2021-08-20, 10:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Håller med om att "relativisering" kan bli lite löjligt.

Risken att dö av corona/covid minskar ju tex. om man inte använder säkerhetsbälte eftersom man då ökar risken att dö i en trafikolycka innan man blir smittad.

Jämförelser kan vara bra om de görs på ett bra vis, men eftersom det nästan alltid går att hitta något som är farligare än något annat så blir det ju i slutänden bara en risk som är värd att uppmärksamma

Ja, det blir skitlöjligt. Ungefär som att säga att nej, jag har aldrig bilbälte på mig, för det är inte säkert att jag dör om jag krockar, även utan bälte. Hoppar jag utan fallskärm från ett flygplan är dödsrisken nästan 100%, därför känns det löjligt med bilbälte. Logiken känns för mig väldigt svårbegriplig måste jag erkänna, men flera tycks resonera ungefär så.

Har väl inte så ödesbestämd livssyn möjligen. Jag tror att vi genom våra handlingar kan påverka framtiden. Har man mer livssynen "om gud vill", så blir det kanske mer logiskt att blunda för hoten. Jag vet inte.
Citera
2021-08-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Din frihet blev andras fängelse, pensionärernas exempelvis, men det skiter du väl fullständigt i för att du ska få ha din frihet? Det blev även 14664 människors död samt närmare 80000 personers lidande på sjukhus, för att inte tala om deras anhörigas oro och stress. Lite collateral damage i ditt frihetssträvande? Du är inte så viktig som du tror.
Jasså, det är alltså oss som har karantänat när smittspridningen ökat som har lett till pensionärernas fängelse och folks död? Eller ska vi bara konstatera att dina påhitt om andra människor som du har noll koll på är något vi inte ska bry oss om. Annars får du gärna utveckla varför det är dåligt att karantäna när smittspridnigen är hög.

Du är inte så påläst som du tror. Alla andra har förstått att du är totalt efterbliven och faktafrånvänd, vilket ofta blir resultatet när man är för känslomässigt engagerad. Vi får hoppas att poletten trillar ned hos dig nån gång.
Citera
2021-08-20, 11:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Klassisk pandemistudie.

Man gör en dålig experimentuppställning för att bevisa något som inte är sant.
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är inte sant ? Att viruset smittar genom luften?
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Luftburen = att du kan smittas av stillastående luft där någon annan befunnit sig tidigare.
Det är inte svårt att göra dåliga studier.

Om smittan var luftburen (på riktigt, i dess rätta betydelse) skulle man se mycket flera oväntade och oförklarliga smittspridningar.

Personer som öht. inte varit i närheten av några andra människor under lång tid skulle helt oförklarligt bli smittade och det skulle hända påfallande ofta.
Citera
2021-08-20, 11:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Aha, förlåt mig. Jag vidareutvecklar mitt resonemang så att även du kan begripa. Hur kan du vara så säker på att den tredje sprutan inte orsakar någon oönskad sidoeffekt, i kombination med de två första doserna?

Den tredje dosen kanske är harmlös i labbstudierna, men hur interagerar den med den första dosen i din kropp? Den som du fick fem månader tidigare. Och den fjärde dosen, som genomgått de standardiserade testerna i labbet, hur samverkar den med den andra dosen du fick? Sju månader tidigare. Av ett helt annat fabrikat.

Och den femte injektionen, som labbmössen inte dog av, hur kommer den att påverka ditt naturliga immunsystem i kombination med den tredje sprutan du fick. Åtta månader tidigare. Från en annan tillverkare. Har du gjort några studier på detta? För myndigheterna har inte hunnit med detta ännu. Av förklarliga skäl. Dom har viktigare saker att tänka på.

Har inte hört någon som kan något om vaccin lyfta det som en risk faktiskt. Har aldrig någonsin hört talas om att det skulle finnas några som helst farliga kombinationseffekter av vaccin. Det enda brukar vara att man inte ska ta olika vaccin för tätt, för att effekten av den senare vaccineringen då kan utebli. Skulle inte vara det minsta rädd för att ta en spruta varje månad om det vore så.
Citera
2021-08-20, 11:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Jasså, det är alltså oss som har karantänat när smittspridningen ökat som har lett till pensionärernas fängelse och folks död? Eller ska vi bara konstatera att dina påhitt om andra människor som du har noll koll på är något vi inte ska bry oss om. Annars får du gärna utveckla varför det är dåligt att karantäna när smittspridnigen är hög.

Du är inte så påläst som du tror. Alla andra har förstått att du är totalt efterbliven och faktafrånvänd, vilket ofta blir resultatet när man är för känslomässigt engagerad. Vi får hoppas att poletten trillar ned hos dig nån gång.
Vilket land bor du i?
Citera
2021-08-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag anser inte att det är att vara "nebruten" utan realistisk. Tänk om det kommer en pandemi med en sjukdom motsvarande böldpesten på medeltiden, men som ingen antibiotika biter på. Ska vi då fortfarande ha öppa gränser, öppna skolor, folk ska trängas på bussar och tunnelbana, nattklubbar, dansställen, gym och simhallar öppna som vanligt, absolut inga möjligheter att placera superspridare i tvångskarantän?
Då går det åt helvete ändå, en tredjedel av befolkningen eller ngt liknande kommer att dö. Går du omkring och bekymrar dig för det nu finns det nog ingen ”beredskap” i världen som kan trösta dig.
Citera
2021-08-20, 11:07
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:
Har inte hört någon som kan något om vaccin lyfta det som en risk faktiskt. Har aldrig någonsin hört talas om att det skulle finnas några som helst farliga kombinationseffekter av vaccin. Det enda brukar vara att man inte ska ta olika vaccin för tätt, för att effekten av den senare vaccineringen då kan utebli. Skulle inte vara det minsta rädd för att ta en spruta varje månad om det vore så.

Nej, precis. Det har du aldrig hört talas om. Fast det beror ju inte på att dessa risker inte har lyfts av professorer, kardiologer, virologer och läkare. Det beror ju på att du inte har lyssnat på vad dom har att säga. Du har lyssnat på fel personer, helt enkelt. Fel informationskanaler.

Internet är stort. Testa, vettja! Internet är faktiskt så oerhört stort att på internet kan ingen höra dig skrika.
Citera
2021-08-20, 11:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Då går det åt helvete ändå, en tredjedel av befolkningen eller ngt liknande kommer att dö. Går du omkring och bekymrar dig för det nu finns det nog ingen ”beredskap” i världen som kan trösta dig.

Inte nödvändigtvis, om man sätter in åtgärder på en gång. Det finns många sådana historier från medeltiden, där en ridande kurir kom med beskedet att nu hade pesten kommit till landet, och då drog alla som hade fäbodar eller jaktslott till skogs och stannade där några månader, och övriga stannade i staden och stadsportarna stängdes. Skepp som anlände till hamnarna fick ligga där i 40 dagar, innan sjömännen tilläts komma i land på permission, o.s.v.. Det var många som klarade sig på det sättet. Idag i vårt moderna samhälle borde alla åtgärder gå med automatik - och så blir det nog också när Carlson och Tegnell har gått i pension.
Citera
2021-08-20, 11:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej, precis. Det har du aldrig hört talas om. Fast det beror ju inte på att dessa risker inte har lyfts av professorer, kardiologer, virologer och läkare. Det beror ju på att du inte har lyssnat på vad dom har att säga. Du har lyssnat på fel personer, helt enkelt. Fel informationskanaler.

Internet är stort. Testa, vettja! Internet är faktiskt så oerhört stort att på internet kan ingen höra dig skrika.

Länka gärna till en studie som gör gällande att det skulle vara riskfyllt med att ta för många vaccinationssprutor. Tvärtom blir ju skyddet oftast bara bättre. Sedan når man förstås en gräns där det inte är meningsfullt längre, men det betyder ju inte att det skulle vara farligt.
Citera
2021-08-20, 11:14
Medlem
Citat:
Vad är inte sant ? Att viruset smittar genom luften?

Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är inte svårt att göra dåliga studier.

Om smittan var luftburen (på riktigt, i dess rätta betydelse) skulle man se mycket flera oväntade och oförklarliga smittspridningar.

Personer som öht. inte varit i närheten av några andra människor under lång tid skulle helt oförklarligt bli smittade och det skulle hända påfallande ofta.
Eller hur.

Placera en sjuk hamster i en låda bredvid en frisk hamster. Kolla när/om den smittar över kanten.

Experimentet som ingen vill göra.
Citera
2021-08-20, 11:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Internet kan bokstavligt talat även vara livsfarligt för de som är inkapabla att granska källor och trovärdighet.
Citera
2021-08-20, 11:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är väl klart att det är totalt sett dåligt, men det intressanta är ju om vi kan skydda våra egna medborgare eller inte. Att det grasserar sjukdomar i tredje världen är ju inget nytt. Om det skulle gälla samma karantänregler för människor som för hundar, så skulle vi inte behöva bry oss om det. (Sedan kan ju enskilda personer bry sig ändå av välgörenhetsskäl, och t.ex. skänka pengar till organisationer som vaccinerar i dessa länder.) Jag förstår inte vart du vill komma?
Nej, jag har förstått att du inte förstår vart jag vill komma.
Vet du säkert att det är bättre för våra egna medborgare att använda ytterligare 10 000 000 doser vaccin här i Sverige och samma sak med övriga länder som redan givit två doser, eller kan det vara så att det är bättre för oss att smittspridningen och mutationerna begränsas över hela jorden.

Det är alltså inte fråga om välgörenhet eller att sjukdomar ändå grasserar i många fattiga länder, utan rent och torrt vad som "teknisk sett" ger bäst resultat för de som redan vaccinerats med två doser.
  1. Är det bättre att många får en tredje dos eller
  2. är det bättre att flera världen över blir vaccinerade med två doser så fort som möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in