Citat:
Ursprungligen postat av
N.Armstark
Polisen som genomförde förhöret om trafikolyckan kommer att vittna i den kommande rättegången om fastighetstvisten. Det är där intresset för olyckan ligger. Vad polisen kommer att få för frågor vet vi inte, det är väl iofs inte omöjligt att det kan komma en fråga huruvida det fanns någon tanke att återkalla ett körkort någon gång mellan olyckan och rättegången. Det svaret kommer att vara av intresse.
Återkalla körkortet mellan olyckan och rättegången? Jag förstår inte riktigt hur du menar. En polis kan ta körkortet på plats. Men sedan är det transportstyrelsen som tar över körkortsärrendet. .
Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Men nu har professionella värderare från båda sidor värderar fastigheten som den såg ut vid resp värderingstidpunkt och kommit fram till marknadsvärde som inte avviker väsentligt från köpesumman. Notera att de tar hänsyn till det dåliga skicket vilket inte taxeringen gör.
Att du, en random person på Flashback, inte tycker att deras professionella bedömning håller tycker jag inte är värt nåt. På vilket sätt skulle du ha bättre kompetens än yrkesmän i sin roll?
Summan för röjning har diskuterats här hur många gånger som helst och du verkar ha nån slags tro att den skulle vara magnifikt överdriven. Jag har sagt förut att för mig är den inte orimlig med tanke på mängden av skrot och även vad som ev kan finnas. Även Mats har nämnt att det är stora mängder skrot.
Det är dyrt att röja viss materiel om man ska vara laglig. Dessutom verkar det vara som att parterna är nöjda med den delen av överenskommelsen. Jag har inte hört att nån utanför tråden ens har ifrågasatt kostnaden. Men vill du ha en exakt lista på vad som ska bort så får du nog åka dit och inventera själv. Det är väl snarare så att av köpekontraktet kan man uttyda att Esbjörn tar bort det han vill ha kvar, resten lämnas åt Ebba att röja som hon vill utan att Esbjörn ska betala eller ha nåt för det,
Att en fastighet oftast säljs över det priset det är värderat till det är lätt att googla fram. Värderingen, räknas ofta som utgångspris. Ett beräknat slutpris ligger ofta minst 10-12 % över utgångspriset.
Juridiskt kanske inte 300-700 tusen kronor räknas som väsentligt avvikande. Om man räknar med procent påslaget på blir summan över en miljon för lite.
Nog är det mycket pengar om du frågar mig. Ebba har heller inte något inlämnat som tyder på att hon haft en mäklare på plats. För övrigt är jag väll en av de få personer i denna tråd som inte hävdat att jag har fullständig kunskaper när det gäller fastighet affärer. Jag har heller aldrig påstår att någon värderingen är felaktig. Dock är Notats inte fullständig.
Bara för sakens skull kan vi räkna på 4,6, plus 12% och återigen konstatera att Binninges påstådda över 5 miljoner inte någonstans är orimligt.
Om den obekräftade summan på 300 000 kr stämmer är det orimligt mycket pengar. Det är omöjligt att prata bort. Även om det precis som du säger lagts många inlägg på att försvara den.
Och nu blev det med din utläggning ett halvt inlägg bortförklaringar till.
Citat:
Ursprungligen postat av
nighter825
Förtalsdomen kan leda till ändringar i förtals lagarna också, för nu har sett hur idiotiska de kan vara. Man sett hur förtalslagaran skyddar pedofiler, våldtäktsmän och misshandlare ihop med metoo.
Kan leda till större siffror för kd också om de använder det rätt.
Tycker fortfarande ombudet var idiotisk att gå till media och prata om sin anmälan för det lede till alla tidningar skrev om det och sen sökte folk om hans brott.
Det finns inga förslag om att ändra förtalslagstiftningen. Man talar om att skärpa den, att göra det lättare att tvinga folk att stå till svars för mer av det de skriver på Facebook, etc.
Men ingenstans finns det debatt kring att det ska vara lagligt att slänga ur sig vad skit som helst bara det är sant. Orimligheten att det bara ska vara gamla domar man får sprida fritt, men inte säg inkontinens problem eller könssjukdommar, säger ju sig själv.
Att Ebba förtalar ett juridisk ombud är ju extra förkastligt. Och något hon själv önskar att instifta en lag kring. Påverkan av rättegång. Hade hennes eget lagförslag trätt i kraft hade hon med andra ord blivet fälld för två brott.
Lagen skyddar inga pedofiler eller våldtäcksmän. Hade du fått den vetskapen om em granne och skvallrat om det till grannen på andra sidan är det okey. Men att informera om en gammal dom, på ett forum där 10 000 läser det. Och i syfte att undergräva en persons yrkesutövande är inte okey.
Det är din fulla rättighet att tycka att det var idiotiskt att Esbjörn ställde upp på en intervju är din personliga åsikt. Men för det första vet vi inte vem som kontaktade vem. Att stora nyhetsredaktioner bevakar vilka stämningsansökningar som inkommer är självklart. I och med att stämningsansökan var inlämnad till tinget så måste det räknas som allmän kunskap att Ebba stämmer Esbjörn för bättre rätt.
Att kritisera någons val att tala med media är oxå väldigt känsligt. Att tala med den tredje stadsmakten är var och ens rättighet och något som inte bör kritiseras.
Citat:
Ursprungligen postat av
vonEisen
Vilken djup analys du gör kring synen på makt och maktutövning i relation till könsroller.

Tack. Ja jag klurade på den väldigt länge( obs för alla bokstavstrogna som läser. Det var ett skämt)
Men hur tror du själv tongångarna gått om detta gällde Ebbe mot Ester?
Citat:
Ursprungligen postat av
Volvoellersaab
Så sant. Det är nog därför samma frågor hoppar fram hela tiden. Och även hårklyverifrågor om perifera saker.
Håller fullständigt med. Ska vi inte allihop bara lägga av? Problemet blir att ingen får sista ordet då. Kan vi leva med det?