2021-08-20, 16:27
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Om hunden, teori.

Da gjerningspersonen ellers gjerningsmennene angrep AEH ble hunden redd og löp opp trappene. Og på andre etasje gjorde hunden i fra seg, som er ganske naturlig å gjöre av frykt.

Da hunden bare var en valp, har hunden sa...

Hun hadde akkurat fått den, så jeg tror ikke den kan gå verken opp eller ned, men det er mulig jeg tar feil. Vet ikke høyde på trappetrinnene, eller høyden på hunden den gang.
Citera
2021-08-20, 16:47
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hva skulle vitnene være mistenkte for? Å ta feil? Det er ikke straffbart å ta feil.

Politiet sier at etterforskningen ikke er avsluttet. Og at politiet jobber med tiltale som mål.

Det har ikke kommet noen signaler om at siktelsen mot Tom Hagen vil bli frafalt. Da er det tiltale som gjelder.

Politi- og påtalemyndighet kan selvfølgelig ikke legge frem beviser og indisier i mediene. Det må vente til straffesaken mot Tom Hagen kommer opp for retten.
Det spørs vel hvor sannsynlig det er at noen AEH snakket med "tok feil" hvis samtalene var tuklet med. Enten var samtalene ekte eller så var de del av plottet og personene hun "snakket med" dekket over for TH.

Poenget er at å fake telefonsamtaler med et offers telefon har aldri blitt gjort før fordi det mest sannsynlig er umulig.

Man må ha tilgang til personlig passord/kode til telefonen, og ikke minst utgi seg for å være offer... da er man inne på stemmeforvrenger-hypoteser..

Jeg forholder meg til brikkene som har kommet frem i media
=
alle telefonsamtaler var ekte.
Citera
2021-08-20, 16:53
Medlem
Legokatts avatar
Krimpoddens intervju med krimteknikeren Eva B Ragde.

Krimpodden:
Hva tenker du om saken på Lørenskog der en dame har vært forsvunnet i over 2,5 år og man har et åsted uten spor av en GM. Hva kan ha skjedd?

Eva B Ragde:
"Det kan være uendelig, uendelig mange forklaringer på det. Det kan være like mange muligheter som rubik's kube"

Høres ut som den erfarne krimteknikeren holder det meste åpent i denne saken.
Citera
2021-08-20, 17:39
Medlem
Hur kunde eventuella kidnappare övervaka S4 utan att märkas? Tror inte det kunde göras på avstånd och hade de krypit i buskarna runt huset för att spionera hade det blivit uppmärksammat. De ska också vara säkra på att L*tvik har rest bort och inte kommer tillbaka på ett tag. De ska vara säkra på att TS och hans fru, som har bästa utsikten mot S4, inte är hemma (antar att paret Ska*sen är pensionerade). De måste i förväg veta att det är fritt fram. Som jag tror är det uteslutet att det är utomstående som ligger bakom. Jag kan köpa hypotesen om förgiftning, och vill tro att det hände tidigare, men dessa telefonsamtal ställer till det. Hur man än vänder och vrider på det, så är det nåt som inte passar in.
Citera
2021-08-20, 17:44
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Krimpoddens intervju med krimteknikeren Eva B Ragde.

Krimpodden:
Hva tenker du om saken på Lørenskog der en dame har vært forsvunnet i over 2,5 år og man har et åsted uten spor av en GM. Hva kan ha skjedd?

Eva B Ragde:
"Det kan være uendelig, uendelig mange forklaringer på det. Det kan være like mange muligheter som rubik's kube"

Høres ut som den erfarne krimteknikeren holder det meste åpent i denne saken.

Intervjuet med EBR er veldig interessant. Men det bør påpekes at hun uttaler seg på
generelt grunnlag (som hun selv også understreker). Hun kjenner nok ikke bevisbildet
i saken, og uansett om hun så gjorde, ville hun vært fullstendig avskåret fra å uttale
seg om dette til media. Det er det kun etterforskningsledere som gjør. Og vi vet hva
de har sagt i over to år - at det ble begått et drap, og at TH på ett eller annet vis
involvert i ugjerningen.

Dette er ikke noe de bare har funnet på. Da kan du ikke bare ta uttalelsen til EBR
fullstendig ut av kontekst og basere dine egne antagelser på den, slik du gjør her.
Eller, selvsagt kan du det, men det gir absolutt ingen mening.

Citat:
Ursprungligen postat av Spikra
Hur kunde eventuella kidnappare övervaka S4 utan att märkas? Tror inte det kunde göras på avstånd och hade de krypit i buskarna runt huset för att spionera hade det blivit uppmärksammat. De ska också vara säkra på att L*tvik har rest bort och inte kommer tillbaka på ett tag. De ska vara säkra på att TS och hans fru, som har bästa utsikten mot S4, inte är hemma (antar att paret Ska*sen är pensionerade). De måste i förväg veta att det är fritt fram. Som jag tror är det uteslutet att det är utomstående som ligger bakom. Jag kan köpa hypotesen om förgiftning, och vill tro att det hände tidigare, men dessa telefonsamtal ställer till det. Hur man än vänder och vrider på det, så är det nåt som inte passar in.

Det eksisterer selvsagt ingen kidnappere. Det er planlagt av én mann - husets herre, og
utført av ham, med eller uten hjelp. Man vrir og vender, og uansett hvordan man ser det
så er det noe som ikke passer inn. Minst av alt THs forklaringer. Han lyver så det renner av ham.
Senast redigerad av Svartediket 2021-08-20 kl. 17:50.
Citera
2021-08-20, 17:54
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Intervjuet med EBR er veldig interessant. Men det bør påpekes at hun uttaler seg på
generelt grunnlag (som hun selv også understreker). Hun kjenner nok ikke bevisbildet
i saken, og uansett om hun så gjorde, ville hun vært fullstendig avskåret fra å uttale
seg om dette til media. Det er det kun etterforskningsledere som gjør. Og vi vet hva
de har sagt i over to år - at det ble begått et drap, og at TH på ett eller annet vis
involvert i ugjerningen.

Dette er ikke noe de bare har funnet på. Da kan du ikke bare ta uttalelsen til EBR
fullstendig ut av kontekst og basere dine egne antagelser på den, slik du gjør her.
Eller, selvsagt kan du det, men det gir absolutt ingen mening

Skrev bare hva hun svarte på spørsmålet hun fikk i krimpodden så får man vurdere selv, noe jeg gjorde.

Generelt sett virker der som et åsted uten spor av ukjent GM kan ha mange ulike løsninger.
Senast redigerad av Legokatt 2021-08-20 kl. 18:52.
Citera
2021-08-20, 18:17
Medlem
Citat:
Det eksisterer selvsagt ingen kidnappere. Det er planlagt av én mann - husets herre, og
utført av ham, med eller uten hjelp. Man vrir og vender, og uansett hvordan man ser det
så er det noe som ikke passer inn. Minst av alt THs forklaringer. Han lyver så det renner av ham.

Det hadde vært veldig gøy om politiet henla siktelsen mot TH. Da tenker jeg det hadde det blitt ramaskrik blant hobbydetektivene her inne.

Tipper politiet ler godt hvis de sitter og leser i denne tråden.
Citera
2021-08-20, 18:48
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, ser jo egentlig for meg at det må være TH som har båret den ned, men hvorfor..
Kan virke som at TH kanskje ikke var klar over den avføringen da, eller om han har tenkt noe på at det indikerer at hunden må ha blitt båret ned.
Slik jeg har forstått det, skal AE ha vært flink til å trene hund, sånn at den var stueren.
Usikker, men enten er det slik at flere lyver om alibi, eller så har AE blitt drept etter kl. 9, la oss si 9.30
Både MB og TEH, skal ha vært litt vanskelige å avhøre, eller at det var vanskelig å få noe vettugt ut av dem.

Undrer på om det kan være slik at TH har f.eks. kjøpt en hest til MB, og så har han seinere utnyttet hennes takknemlighet ved å presse henne til å samarbeide. Typisk psykopat-hersketeknikk.
Kanskje hadde han tilogmed hesten registrert på seg, slik at det kunne ligge en trussel i luften om at han ville ta ifra henne hesten hvis hun ikke lystret, vem vet.
Hun driver profesjonelt med Jockey, en amerikansk hestesport.
En slik spesiell hest kan fort koste 150-200.000 kroner. Hun har fått ny hest i 2020.
Her ser vi henne. Hesten på bildet er ikke den nye. https://imgur.com/a/N76dPjY

Ser ut som western for meg? Finnes det noe som heter jockey? Bortsett fra ryttere som rir galopphester?
Citera
2021-08-20, 19:50
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Ser ut som western for meg? Finnes det noe som heter jockey? Bortsett fra ryttere som rir galopphester?

Hehe, mulig jeg leste litt feil. At hun er profesjonell jockey.
Du har nok rett, jockey kalles det den som sitter på hesten.
Citera
2021-08-20, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Hej Kornblomst, du skrev at Tom Hagen påsto:
Hagen påsto at det var AE som hentet inn avisen(e) denne morgenen.

men...

I nrk.no Publisert 22. nov. 2020 siger Tom Hagen:
– Jeg tror jeg sto opp 08.15. Så var jeg ute og hentet avis, drakk mine to kopper kaffe, leste avis og spiste litt.

Så Kornblomst, var har du info at Hagen påsto at det var AE som hentet inn avisen(e) denne morgenen?

För om detta är korrekt att TH har sagt både att de var han som hämtade inn avisen
och att de var AEH som hämtade inn avisen den morgonen, ja då har TH ju et forklarings problem!

Citat:
TH har angivelig avgitt motstridende forklaringer om dette.

Sitat fra et tidligere innlegg der brukeren Jayce refererer til et sitat fra boken:

TH forteller at han før forsvinningsdagen sov hele natten uten å våkne, og at han lå og dro seg litt lenger enn vanlig på morgenen. Han husker at det var AE som hentet avisen. Da han sto opp klokken 07.30, var kaffen servert. (Avhører) vil vite om han husker det eller går ut fra det. TH sier han husker det fordi han pleier å være veldig punktlig.
Han har med andre ord et forklaringsproblem.

Jeg tror ingen av disse versjonene er sanne.

Hagen har noe å skjule fra morgentimene, kanskje også fra natten. Hvorfor skulle han ellers lyve om helt hverdagslige ting.

Citat:
Ursprungligen postat av Legokatt
Det spørs vel hvor sannsynlig det er at noen AEH snakket med "tok feil" hvis samtalene var tuklet med. Enten var samtalene ekte eller så var de del av plottet og personene hun "snakket med" dekket over for TH.

Poenget er at å fake telefonsamtaler med et offers telefon har aldri blitt gjort før fordi det mest sannsynlig er umulig.

Man må ha tilgang til personlig passord/kode til telefonen, og ikke minst utgi seg for å være offer... da er man inne på stemmeforvrenger-hypoteser..

Jeg forholder meg til brikkene som har kommet frem i media
=
alle telefonsamtaler var ekte.

Det er fullt mulig at vitnene er i god tro. At de tror de snakket med AE.

Det kommer helt an på hvordan Tom Hagen eventuelt forfalsket disse telefonsamtalene.

Jeg har ingen tro på at AE hadde en personlig kode som kunne holde Tom Hagen ute fra iPhonen hennes. Det var jo hans gamle iPhone hun brukte.
Citera
2021-08-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror ingen av disse versjonene er sanne.

Hagen har noe å skjule fra morgentimene, kanskje også fra natten. Hvorfor skulle han ellers lyve om helt hverdagslige ting.

En rasjonell forklaring er at TH har glemt ut om det var han eller AE som hentet avisen denne morgenen.

Men det var vel en litt for kjedelig forklaring.
Citera
2021-08-20, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
En rasjonell forklaring er at TH har glemt ut om det var han eller AE som hentet avisen denne morgenen.

Men det var vel en litt for kjedelig forklaring.

Han måtte ha sagt det da. At han hadde glemt når ha sto opp. Var det 07:15. Eller var det 08:15. Hentet han avisen selv. Eller var det AE som hentet den.

Men nei, han påstår at han husker. At han er sikker på å huske. Og så lyver han. Og så påstår han å huske noe annet. Og så lyver han igjen.

Han skal ikke ha hatt problemer med å fortelle at han ikke husket hvilken vei han kjørte til jobben den dagen.

Men han løy vel da også.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in