Citat:
Ursprungligen postat av
Dixit.gribb
Det är väldigt fint att du ser en stor hopp om att talibaner är förändrade, men jag måste tyvärr riva ner den bilden.
Talibaner och deras ideologi är rätt svår att bryta och bara för att dom gosar framför kameran så betyder det inte att dom har förändrats för fem öre! Det är en strategi, det är väl just det dom har lärt dig senaste 20 åren, liksom hur dom ska prata vänligt och diplomatiskt och överta stad efter stad utan att utlösa våld.
Men du har väl inte missat senaste dygnet hur folk piskas och även avrättas dom som yttrar sig om frihet på gatorna? Mobiler har förbjudits? Och bilder och affischer på kvinnorna har rivits ner på gatorna?
Jadu, jag undrar bara är det något mer du vill tillägga att talibaner har varit så trevliga med?
Jag vet vad talibaner gjorde mot mig som barn så nej du är sista människan på planeten att tala om att talibaner är förändrade.
Det är inte “hopp” det är fakta.
Men…
Jag hör nu rapporter, främst genom västvärldens underrättelsetjänster, att talibanerna skulle söka upp samarbetsmän. Om detta är sant kan man säga en sak:
Efter ockupationen under andra världskriget så avrättade de europeiska staterna massor av människor för samarbete med ockupationsmakten, bara Frankrike dömde ca 7000 till döden. Om talibanerna gör detsamma så finns inget att invända ur moralisk synpunkt.