Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Jag menar att man bör vara agnostisk till utfallet. Det är varken ”rätt” eller ”fel” att uttaget av föräldraledighet blir mer likriktat mellan män och kvinnor. Det skulle kunna vara fel om det vore så att utfallet blir olikt på grund av att kvinnor mot sin vilja tvingas vara hemma med barnen och/eller män mot sin vilja tvingas gå till jobbet. Så tycks ju inte vara fallet eftersom det sällan/aldrig är de föräldralediga själva som driver frågan om kvoterad föräldraförsäkring. Det är de som inte själva påverkas (men som stressas av utfallsstatistiken) som driver frågan - föräldrarna själva vill helst ha så stor flexibilitet som möjligt.
Och de ekonomiska konsekvenserna av att stanna hemma med barnet är inte värre för en kvinna än för en man. Bara för att det är vanligare att kvinnor stannar hemma så innebär det inte att konsekvenserna för dem är värre. Därtill har de flesta barnfamiljer gemensam ekonomi så det spelar oftast ingen större roll vems bankkonto pengarna rullar in på.
Pojkarnas problem i skolan diskuteras främst ur vinkeln ”hur ska vi få pojkarna att prestera bättre?”, inte ”hur ska vi få betygsdiskrimineringen att upphöra?”. Underförstått är att det är pojkarna själva som rår för att de underpresterar i skolan (vilket sannolikt är sant), men så resonerar man inte om kvinnors lägre löner. Få feminister angriper lönefrågan ur perspektivet ”hur ska vi få kvinnor att prestera bättre så att de får högre lön?”.
Jag har redan bestämt mig; jag tycker inte att olika utfall är ett problem. Det kan möjligtvis vara ett symptom på ett problem, men det är en annan sak. Då ska man sträva efter att åtgärda det underliggande problemet, inte att jämna till utfallet på annat sätt.
Visst, men då går det ju hävda samma sak om pojkars sämre resultat i skolan.
Eller hur!
Det är varken "rätt" eller "fel" om pojkar presterar sämre i skolan. Det skulle vara "fel", om pojkarna tvingades att prestera sämre bla bla....
Och absolut RedX, vi kan ju skifta samhällssystem, vi inför ett där vi lägger all förväntan enkom på män att de ska offra sin ekonomi och karriär på att byta blöjor, det är ju varken "rätt" eller "fel" enligt dig.
För sorry, men det ÄR nu en värre position att vara den som stannar hemma, få sämre ekonomi, som i sin tur ger sämre valmöjligheter, sämre framtida ekonomi som pension ex. Liksom just därför som feminister bråkar så om detta.
Men, vi kan ju även lösa detta lilla dilemma, via att kalkylera ut vad barnomsorgsarbete, tvätt, disk, städning etc etc faktiskt är värt i reda lön. Och sen kräva ut den timpengen, inkl sociala avgifter och skatt av den förälder/ partner som aktivt väljer att inte göra just det jobbet.
och sen låta människor välja fritt vad de vill syssla med.
För nej, jag fattar då fortsatt inte varför det kvinnor av tradition bidragit med till samhället, producerandet av nästa generation, hälsa och tryggad ålderdom etc, ska vara mindre värt, eller inte vara värt något alls, än det män av tradition bidragit med.
Varför inte ge kvinnor betalt på samma sätt som man betalar män? Istället för att de ständigt ska hamna i sitsar där deras trygghet handlar om manlig välvilja?
Det är ingen betygs
diskriminering. Tjejerna ÄR bättre. Man ÄR bättre i skolan om ens hjärna ligger 2 år före. Utan i sånt fall handlar det om att införa ett system där man agerar annorlunda mot pojkar ex. för att anpassa sig efter de biologiska skillnaderna, ex låter dem börja skolan senare.
Och det har och är fortsatt, även om detta är på väldigt låg nivå numera, en lönediskriminering mot kvinnor, så kass jämförelse.
Och! feminismens lösning på detta är just Hur ska vi får kvinnor att kunna jobba lika mycket som män, så att deras livsinkomster i livet blir likvärdiga.
Samma lösning för övrigt, Hur ska vi få män att bli bättre fäder?
Hur ska vi får barn att få tryggare liv, med en närvarande och kärleksfull far?