2021-08-20, 10:38
Medlem
I spisestuen eller penstuen, der Tassen angivelig ble funnet bak lukkede dører da TH kom hjem ca 13:30, var teppene brettet litt til side.

Jeg tenkte, det måtte se ut som om noen hadde vasket opp etter Tassen der inne. (På toppen av alt fantes det ikke så mye som en eneste vaskebøtte i huset. Her har det vært slurv i staging av åstedet.)

Eller?

Hadde TH selv tørket av gulvet etter søl fra Tassen, og glemt å brette teppene på plass igjen.

Eller. Skulle det se ut som om AE hadde vasket opp etter Tassen tidligere på dagen. Men var det ikke finstuen som var TH sitt rom da, der han pleide å sitte. Rart om AE skulle stenge inne valpen der. Og så skulle den gjøre fra seg der også, i tillegg til uhellet i 2. etasjen, og så skulle AE rekke å vaske opp etter han, men ikke rekke å legge teppene på plass igjen. Før hun liksom ble overfalt. Og så hun må ha løpt ut i søppeldunken, enten sin egen dunk eller noen av naboenes dunker, og kastet vaskebøtten og vaskefillen. Nei. Det blir bare tull og vås.

Jeg synes ingen alternativer peker i noen entydig retning om hva som har skjedd. Det skurrer og skurrer. Det henger ikke sammen.
Citera
2021-08-20, 11:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
I spisestuen eller penstuen, der Tassen angivelig ble funnet bak lukkede dører da TH kom hjem ca 13:30, var teppene brettet litt til side.

Jeg tenkte, det måtte se ut som om noen hadde vasket opp etter Tassen der inne. (På toppen av alt fantes det ikke så mye som en eneste vaskebøtte i huset. Her har det vært slurv i staging av åstedet.)

Eller?

Hadde TH selv tørket av gulvet etter søl fra Tassen, og glemt å brette teppene på plass igjen.

Eller. Skulle det se ut som om AE hadde vasket opp etter Tassen tidligere på dagen. Men var det ikke finstuen som var TH sitt rom da, der han pleide å sitte. Rart om AE skulle stenge inne valpen der. Og så skulle den gjøre fra seg der også, i tillegg til uhellet i 2. etasjen, og så skulle AE rekke å vaske opp etter han, men ikke rekke å legge teppene på plass igjen. Før hun liksom ble overfalt. Og så hun må ha løpt ut i søppeldunken, enten sin egen dunk eller noen av naboenes dunker, og kastet vaskebøtten og vaskefillen. Nei. Det blir bare tull og vås.

Jeg synes ingen alternativer peker i noen entydig retning om hva som har skjedd. Det skurrer og skurrer. Det henger ikke sammen.

Vi har vel stort sett bare TH sine egne ord om hendelsesforløpet i S4 den dagen.
En manns etterhvert meget tynnslitte troverdighet skal bære dette narrativet.
Bildet vi har av hendelsesforløpet kommer jo fra media, og deres presentasjon
er jo basert på informasjon som igjen kommer fra politiet. Vi vet lite om når TH
har forklart de ulike detaljene. Han kan ha sagt noe i tidlige avhør som han har
gått tilbake på senere. Hele narrativet kan være basert på løgn. Da er det ikke
så rart at det skurrer.

Da sitter man igjen med et "alibi" som hviler på to telefonanrop og et kornete videoopptak.
Det er litt tynt.
Citera
2021-08-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Vi har vel stort sett bare TH sine egne ord om hendelsesforløpet i S4 den dagen.
En manns etterhvert meget tynnslitte troverdighet skal bære dette narrativet.
Bildet vi har av hendelsesforløpet kommer jo fra media, og deres presentasjon
er jo basert på informasjon som igjen kommer fra politiet. Vi vet lite om når TH
har forklart de ulike detaljene. Han kan ha sagt noe i tidlige avhør som han har
gått tilbake på senere. Hele narrativet kan være basert på løgn. Da er det ikke
så rart at det skurrer.

Da sitter man igjen med et "alibi" som hviler på to telefonanrop og et kornete videoopptak.
Det er litt tynt.

For tynt til å være sant.

Vi vet at TH har forklart seg usammenhengende og selvmotsigende. Det går ikke an å få noen troverdig sammenheng i fortellingen hans.

Kom på dette nå. Om AE tok seg tid til å hente inn avisen(e), som vi vet at avisbudet leverte i postkassen, hvorfor tok hun seg ikke tid til å lufte Tassen?

Hun kunne jo ha tatt han med seg da hun hentet avisen(e).

Nei. Han lyver. Tom Hagen lyver om det som skjedde i morgentimene i S4.
Citera
2021-08-20, 12:04
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Hvor sov hunden?

Sov Tassen på soverommet til AE. Og gjorde fra seg på gulvet i 2. etasjen, da AE ikke luftet den som vanlig denne morgenen. Det tyder på at noe allerede var skjedd med AE, før det tidspunkt da Tassen vanligvis fikk første luftetur.

At noen brukte AEs iPad og søkte på værmeldingen for Kvitfjell, er ikke noe bevis på at AE var i live i syv-tiden på morgenen.

Heller ikke en kaffekopp som sto på peishyllen. Tom Hagen ble sint da politiet spurte han om snøfallet den natten. Hagen påsto at det var AE som hentet inn avisen(e) denne morgenen.
Heller ikke annen telefonaktivitet er bevis på at AE var i live. Vitneutsagn fra MB og TEH er ... ja vitneutsagn. Vitner kan ta feil. Av mange forskjellige mulige årsaker.

Jeg har ingen tro på at siktelsen mot Tom Hagen vil bli henlagt. Husk, politiet har analyseresultatene fra AEs iPhone. Informasjon som gir mange svar på hva som egentlig skjedde i S4 denne natten og morgenen.

Edit
Ser at Ittno bekrefter at valpen sov i 2. etasjen med AE.

Hej Kornblomst, du skrev at Tom Hagen påsto:
Hagen påsto at det var AE som hentet inn avisen(e) denne morgenen.

men...

I nrk.no Publisert 22. nov. 2020 siger Tom Hagen:
– Jeg tror jeg sto opp 08.15. Så var jeg ute og hentet avis, drakk mine to kopper kaffe, leste avis og spiste litt.

Så Kornblomst, var har du info at Hagen påsto at det var AE som hentet inn avisen(e) denne morgenen?

För om detta är korrekt att TH har sagt både att de var han som hämtade inn avisen
och att de var AEH som hämtade inn avisen den morgonen, ja då har TH ju et forklarings problem!

https://www.nrk.no/norge/forsvarer-holden_-mener-gjerningsmenn-ventet-pa-at-tom-hagen-skulle-forlate-boligen-1.15217020
Ektemannen sa han sto opp nesten en time senere enn vanlig på forsvinningsdagen.

– Jeg tror jeg sto opp 08.15. Så var jeg ute og hentet avis, drakk mine to kopper kaffe, leste avis og spiste litt. Og så dro jeg på jobb cirka klokka 09. Lisbeth satt og leste, uttalte Hagen til NRK i det samme intervjuet.
Citera
2021-08-20, 12:56
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

men...

– Jeg tror jeg sto opp 08.15. Så var jeg ute og hentet avis, drakk mine to kopper kaffe, leste avis og spiste litt.

Så Kornblomst, var har du info at Hagen påsto at det var AE som hentet inn avisen(e) denne morgenen?

För om detta är korrekt att TH har sagt både att de var han som hämtade inn avisen
och att de var AEH som hämtade inn avisen den morgonen, ja då har TH ju et forklarings problem!

https://www.nrk.no/norge/forsvarer-holden_-mener-gjerningsmenn-ventet-pa-at-tom-hagen-skulle-forlate-boligen-1.15217020
Ektemannen sa han sto opp nesten en time senere enn vanlig på forsvinningsdagen.

– Jeg tror jeg sto opp 08.15. Så var jeg ute og hentet avis, drakk mine to kopper kaffe, leste avis og spiste litt. Og så dro jeg på jobb cirka klokka 09. Lisbeth satt og leste, uttalte Hagen til NRK i det samme intervjuet.

TH har angivelig avgitt motstridende forklaringer om dette.

Sitat fra et tidligere innlegg der brukeren Jayce refererer til et sitat fra boken:

TH forteller at han før forsvinningsdagen sov hele natten uten å våkne, og at han lå og dro seg litt lenger enn vanlig på morgenen. Han husker at det var AE som hentet avisen. Da han sto opp klokken 07.30, var kaffen servert. (Avhører) vil vite om han husker det eller går ut fra det. TH sier han husker det fordi han pleier å være veldig punktlig.
Han har med andre ord et forklaringsproblem.
Citera
2021-08-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

men...

Takk for korreksjon.

Nei, hvor har jeg informasjonen fra. Jeg mener å ha lest det.

Nå var det i en periode mye endringer av avisartikler. Jeg mener å ha lest det i forbindelse med at Hagen skal ha blitt sint da han ble spurt om vinterens første snøfall som kom den natten. Eller jeg husker feil.

Men, jeg syntes det passet godt med at AE skal ha våknet ved syv-tiden, at det var hun som hentet avisen den dagen.

Så, hvis ingen andre husker det på samme måte som meg, så innrømmer jeg gjerne at jeg tok feil.

Edit

Jeg ser av innlegget ovenfor at Hagen har forklart seg selvmotsigende om dette. Så da er vi vel like langt. Hagen lyver.
Senast redigerad av kornblomst 2021-08-20 kl. 13:04. Anledning: Edit
Citera
2021-08-20, 13:28
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg ser av innlegget ovenfor at Hagen har forklart seg selvmotsigende om dette. Så da er vi vel like langt. Hagen lyver.

Det er interessant dette, at TH forklarer seg skråsikkert om hendelsesforløpet og sin egen
hukommelse, men gir to forskjellige forklaringer. Han kunne unngått problemstillingen hvis
han hadde sagt at han ikke husket helt sikkert. Det kan virke som om løgnene er tilpasset
situasjonen de blir fortalt i. Han står igjen uten troverdighet.
Citera
2021-08-20, 13:33
Medlem
Citat:
Det er interessant dette, at TH forklarer seg skråsikkert om hendelsesforløpet og sin egen
hukommelse, men gir to forskjellige forklaringer. Han kunne unngått problemstillingen hvis
han hadde sagt at han ikke husket helt sikkert. Det kan virke som om løgnene er tilpasset
situasjonen de blir fortalt i. Han står igjen uten troverdighet.

Ja. Tom Hagen står igjen helt avkledd. Totalt uten troverdighet.

Takk for innlegget ovenfor her. Bra at du holder så god oversikt over de forskjellige forklaringene hans.
Citera
2021-08-20, 15:49
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Politiet burde ha oversikt over når de pleide lufte hunden om det var slik at de i nabolaget snakket om hund, har stått i media at naboer m og uten hund snakket med aeh om den nye valpen. Valper pleier å måtte gå ut tidlig

Ja, ihvertfall så snakket Letvik med henne, men det var rett før han dro til fjells med jakthundene sine.
De to har hatt endel kontakt bl.a. siden de har samme interesse, hund.
Intervju med Letvik. https://www.youtube.com/watch?v=c1-N2bxgIZ4
Citera
2021-08-20, 16:05
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, ihvertfall så snakket Letvik med henne, men det var rett før han dro til fjells med jakthundene sine.
De to har hatt endel kontakt bl.a. siden de har samme interesse, hund.
Intervju med Letvik. https://www.youtube.com/watch?v=c1-N2bxgIZ4

Det mest interessante med intervjuet er at han ikke nevner TH med et eneste ord.

Spekulasjon:

Citera
2021-08-20, 16:09
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Hunden kan ha gjort fra seg etter at aeh ble drept. Dersom det stemmer at tassen gjorde fra seg i 2' etg, mens den angivelig ble låst inne nede i peisestuen, indikerer det at aeh ikke var i stand til å lufte hunden på morgenen. Hunden er kanskje ikke pottetrent, men aeh ville straks ryddet opp etter hunden og tatt den med ut for treningens skyld. Har liten tro på at en fremmed drapsmann bruker tid til å bære ned hunden. Dette er interessant, men hva med mb, teh og telefonbevegelsen.

Ja, ser jo egentlig for meg at det må være TH som har båret den ned, men hvorfor..
Kan virke som at TH kanskje ikke var klar over den avføringen da, eller om han har tenkt noe på at det indikerer at hunden må ha blitt båret ned.
Slik jeg har forstått det, skal AE ha vært flink til å trene hund, sånn at den var stueren.
Usikker, men enten er det slik at flere lyver om alibi, eller så har AE blitt drept etter kl. 9, la oss si 9.30
Både MB og TEH, skal ha vært litt vanskelige å avhøre, eller at det var vanskelig å få noe vettugt ut av dem.

Undrer på om det kan være slik at TH har f.eks. kjøpt en hest til MB, og så har han seinere utnyttet hennes takknemlighet ved å presse henne til å samarbeide. Typisk psykopat-hersketeknikk.
Kanskje hadde han tilogmed hesten registrert på seg, slik at det kunne ligge en trussel i luften om at han ville ta ifra henne hesten hvis hun ikke lystret, vem vet.
Hun driver profesjonelt med Jockey, en amerikansk hestesport.
En slik spesiell hest kan fort koste 150-200.000 kroner. Hun har fått ny hest i 2020.
Her ser vi henne. Hesten på bildet er ikke den nye. https://imgur.com/a/N76dPjY
Citera
2021-08-20, 16:22
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Det mest interessante med intervjuet er at han ikke nevner TH med et eneste ord.

Spekulasjon:

Ja, det er interessant. Ser også at han svelger. Det kan bety frykt, eller et veldig press.
Han har nok fått med seg det ene og det andre vil jeg tro. Høylytt bråk, evt blåflekker osv.
Han har kjent dem veldig lenge. Flere år før at de bygget i S4. Det at de bygget så nært tyder på at de må ha kjent hverandre veldig godt også, så han har nok vært veldig tett på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in