2021-08-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Kan du förklara för mig varför Lantmäteriet sände tillbaka köpekontraktet och hänvisade Ebba Busch att vända sig till domstol om hon vill ha lagfart? Två gånger.

Der du tar upp är allmänna erfarenheter och hur folk flest agerar, eller hur det kan gå till när man har ett köpekontrakt eller köpebrev, eller både och.

Men det du framför gäller inte denna sak. Av hela upplägget och ansökan om lagfart är jag övertygad att Ebba Busch enda intention var att få lagfart eftersom hon trodde hon var färdig med Esbjörn. Det var när slarva majan insåg att Oops nu har det skitit sig, som hon köpte ord hos en advokat. Ebbas agerande modus operandi finputsades till den sedvanliga fastighetsrätten med hopp att Esbjörns ombud skulle vara okunnig och dum.
Det är ingen skillnad i detta fall mot andra rent principiellt. Har du missat att när hon skickade in köpekontraktet digitalt till lantmäteriet så saknades första gången en sida, om jag minns rätt där priset framgår. Vid nästa gång så var kontraktet komplett insänt och då blev resultatet att lagfarten är vilande. Detta har beskrivits tidigare. Sånt kan hända om du skannar in ett flersidigt dokument och det tar fler sidor samtidigt.
Du får tro vad du vill om hennes avsikt men vill du att andra ska tro på dig så får du nog ha lite mer stöd än bara din känsla. Jag ser inga tecken på nåt annat upplägg än som vilken fastighetsaffär som helst avseende dokument.

Varför kom hon då till slutregleringsmötet på banken för att betala? Jo för att det var nästa steg i affären.
2021-08-20, 14:28
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Jag hatar verkligen inte kvinnor. Jag tycker däremot, att om en kvinna vill ha samma arbete som en man, ska hon ha samma kompetens.

Men likt Ebba säger jag nu att en spade är en spade. Jag säger bara som det är, att kvinnor som Ebba Busch lever farligt när åldern tar ut sin rätt. En kvinna blir liksom "rättslös" när det händer.

Vi har många kvinnor i det feministiska landet Sverige, som likt Ebba Busch blir utnyttjade som affischnamn åt partierna i syfte att locka väljare. Ebba var käck som ung, och gamlingarna såg en kvinna som talade till dem i valrörelsen om politik som berör dem, vilket hela KD tjänade på när det gäller inflytande och mandat. Ebba var en röstmagnet. Nu är hon en belastning. Bilden av Ebba Busch ändrades när hustvisten med Esbjörn blev allmänt känd.

Ditt kvinnohat tydliggörs i dina bägge inlägg då du tycker att EB är en belastning då hon inte är fräsch och ung längre.
När man skall smutskasta Esbjörns motpart i fastighetsaffären så är det tydligen helt ok att sprida kvinnohat.

Citat:
Hon börjar se ut som en käring, med ett snipigt utseende. Åldern och tvistandet tar ut in rätt. Hon ser lika elak ut som hon är. Hon är inte längre en ung och fräsch kvinna, oavsett vad du tycker om feminism.

Det jag noterar är att alla vill ha unga fräscha kvinnor i näringslivet och i politiken för att visa upp en jämställd arbetsplats. Sen när kvinnorna blir äldre kan de vara kvar på jobben om de också är kunniga. Livet är mer orättvist för kvinnor än vad du har en aning om!
2021-08-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Frågan är väl om en random person inblandad i en trafikolycka ska förväntas förstå begrepp som delgivning av brottsmisstanke, rättsföljden av erkännande, strafföreläggande och liknande utan förklaring?

Men om man tar i beaktande att förhöret pågick i 21 minuter och sammanfattades på en halv A4 sida så får man förmoda att utredaren säkerställde att Esbjörn Bolin förstod både frågor och formalia kring den pågående utredningen.

Men vi lär som sagt få ta del av vittnesmålet i en kommande liverapport på webben så småningom.

Vart är du på väg, när du diskuterar utredningen, utredaren etc.? Vad är relevanser för hustvisten?
2021-08-20, 14:35
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag tänker att hon kan ha svårt att bedöma Esbjörns tillstånd då förhöret hölls per telefon. Annars tror jag precis som du att en civil utredare är precis lika bra på att utreda och bedöma som en polis.
Så kan det vara. Men varken en polis eller en civil utredare har det kompetens som behövs som behövs för att öht göra någon bedömning av en persons kognitiva status oavsett om de träffar personen ansikte mot ansikte. Faktum är att inte ens de som har adekvat kompetens och erfarenhet skulle ge sig på att göra någon bedömning av Esbjörn enbart på grundval av ett 20 minuter långt telefonsamtal.
2021-08-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Poliser har generellt sett en hög trovärdighet som vittnen. Högre än andra. Det tror jag inte är en kontroversiell uppfattning.

I det här målet tror jag inte att vittnesmålet kommer att spela någon roll egentligen och det hade inte varit annorlunda om Cecilia Svärdström varit polis. Personligen hade jag tyckt att det hade varit betydligt mer givande att få höra de poliser som var med vid trafikolyckan och få reda på deras iakttagelser av Esbjörn.

Vad har vittnet Cecilia Svärdström för utbildning? Det är fullständigt irrelevant vad andra civila utredare har för utbildning eftersom det endast är Cecilia Svärdström som ska vittna.
Ja det är väl bara en del som råkat illa ut pga deras vittnesmål som tycker tvärtom.

Jag noterar att det det i tråden framförts att civila utredare kan ha bra utbildning för förhör. Det vore mycket märkligt om polisens organisation var så upplagd att tex utredare med olika anställningsform, civil eller polis om det är skillnad, skulle ha olika trovärdighet i sitt arbete. Det vore inte rättssäkert. Det tror jag inte på, iså fall är det större risk att den enskilde personer är mer eller mindre kompetent.
2021-08-20, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Ditt kvinnohat tydliggörs i dina bägge inlägg då du tycker att EB är en belastning då hon inte är fräsch och ung längre.
När man skall smutskasta Esbjörns motpart i fastighetsaffären så är det tydligen helt ok att sprida kvinnohat.

En spade är en spade.

Ja. Som röstmagnet är hon förbrukad. Det yttre attributen är borta. Hon har inte ens gubbtycke längre.

Jag vill se en "riktig" kristdemokrat ta över nu, oavsett kön. Folk från sekter är farliga när de gått i pastor Ekmans skola. Där de inte fått en normal skolgång med följd att de saknar en normal uppfostran och värdegrund. Ser inte du att Ebba Busch har en skev bild av vad som är framgång och vad man får lov att göra? Att det är så illa ställt med förståndet att hon åkte dit för grovt förtal?
2021-08-20, 14:44
Medlem
Citat:
Jag tänker att hon kan ha svårt att bedöma Esbjörns tillstånd då förhöret hölls per telefon. Annars tror jag precis som du att en civil utredare är precis lika bra på att utreda och bedöma som en polis.

Är hon inkallad som vittne i hustvisten?
2021-08-20, 14:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Så kan det vara. Men varken en polis eller en civil utredare har det kompetens som behövs som behövs för att öht göra någon bedömning av en persons kognitiva status oavsett om de träffar personen ansikte mot ansikte. Faktum är att inte ens de som har adekvat kompetens och erfarenhet skulle ge sig på att göra någon bedömning av Esbjörn enbart på grundval av ett 20 minuter långt telefonsamtal.
Så sant. För att bedöma omfattningen av någons kognitiv svårigheter krävs djup kännedom om någon och att man tillbringar mycket tid med personen.

Dels utifrån att personen ofta försöker dölja sina problem för att de känns pinsamma.
Men oxå för att svårigheterna kan se så olika ut.

Men viset ett tränat öga kan se saker. Men inom polisväsendet är ögon tränade på att se tecken på lögner eller kriminalitet. Inte på för los kognitiva förmågor.

Med tanke på att denna person talat med Esbjörn 20 minuter. Och med tanke på att det var en hel del Esbjörn inte minns angående olyckan. Kan jag tycka att man måste ha väldigt skralt med vittnen när valet faller på att kalla henne.
2021-08-20, 14:47
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Är hon inkallad som vittne i hustvisten?
Om jag inte missförstår så Ja. Hon är inkallad av Ebbas sida och ska vittna om hur hon uppfattade Esbjörn utifrån hans kognitiva funktionsnedsättning.
2021-08-20, 14:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Jag har aldrig gått på kön och utseende.

Hennes försök att lura av en ensam gammal människa hans sjönära fastighet med hjälp av tre kamrater under en pandemi talar för sig själv.
Ja och jag har svårt att tänka att tongångarna kring affären varit mildare om KD:S partiledare Ebbe Usch hade lurat av Ester Tant 85 på samma sätt som Ebba gjort av Esbjörn.
2021-08-20, 14:53
Medlem
Citat:
Återkalla körkortet mellan olyckan och rättegången? Jag förstår inte riktigt hur du menar. En polis kan ta körkortet på plats. Men sedan är det transportstyrelsen som tar över körkortsärrendet. .
Att en fastighet oftast säljs över det priset det är värderat till det är lätt att googla fram. Värderingen, räknas ofta som utgångspris. Ett beräknat slutpris ligger ofta minst 10-12 % över utgångspriset.

Juridiskt kanske inte 300-700 tusen kronor räknas som väsentligt avvikande. Om man räknar med procent påslaget på blir summan över en miljon för lite.

Nog är det mycket pengar om du frågar mig. Ebba har heller inte något inlämnat som tyder på att hon haft en mäklare på plats. För övrigt är jag väll en av de få personer i denna tråd som inte hävdat att jag har fullständig kunskaper när det gäller fastighet affärer. Jag har heller aldrig påstår att någon värderingen är felaktig. Dock är Notats inte fullständig.

Bara för sakens skull kan vi räkna på 4,6, plus 12% och återigen konstatera att Binninges påstådda över 5 miljoner inte någonstans är orimligt.

Om den obekräftade summan på 300 000 kr stämmer är det orimligt mycket pengar. Det är omöjligt att prata bort. Även om det precis som du säger lagts många inlägg på att försvara den.

Och nu blev det med din utläggning ett halvt inlägg bortförklaringar till.
Det finns inga förslag om att ändra förtalslagstiftningen. Man talar om att skärpa den, att göra det lättare att tvinga folk att stå till svars för mer av det de skriver på Facebook, etc.

Men ingenstans finns det debatt kring att det ska vara lagligt att slänga ur sig vad skit som helst bara det är sant. Orimligheten att det bara ska vara gamla domar man får sprida fritt, men inte säg inkontinens problem eller könssjukdommar, säger ju sig själv.

Att Ebba förtalar ett juridisk ombud är ju extra förkastligt. Och något hon själv önskar att instifta en lag kring. Påverkan av rättegång. Hade hennes eget lagförslag trätt i kraft hade hon med andra ord blivet fälld för två brott.

Lagen skyddar inga pedofiler eller våldtäcksmän. Hade du fått den vetskapen om em granne och skvallrat om det till grannen på andra sidan är det okey. Men att informera om en gammal dom, på ett forum där 10 000 läser det. Och i syfte att undergräva en persons yrkesutövande är inte okey.

Det är din fulla rättighet att tycka att det var idiotiskt att Esbjörn ställde upp på en intervju är din personliga åsikt. Men för det första vet vi inte vem som kontaktade vem. Att stora nyhetsredaktioner bevakar vilka stämningsansökningar som inkommer är självklart. I och med att stämningsansökan var inlämnad till tinget så måste det räknas som allmän kunskap att Ebba stämmer Esbjörn för bättre rätt.

Att kritisera någons val att tala med media är oxå väldigt känsligt. Att tala med den tredje stadsmakten är var och ens rättighet och något som inte bör kritiseras.
Tack. Ja jag klurade på den väldigt länge( obs för alla bokstavstrogna som läser. Det var ett skämt)

Men hur tror du själv tongångarna gått om detta gällde Ebbe mot Ester?
Håller fullständigt med. Ska vi inte allihop bara lägga av? Problemet blir att ingen får sista ordet då. Kan vi leva med det?

Tyckte det var idiotiskt av ombudet att gå ut till media gällande sin anmälan av förtal för det spred intresset av hens brott.
2021-08-20, 14:56
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Tyckte det var idiotiskt av ombudet att gå ut till media gällande sin anmälan av förtal för det spred intresset av hens brott.
Men så kan man väl inte säga? Vad Ebba skrev var förtal enligt svensk lagstiftning. Att förtalet spreds beror enbart på att hon skrev det. Inte att någon påtalat vad hon skrivet. Skjut inte budbäraren brukar man säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in