Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-21, 00:17
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja , man får ju gissa en hel del i mop men att se fel på en halvlång mörk(blå?) jacka och en rock med samma färg och längd borde vara lätt hänt särskilt på lite avstånd

Mycket möjligt. Jag säger varken det ena eller andra.
Citera
2021-08-21, 00:23
Medlem
OPK123s avatar
En sak jag har förvånats över när det kommer till utredningen kring Palmemordet är att man inte tänker mer på kronologin av vissa händelser.

Ta t.ex. dessa två tips:

Först citat ur ett brev från den 20/7 1988 från överåklagare Ola Nilsson i Malmö som fått ett telefonsamtal från en livrädd polisman på vaktdistrikt 1 vid Norrmalmspolisen. Brevet är delvis maskerat:

”Ca ett halvår efter Palmemordet var NN befäl på en radiobil. Han skulle ta en transport från polishuset till amerikanska ambassaden. De som skulle transporteras visade sig vara Åkerbring [han som anordnade nazistiska möten med marschmusik och tal för högerextrema kretsar inom Stockholmspolisen, OM anm.] och Östling. Båda var civilklädda, upprymda och nyktra. De sade att de visste vem Palmemördaren var och att det aldrig går att få reda på mördaren..

Detta sades på ett rått sätt. Båda är kända för att hata Palme./…/ NN är orolig för att hans namn kommer ut. Han har tidigare inte tordas berätta. Alla i piketen har haft våldshistorier på fritiden. De är utbildade till jägare i det militära. Man tystar den som ställer upp och berättar. Det har hänt förr. De har goda kontakter i polisledningen/…/ På fråga av ON säger NN att kärnan i piketen är bruna till mörkblå. Östling och Åkerbring är värst.”

• Samma dag som Palmeutredningen får Ola Nilssons brev inkommer ett annat tips från en taxichaufför:

”Tid som ovan inkom telefonsamtal till KCV där anmälaren ansåg sig känna igen en taxipassagerare som dem i tidningen den senaste tiden publicerade bilden på fd polismannen och vapenhandlaren Östling.

UL tog mordnatten upp ovannämnda man tillsammans med en annan man i 30-årsåldern i korsningen Mäster Samuelsgatan/Malmskillnadsgatan (ca 400-500 meter från mordplatsen), min anm.), UL beräknar att detta hände 4-5 minuter efter mordet. Körningen gick till Duvnäsgatan. Båda verkade nervösa och uppträdde konstigt.-

UL har kontaktat polisen vid två tidigare tillfällen, senast för ett halvår sedan, men har själv inte blivit kontaktad.”

Dessa två tips kom ju samma dag, vilket i sig var lite märkligt. Men jag noterar också att tipsen kom bara timmar efter att Carl-Gustaf Östling förhörts, bl.a. om ”det mystiska vykortet”.
Citera
2021-08-21, 00:27
Medlem
OPK123s avatar
Om vi utgår ifrån att händelsen är korrekt och Carl Gustaf Östling verkligen uttryckte att han visste vem mördaren var och att det aldrig gick att ta reda på. Vad menade han med det? Vad tror ni? Spekulationer?

Personen som utförde mordet kanske var okänd för den breda massan och blev själv mördad? Det är iaf min spekulation.

Järnvägsspåret...
Citera
2021-08-21, 00:36
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vem var mannen som följde efter makarna Palme norr om mordplatsen?

https://www.youtube.com/watch?v=SkOHH39GnDk

PALMEMORDET | Mysterier vid mordplatsen (5)

Om det här ÄR gärningsmannen så tror jag på Eino Hiltunen. Mördades själv i november 1986. Hade ovanligt mycket pengar vid sin död för att vara sjukpensionär sedan tre år innan.
Citera
2021-08-21, 00:39
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag tycker att den som Nicola Fauzzi ser påminner om personen som beskrivs av Mårten Palme och Alf Lundin. En man i 40-45 års åldern med blå täckjacka. Händerna i fickorna.

Många av de andra mordplatsvittnen som finns säger 35-40 år och mörk rock.

Det kan inte vara samma person.

Vem av dessa som är gärningsman låter jag dock vara osagt.

Men det känns som det finns två (gärnings)män vid mordplatsen, vilket även var det som gick ut i första rikslarmet.

Vill återigen påminna om den finske man i 45 års åldern i blå täckjacka, som stoppades på Snickarbacken av poliskommissarie Anders Pettersson och Mats Eriksson, bara minuter efter mordet.
Citera
2021-08-21, 00:57
Medlem
OPK123s avatar
Slutligen en fundering kring Claes Djurfeldts omparkering av bil.

Han sa själv att det inte händer att man hittar en ledig parkeringsplats i Stockholms innerstad en löningsfredag (jag parafraserar).

Om han nu var så rädd om denna lediga plats varför körde han hela vägen runt (parallellt med LOP)? En enorm omväg enligt mig.

Han hade ju bara kunnat backa eller kört mot enkelriktat?
Citera
2021-08-21, 09:58
Medlem
Citat:
Om vi utgår ifrån att händelsen är korrekt och Carl Gustaf Östling verkligen uttryckte att han visste vem mördaren var och att det aldrig gick att ta reda på. Vad menade han med det? Vad tror ni? Spekulationer?

Personen som utförde mordet kanske var okänd för den breda massan och blev själv mördad? Det är iaf min spekulation.

Järnvägsspåret...

Tror man på CA så kan den diffusa kopplingen till Östling, genom Kaknäs skjutbana vara intressant. Det går ju inte att utesluta att man genom denna koppling, sitt gemensamma hat mot Palme samt intresset till ”rätt” sorts vapen har haft kännedom om att makarna Palme skulle på bio. Östling kan varit medveten om biobesöket efter att ha besökts av TA från livvaktsroteln under eftermiddagen. Ett samtal till CA hade varit allt som krävdes.
Citera
2021-08-21, 10:09
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
OY K. Hjorth.
Det är en nål i en höstack.
Patronerna kan ha vandrat i tio led innan de fann sitt mål på Sveavägen.
Eller inte.
En intressant köpare kan finnas i deras register.

Winchesters representant i Finland, K. Hjorth i Tammerfors, distribuerar alltså till handlare runt om i landet.

Finland är av intresse i sammanhanget då det på åttiotalet är dit huvuddelen av Winchester Scandinavia AB:s import av mordammunitionen 357 2P går. Uppgifter till vilka handlare och i vilka kvantiteter 357 2P distribueras där finns för åren 1981-85: https://imgur.com/a/lmoQQpD

Man kan notera i hur små kvantiteter ammunitionstypen köps in av handlare, oftast endast en eller enstaka askar. Aningen större kvantiteter hamnar hos OY Schröder ab i Helsingfors (sammanlagt 32 askar). Man kan även notera tio askar till Olofssons Sportaffär i Mariehamn.

Kniven och Metal Piercing.
Citera
2021-08-21, 11:23
Medlem
Kollar lite i Granskningskommissionen kap 7.

"4. Psykiskt störd man med arbetsplats i mordkvarteren.
I november 1988 tipsade en person PU om NN. Denne sades vara rättshaverist och
skulle vid tiden för mordet ha arbetat på Sveavägen nära mordplatsen.
Tipsaren uppgav att NN utseendemässigt var lik Christer P, att han var
psykiskt sjuk och att han själv påstått att han varit på sitt tjänsterum på
mordkvällen. I januari 1992 hördes NN. Han uppgav att han troligen
hade varit ensam i hemmet i en förort vid tidpunkten för mordet. I
februari 1992 inkom ett tips från en läkare som berättade att han hade
en patient som hade bott eller arbetat i närheten av mordplatsen vid
tiden för mordet. Patienten led av en särskild sorts schizofreni, vanlig
hos attentatsmän vid denna typ av brott. Patienten hade viss vapenkunskap, var otroligt lik Christer P och hade en särskild gångstil som
berodde på en hjärnskada. Patienten visade sig vara identisk med den
hos PU tidigare kände NN. – NN hördes på nytt i september 1993. Han
berättade då att han hade psykiska besvär, innebärande bl.a. obehags-
känslor vid folksamlingar. PU har även hört arbetsgivare och andra.
Uppgifterna om att NN skulle vara rättshaverist har inte bekräftats"
Citera
2021-08-21, 11:43
Medlem
Citat:

Järnvägsspåret...

Mördaren kanske var utländsk (från högerextrema kretsar) och lämnade landet direkt efter mordet. Om han dessutom tagit sig in och ut "under radarn" blir han ännu svårare att hitta.
Citera
2021-08-21, 12:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Nytt revolverfynd:

"Magnetfiskaren Paul D'Arcy drog på torsdagen upp en revolver ur Bällstaån i västra Stockholm.
– Jag blev totalt chockad, säger han.
Fyndet ska nu utredas av polisen – och kalibern är samma som på Palmevapnet. "

https://www.expressen.se/nyheter/magnetfiskaren-paul-drog-upp-revolver-i-ballstaan/

KP berättade vid presskonferensen att NFC inte kan avgöra om ett vapen är mordvapnet eller inte. Nästan 800 revolvrar har provskjutits genom åren vilket då varit en meningslös sysselsättning. Trist men tydligen sant om man nu kan tro på något KP säger.
Citera
2021-08-21, 13:49
Medlem
"NFC: Skönt att kunna säga att vapnet inte är lösningen på Palmemordet

På pressträffen för precis en vecka sen när det historiska beskedet om att Palmeutredningen läggs ned så var ett av huvudargumenten att man inte kunde komma längre i den tekniska bevisningen kring kulorna från Sveavägen.
Nationellt forensiskt centrum hade konstaterat att kulorna inte kommer kunna kopplas till ett mordvapnet, och aldrig har kunnat göra det.
Hör Mikael Högfors, chef för vapengruppen på Nationellt Forensiskt Centrum i den första intervjun om analysen av kulorna som mördade Olof Palme."

https://sverigesradio.se/artikel/7498018
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in