2021-08-20, 12:46
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dixit.gribb
Det är väldigt fint att du ser en stor hopp om att talibaner är förändrade, men jag måste tyvärr riva ner den bilden.

Talibaner och deras ideologi är rätt svår att bryta och bara för att dom gosar framför kameran så betyder det inte att dom har förändrats för fem öre! Det är en strategi, det är väl just det dom har lärt dig senaste 20 åren, liksom hur dom ska prata vänligt och diplomatiskt och överta stad efter stad utan att utlösa våld.

Men du har väl inte missat senaste dygnet hur folk piskas och även avrättas dom som yttrar sig om frihet på gatorna? Mobiler har förbjudits? Och bilder och affischer på kvinnorna har rivits ner på gatorna?

Jadu, jag undrar bara är det något mer du vill tillägga att talibaner har varit så trevliga med?

Jag vet vad talibaner gjorde mot mig som barn så nej du är sista människan på planeten att tala om att talibaner är förändrade.

Det är inte “hopp” det är fakta.

Men…

Jag hör nu rapporter, främst genom västvärldens underrättelsetjänster, att talibanerna skulle söka upp samarbetsmän. Om detta är sant kan man säga en sak:

Efter ockupationen under andra världskriget så avrättade de europeiska staterna massor av människor för samarbete med ockupationsmakten, bara Frankrike dömde ca 7000 till döden. Om talibanerna gör detsamma så finns inget att invända ur moralisk synpunkt.
Citera
2021-08-20, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Haha nu söker du bara efter halmstrån för att du har svårt att acceptera att de delar talibanernas syn på sharia. Det finns bara en tolkning säger de och de känner förstås till hur talibanerna ser på sharia.

Inte så konstigt att talibanerna inte mötte något motstånd, de har folkets stöd.

Läs igenom din källa lite tydligare så kommer du förstå. Se särskilt min kursivering.

”Muslims differ widely as to whether sharia should be open to multiple understandings. While many say there is only one true interpretation, substantial percentages in most countries either say there are multiple interpretations or say they do not know.”

Inledningen till avsnittet du hänför dig till.
Citera
2021-08-20, 12:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Läs igenom din källa lite tydligare så kommer du förstå. Se särskilt min kursivering.

”Muslims differ widely as to whether sharia should be open to multiple understandings. While many say there is only one true interpretation, substantial percentages in most countries either say there are multiple interpretations or say they do not know.”

Inledningen till avsnittet du hänför dig till.

Across the countries surveyed in South Asia, majorities consistently say there is only one possible way to understand sharia. The proportion holding this view ranges from 67% in Afghanistan

https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/
Citera
2021-08-20, 12:53
Medlem
Citat:
Across the countries surveyed in South Asia, majorities consistently say there is only one possible way to understand sharia. The proportion holding this view ranges from 67% in Afghanistan

https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/

Ja, exakt. One possible way to understand sharia. Med andra ord finns det ett sätt att förstå sharia på, och oräkneliga sätt att missförstå sharia på.
Citera
2021-08-20, 12:53
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Stämmer ju inte.
Befriat landet från de utländska ockupanterna? De lämnade landet om du missat det, vilket ledde till en kollaps i världens mest korrupta land.
Nu kommer rapporter som tillbaka visar (den mognad) du hänvisar till ex kvinnor tvingas inomhus, prygling och mord rapporteras, av mina kontakter kvar i landet sker utfrågning av Afghaner som jobbat på ambassader, dessutom Afghanistan+Taliban analytiker ser det som en lögn innan allt är etablerat som regering etc. då kommer det gå tillbaks i gamla taliban tänket.
Eftersom hela fria västvärlden inte kommer acceptera talibanstyret så finns bara kommuniststater kvar att göra affärer med. Räknar inte Pakistan då de inte bidrar nämnvärt ekonomiskt.

De rapporter du talar om kommer varifrån? Jo, de kommer från västs underrättelsetjänster och hur trovärdiga dessa är vet vi sedan förut.

Men att det förekommer våld i efterdyningar av befrielsen är att räkna med. T ex blev en taliban knivhuggen under det sk firandet av nationaldagen, vilket ledde till att talibanerna öppnade eld och en eller annan dog. Inte mycket att säga om. Man har rätt till självförsvar, även om man är taliban och dessa måste upprätthålla ordningen även om det kräver våldsanvändning.
Citera
2021-08-20, 13:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ja, exakt. One possible way to understand sharia. Med andra ord finns det ett sätt att förstå sharia på, och oräkneliga sätt att missförstå sharia på.

Det står ju i klartext men du vägrar ta in fakta, det finns bara ett möjligt sätt att tolka sharia enligt afghanerna så självklart delar de talibanernas syn på sharia. Du stoppar bara huvudet i sanden som en struts när verkligheten inte överensstämmer med din ogrundade tro.
Citera
2021-08-20, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Du fattar inte vad demokrati är!
Och fortfarande räknas inte ett talibanskr styre som en demokrati, men det har du tydligen svårt att fatta!

Undra vem som är lågintelligent egentligen?
Du platsar definitivt in på en av dem.
Så jävla fyrkantigt tyckande!
Alla kriterier uppfyllda för att vara en äkta mansgris!
Afghanistan varken har, eller vill ha, demokrati så vad gafflar du om? Anser du att västvärlden ska tvångsdemokratisera dem eftersom dessa kretiner inte verkar fatta att du har lösningen på deras problem?
Citera
2021-08-20, 13:14
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Afghanistan varken har, eller vill ha, demokrati...

De kanske inte vill, men talibanerna har ju under sin befrielse av landet haft tusentals demokratiska rådslag med byråd och ledare för städerna m.m. Under denna demokratiska process växte konsensus fram att det var bäst om talibanerna tog över och de senare kom sedan att axla sin plikt.

Det verkar som att talibanernas demokrati är den bästa demokratin - med eller mot sin vilja!
Citera
2021-08-20, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
De kanske inte vill, men talibanerna har ju under sin befrielse av landet haft tusentals demokratiska rådslag med byråd och ledare för städerna m.m. Under denna demokratiska process växte konsensus fram att det var bäst om talibanerna tog över och de senare kom sedan att axla sin plikt.

Det verkar som att talibanernas demokrati är den bästa demokratin - med eller mot sin vilja!
Demokrati är när två vargar och ett får röstar om vem som ska bli middag. Om det är bra eller dåligt orkar jag inte ha en åsikt om, speciellt inte när det gäller ett land in a galaxy far, far away... Anser dock att afghanen får ta upp sina eventuella klagomål med talibanen, inte komma hit och böla över att man fick vad man bad om. Till skillnad från den kristna herren är Allahs vägar inte ett dugg outgrundliga, det står i innehållsförteckningen vad paketet innehåller.

Allahu Akbar betyder Allahu Akbar och slaktaren Muhammed är hans profet. Som man ropar får man svar.
Citera
2021-08-20, 13:26
Medlem
Citat:
Det står ju i klartext men du vägrar ta in fakta, det finns bara ett möjligt sätt att tolka sharia enligt afghanerna så självklart delar de talibanernas syn på sharia. Du stoppar bara huvudet i sanden som en struts när verkligheten inte överensstämmer med din ogrundade tro.

Det du säger stämmer om att de anser att det finns ett sätt att tolka sharia på. Men av det följer inte att de anser att talibanerna tillämpar sharia. Det är det du inte fattar. Jag förstår inte hur du når denna slutsats. Vad är det som säger att de delar just talibanernas uppfattning? Att det finns flera tolkningar av sharia förstår ju både du och jag.
Citera
2021-08-20, 13:30
Medlem
Finns det några rapporter om att Talibaner har stridit sinsemellan?

Kan tänka mig det finns många olika viljor inom rörelsen och en förkärlek till att ta till vapen.
Citera
2021-08-20, 13:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Det du säger stämmer om att de anser att det finns ett sätt att tolka sharia på. Men av det följer inte att de anser att talibanerna tillämpar sharia. Det är det du inte fattar. Jag förstår inte hur du når denna slutsats. Vad är det som säger att de delar just talibanernas uppfattning? Att det finns flera tolkningar av sharia förstår ju både du och jag.

Varför skulle de då låta talibanerna ta över landet utan att göra minsta motstånd? Du har bara svårt att acceptera verkligheten att afghanerna stödjer talibanerna och vill att de inför sharia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in