Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Det är väl klart att det är totalt sett dåligt, men det intressanta är ju om vi kan skydda våra egna medborgare eller inte. Att det grasserar sjukdomar i tredje världen är ju inget nytt. Om det skulle gälla samma karantänregler för människor som för hundar, så skulle vi inte behöva bry oss om det. (Sedan kan ju enskilda personer bry sig ändå av välgörenhetsskäl, och t.ex. skänka pengar till organisationer som vaccinerar i dessa länder.) Jag förstår inte vart du vill komma?
Nej, jag har förstått att du inte förstår vart jag vill komma.
Vet du säkert att det är bättre för våra egna medborgare att använda ytterligare 10 000 000 doser vaccin här i Sverige och samma sak med övriga länder som redan givit två doser, eller kan det vara så att det är bättre för oss att smittspridningen och mutationerna begränsas över hela jorden.
Det är alltså inte fråga om välgörenhet eller att sjukdomar ändå grasserar i många fattiga länder, utan rent och torrt vad som "teknisk sett" ger bäst resultat för de som redan vaccinerats med två doser.
- Är det bättre att många får en tredje dos eller
- är det bättre att flera världen över blir vaccinerade med två doser så fort som möjligt?