat Adolf Fredriks kyrkogata innan Palme bytte sida. Det blir minst fyra minuter det.

Annars är ju festgänget som passerade under tiden svårförklarade.
Citera
2021-08-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Då blir ammunitionsvalet ännu märkligare.
Vilka kan ha tillgång till denna ammunition?
Skytteklubbar ? Någon med extremt vapenintresse? Var det den berömda slumpen som slog till?

Vapnet kom väl från Oxen som Svartenbrandt sa fast han skyllde då på CP.
Citera
2021-08-20, 17:02
Medlem
Vem var mannen som följde efter makarna Palme norr om mordplatsen?

https://www.youtube.com/watch?v=SkOHH39GnDk

PALMEMORDET | Mysterier vid mordplatsen (5)
Citera
2021-08-20, 19:17
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Avser handlare eller representanter?

Winchester Scandinavia AB i Helsingborg distribuerade till handlare i Sverige, samt till representanter i Finland, Danmark och Norge. Dessa skötte distributionen i respektive land.

De danska (Winchester Arms and Ammunition i Ålborg) och norska (avvecklas 1983/84) representanterna uppger, då detta undersöks på nittiotalet, att de inte har kvar dokument som visar ammunitionstypens distribution tillbaka i tiden. Finska representanten OY K. Hjorth i Tammerfors har dock kvar sådan och spridningen i Finland 1981-84 är kartlagd.
OY K. Hjorth.
Det är en nål i en höstack.
Patronerna kan ha vandrat i tio led innan de fann sitt mål på Sveavägen.
Eller inte.
En intressant köpare kan finnas i deras register.
Citera
2021-08-20, 22:02
Medlem
Citat:
Vem var mannen som följde efter makarna Palme norr om mordplatsen?

https://www.youtube.com/watch?v=SkOHH39GnDk

PALMEMORDET | Mysterier vid mordplatsen (5)

Inget är självklart, men skulle säga att det mest sannolika är att det är mördaren. Ser ingen anledning till att Björkman skulle ljuga om sin position i 33 år. Möjligheten finns väl att han var så full att han minns fel, men tycker i så fall att han 2019 utan problem kunde medgett att han 33 år tidigare var mer berusad än vad han sagt från början, och därför är osäker. Fast iofs, kanske är svårt att backa från något som så många, allt från officiella utredningen till privatspanare analyserat sönder i 33 år. Men trots att får man luta åt att Björkman talar sanning och någorlunda visste vad han höll på med, och då kan det knappast vara någon annan än mördaren som gick bakom makarna Palme.
Citera
2021-08-20, 22:07
Medlem
bofhs avatar
Nytt revolverfynd:

"Magnetfiskaren Paul D'Arcy drog på torsdagen upp en revolver ur Bällstaån i västra Stockholm.
– Jag blev totalt chockad, säger han.
Fyndet ska nu utredas av polisen – och kalibern är samma som på Palmevapnet. "

https://www.expressen.se/nyheter/magnetfiskaren-paul-drog-upp-revolver-i-ballstaan/
Citera
2021-08-20, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Inget är självklart, men skulle säga att det mest sannolika är att det är mördaren. Ser ingen anledning till att Björkman skulle ljuga om sin position i 33 år. Möjligheten finns väl att han var så full att han minns fel, men tycker i så fall att han 2019 utan problem kunde medgett att han 33 år tidigare var mer berusad än vad han sagt från början, och därför är osäker. Fast iofs, kanske är svårt att backa från något som så många, allt från officiella utredningen till privatspanare analyserat sönder i 33 år. Men trots att får man luta åt att Björkman talar sanning och någorlunda visste vad han höll på med, och då kan det knappast vara någon annan än mördaren som gick bakom makarna Palme.

Jag tycker också att det är troligt att Fauzzi ser gärningsmannen.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Nicola-Fauzzi.pdf
Citera
2021-08-20, 22:59
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Nytt revolverfynd:

"Magnetfiskaren Paul D'Arcy drog på torsdagen upp en revolver ur Bällstaån i västra Stockholm.

https://www.expressen.se/nyheter/magnetfiskaren-paul-drog-upp-revolver-i-ballstaan/
En sönderrostad revolver kan vara mordvapnet. Eller så är det inte mordvapnet. Vi kommer aldrig att få veta.
Citera
2021-08-20, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Nytt revolverfynd:

Måste va mördaren som har har skrivit boken Kontraktet o här kastas vapnet i Bällstaån.
https://books.google.se/books?redir_esc=y&id=cbz6DwAAQBAJ&q=B%C3%A4llsta%C 3%A5n#v=snippet&q=B%C3%A4llsta%C3%A5n&f=false
Citera
2021-08-20, 23:58
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Jag tycker också att det är troligt att Fauzzi ser gärningsmannen.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Nicola-Fauzzi.pdf

Jag tycker att den som Nicola Fauzzi ser påminner om personen som beskrivs av Mårten Palme och Alf Lundin. En man i 40-45 års åldern med blå täckjacka. Händerna i fickorna.

Många av de andra mordplatsvittnen som finns säger 35-40 år och mörk rock.

Det kan inte vara samma person.

Vem av dessa som är gärningsman låter jag dock vara osagt.

Men det känns som det finns två (gärnings)män vid mordplatsen, vilket även var det som gick ut i första rikslarmet.
Citera
2021-08-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag tycker att den som Nicola Fauzzi ser påminner om personen som beskrivs av Mårten Palme och Alf Lundin. En man i 40-45 års åldern med blå täckjacka. Händerna i fickorna.

Många av de andra mordplatsvittnen som finns säger 35-40 år och mörk rock.

Det kan inte vara samma person.

Vem av dessa som är gärningsman låter jag dock vara osagt.

Men det känns som det finns två (gärnings)män vid mordplatsen, vilket även var det som gick ut i första rikslarmet.

Ja , man får ju gissa en hel del i mop men att se fel på en halvlång mörk(blå?) jacka och en rock med samma färg och längd borde vara lätt hänt särskilt på lite avstånd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in