2021-08-20, 10:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Okej, låt säga att du faktiskt slipper avlida i covid, om du tar så många sprutor som du bara kan få. Kan faktiskt stämma, det håller jag med om. Men. Alla andra dödsorsaker som existerar då? Allt det som folk dog av innan år 2020? Kommer du slippa dö av dom också, tack vare alla dessa sprutor du tar? Dom kanske gör dig odödlig? Är det så du tänker?

Förstår mig inte på ditt resonemang faktiskt. Denna tråd handlar ju om corona. Vill man slippa avlida i trafiken är ju säkerhetsbälte ett alternativ. Vill man undvika lungcancer kan man ju undvika rökning. Vill man undvika hjärt-kärl sjukdomar är det bra att hålla vikten. Men på vilket sätt skulle riskerna för andra dödsorsaker öka, om man undviker att dö av corona? Eller undviker du säkerhetsbälte för att du kan då av cancer? Är det så du tänker? Kör utan hjälm för att du kan dö av stroke? Förstår mig inte på den här relativiseringen ärligt talat.
Citera
2021-08-20, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Klokt beslut!
Att man som antiwaxxer får betala sina tester själv ser jag som självklart.
Samhället erbjuder bra vaccin utan kostnad, och väljer man en annan väg så kostar det pengar.

Bra också att möjligheten finns, då jag är emot att helt utestänga någon pga vaccinstatus
umm men det är ju befolkningen i sverige som betalar vaccineringen via skatter så utan konstnad är det inte.. inget är gratis
Citera
2021-08-20, 10:42
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På längre sikt kommer det ju att tillverkas mer vaccin. Och jag upprepar att vi inte skulle behöva bry oss om vad som händer i resten av världen, bara vi skulle hålla koll på gränsen. Och då först och främst de stora, internationella flygplatserna och (i mindre grad) hamnarna, för det är dit smittade personer från fattigare länder kommer. De går inte genom skogen, så att sätta militär att bevaka gränsen till Norge var ju bara fånigt... Seglar till småbåtshamnar gör de inte heller.
Då är ju frågan vad som händer med viruset där det får fritt spelrum under tiden det inte finns tillräcklibt med vaccin?
Är detta totalt sett bra eller är det totalt sett dåligt?
Citera
2021-08-20, 10:44
Moderator
Chantres avatar
Japan verkar vara på väg mot stora problem.

Citat:
Yokohama Rosai tillhör prefekturen Kanawawa, den näst största i Japan. Här liksom i Tokyo ökar antalet smittade explosionsartat.

– För tio dagar sedan var det inte så svårt att hitta en säng. Det brukade räcka med ett samtal. Men för fem dagar sedan ändrades situationen dramatiskt. Ambulanserna är fast på vägarna med sjuka i timmar innan de hittar ett sjukhus som kan ta emot patienterna. De ringer 20-30 sjukhus och kanske hittar något efter två timmar, säger Tomoki Nakomori som fått säga nej till 30 av 40 förfrågningar på senare tid.
Citat:
Tomoki Nakamori visar på datorn beläggningen av sängar för covid-19-patienter. För allvarliga fall är 90 procent upptagna, för mindre allvarligt sjuka 84 procent.
Förra året var de flesta som lades in runt 70 år. Nu är medelåldern runt 50 år och ibland får vi in riktigt små barn, säger Tomoki Nakamori.
Citat:
Japan är det land bland världens rika länder där vaccinationstakten har gått långsammast.
https://www.dn.se/varlden/covidtrotta-japaner-trotsar-restriktioner-trots-rekordsnabb-smittspridning/
Citera
2021-08-20, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är inte sant ? Att viruset smittar genom luften?
Luftburen = att du kan smittas av stillastående luft där någon annan befunnit sig tidigare.
Citera
2021-08-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Kommer bli samma hårda restriktioner som i våras. De kommer komma tillbaka om max 3 veckor. Tydligt med Aftonskitens rubriksättning "Smittan stiger i hela Sverige. Sjukvården har det jobbigt".
Sjukvården har det -alltid- jobbigt. Även om corona försvann helt imorgon hade det ändå varit krisrapporter varje vecka, som det varit varje år senaste 20 åren iaf. Jag har då aldrig varit på ett sjukhus och hört personalen säga "oj vad lugnt det är idag", alltid kaos, alltid spring, stress, köer med folk, folk som ska skickas hem osv.

Så jag läser rubriken som

"smittan ökar från låga nivåer i hela sverige, få hamnar på sjukhus, det är jobbigt i sjukvården precis som det varit i 2 decennier."
Citera
2021-08-20, 10:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker, att covidpandemin kan ses som en generalrepetition inför pandemier med ännu farligare sjukdomar, som säkert kommer att komma. Vi stod handfallna för att ingen förväntade sig något sådant, och just här i Sverige var vi ännu mer handfallna än i de flesta av jordens länder - inklusive Danmark, Norge och Finland - på grund av att vi inte heller haft krig i mannaminne. Det fanns därför ingen beredskap för att vi någonsin skulle utsättas för restriktioner som begränsade vår frihet, t.ex. mötesförbud, utegångsförbud, stängda verksamheter o.s.v.. Det tog därför en fruktansvärt lång tid innan samhället började få ens lite kontroll över smittan.

...men nu VET vi att sådant här kan hända och att vi kan behöva leva under restriktioner. Nästa gång kommer det därför inte att kännas så oerhört. Allt kommer att gå fortare. Hoppas och tror jag.

Ja frånvaron av krig har gjort oss handfallna i kris. Vi har foldern "När kriget eller krisen kommer" men var lika handfallna för det. Folk läser nog bara "När kriget...", får panik och kastar foldern.

Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Ja ni är många som blivit nedbrytna och vill tumma på er egna frihet, det är uppenbart och ingenting du behöver skriva ut men ändå lite starkt av dig att vara ärlig om det.

Din frihet blev andras fängelse, pensionärernas exempelvis, men det skiter du väl fullständigt i för att du ska få ha din frihet? Det blev även 14664 människors död samt närmare 80000 personers lidande på sjukhus, för att inte tala om deras anhörigas oro och stress. Lite collateral damage i ditt frihetssträvande? Du är inte så viktig som du tror.
Citera
2021-08-20, 10:50
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CathelynWajld
Okej, låt säga att du faktiskt slipper avlida i covid, om du tar så många sprutor som du bara kan få. Kan faktiskt stämma, det håller jag med om. Men. Alla andra dödsorsaker som existerar då? Allt det som folk dog av innan år 2020? Kommer du slippa dö av dom också, tack vare alla dessa sprutor du tar? Dom kanske gör dig odödlig? Är det så du tänker?
Citat:
Förstår mig inte på ditt resonemang faktiskt. Denna tråd handlar ju om corona. Vill man slippa avlida i trafiken är ju säkerhetsbälte ett alternativ. Vill man undvika lungcancer kan man ju undvika rökning. Vill man undvika hjärt-kärl sjukdomar är det bra att hålla vikten. Men på vilket sätt skulle riskerna för andra dödsorsaker öka, om man undviker att dö av corona? Eller undviker du säkerhetsbälte för att du kan då av cancer? Är det så du tänker? Kör utan hjälm för att du kan dö av stroke? Förstår mig inte på den här relativiseringen ärligt talat.
Håller med om att "relativisering" kan bli lite löjligt.

Risken att dö av corona/covid minskar ju tex. om man inte använder säkerhetsbälte eftersom man då ökar risken att dö i en trafikolycka innan man blir smittad.

Jämförelser kan vara bra om de görs på ett bra vis, men eftersom det nästan alltid går att hitta något som är farligare än något annat så blir det ju i slutänden bara en risk som är värd att uppmärksamma
Citera
2021-08-20, 10:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Då är ju frågan vad som händer med viruset där det får fritt spelrum under tiden det inte finns tillräcklibt med vaccin?
Är detta totalt sett bra eller är det totalt sett dåligt?

Det är väl klart att det är totalt sett dåligt, men det intressanta är ju om vi kan skydda våra egna medborgare eller inte. Att det grasserar sjukdomar i tredje världen är ju inget nytt. Om det skulle gälla samma karantänregler för människor som för hundar, så skulle vi inte behöva bry oss om det. (Sedan kan ju enskilda personer bry sig ändå av välgörenhetsskäl, och t.ex. skänka pengar till organisationer som vaccinerar i dessa länder.) Jag förstår inte vart du vill komma?
Citera
2021-08-20, 10:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Luftburen = att du kan smittas av stillastående luft där någon annan befunnit sig tidigare.

Japp. Så är det ju utan tvekan med covid19. Nästan alla som blir smittade blir det i inomhusmiljö då de andas in andra människors dåliga luft.
Citera
2021-08-20, 10:57
Medlem
Citat:
Japp. Så är det ju utan tvekan med covid19. Nästan alla som blir smittade blir det i inomhusmiljö då de andas in andra människors dåliga luft.
Om ni befinner er där samtidigt så faller det inom ramarna för vad som är droppsmitta.
Citera
2021-08-20, 10:58
Medlem
CathelynWajlds avatar
Citat:

Aha, förlåt mig. Jag vidareutvecklar mitt resonemang så att även du kan begripa. Hur kan du vara så säker på att den tredje sprutan inte orsakar någon oönskad sidoeffekt, i kombination med de två första doserna?

Den tredje dosen kanske är harmlös i labbstudierna, men hur interagerar den med den första dosen i din kropp? Den som du fick fem månader tidigare. Och den fjärde dosen, som genomgått de standardiserade testerna i labbet, hur samverkar den med den andra dosen du fick? Sju månader tidigare. Av ett helt annat fabrikat.

Och den femte injektionen, som labbmössen inte dog av, hur kommer den att påverka ditt naturliga immunsystem i kombination med den tredje sprutan du fick. Åtta månader tidigare. Från en annan tillverkare. Har du gjort några studier på detta? För myndigheterna har inte hunnit med detta ännu. Av förklarliga skäl. Dom har viktigare saker att tänka på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in