2021-08-20, 09:16
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Kommer bli samma hårda restriktioner som i våras. De kommer komma tillbaka om max 3 veckor. Tydligt med Aftonskitens rubriksättning "Smittan stiger i hela Sverige. Sjukvården har det jobbigt".

Dags att dra fram de ansvariga för sjukvården i Sverige för en öppen debatt.. visa deras ansikten.. vilka är de som mitt under en "rasande pandemi" inte gjort sitt jobb för att höja beredskapen och utökat kapaciteten?

Är det regering som mitt i denna "kris" håller inne pengar?
Har det varit svårt att hitta personal? Omfördelas resurser till IVA?
Brist på material/utrustning?

... eller använder man "hjältarna" inom sjukvården som ett slagträ för att fortsätta sin C19 kampanj.

Dags att kräva ansvar och transparens annars är det ännu en Propagandavåg där ansvarig kommer ställas inför rätta.. förr eller senare
Citera
2021-08-20, 09:16
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Märkligt att man inte hört om det?

Man talade faktiskt om det när det inträffade. Dock var vi ju inte helt insatta i ämnet pandemier om man säger så. Fanns knappt i någons medvetande före covid-19
Citera
2021-08-20, 09:18
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
”Om Max 3 veckor” säger du.

Vågar du satsa pengar på det?

Är det aftonbladets rubriksättare som avgör Sveriges restriktioner?

Tycker du inte att de varit förvånansvärt lierade med regeringen?
Vart tog "den tredje statsmakten" och de kritiska frågorna vägen.. dvs den riktiga journalistiken?
Citera
2021-08-20, 09:21
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Man talade faktiskt om det när det inträffade. Dock var vi ju inte helt insatta i ämnet pandemier om man säger så. Fanns knappt i någons medvetande före covid-19

Jag kan tycka tvärtom.. i pandemins alla första början innan någon ens kunde förutspå effekterna av C19... var WHO väldigt välorganiserade med IMF och WorldBank i släptåget med redan färdiga åtgärdspaket.
Jag repeterar igen.. i pandmins alla första början...

Verkligen snabbfotat och förutseende.
Citera
2021-08-20, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.dn.se/varlden/israel-kapplopning-mellan-deltavarianten-av-coronaviruset-och-tredje-vaccinsprutan/

Betalartikel, men det räcker egentligen att läsa rubriken och ingressen, som man kan se.

Israelerna har redan gett en miljon medborgare den tredje sprutan, medan smittan ökar. Nu är det kapplöpning mellan virusvarianterna och administreringen av den tredje sprutan.

Borde vi kanske ta den tredje dosen vi också, och hur länge dröjer det i så fall innan våra makthavare får tummen ur? Jag befarar annars, att vi snart kommer att ha samma kaos här som vintern-våren 2020... Det har redan dött gamla människor i covid i Sverige, som var fullvaccinerade, men redan hade hunnit tappa i immunitet eftersom dom fick sina sprutor redan i januari...

Att öppna skolorna nu, innan vi visste hur det skulle bli med smittan när hösten kommer, och vad som krävs för att stoppa den, var rena vanvettet...

Var det inte nå sånt man sa för länge sedan.. jag säger det test varjedag för alla
Citera
2021-08-20, 09:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Var det inte nå sånt man sa för länge sedan.. jag säger det test varjedag för alla

Det har vi nog inte råd med. Och ska det vara den där varianten av test där en pinne ska stoppas upp i näsan, så skulle nog folk vägra. Dessutom måste det vara kopplat till en sanktion - d.v.s. förbud att träffa andra människor i minst en vecka - vid positivt test. Och sådana sanktioner är ju förbjudna i Sverige, så hänsynslösa människor skulle springa runt och smitta andra ändå.
Citera
2021-08-20, 09:31
Medlem
Citat:
DET är det väl ingen som har sagt, att det är det värsta hotet mot mänskligheten någonsin? Men vi har snart 15 000 döda nu i den här sjukdomen på 10 miljoner invånare, och någonstans tycker jag att vi i ett rikt och modernt och upplyst land som Sverige, borde ha kunnat bättre.
Man bär sig åt som det vore det.
Citera
2021-08-20, 09:33
Medlem
Citat:
Det har vi nog inte råd med. Och ska det vara den där varianten av test där en pinne ska stoppas upp i näsan, så skulle nog folk vägra. Dessutom måste det vara kopplat till en sanktion - d.v.s. förbud att träffa andra människor i minst en vecka - vid positivt test. Och sådana sanktioner är ju förbjudna i Sverige, så hänsynslösa människor skulle springa runt och smitta andra ändå.

Genom att allt vett har försvunnit från folk iom detta,
Så anser jag att obligatoriska test varje dag ska infinnas, är du positiv ska polis eller militär kopplas in ! då ska klassad som en nationellsäkerhetsrisk tills du är bevisad negativ. Jag börjar ledsna på allt tramsande nu...

Kör på för tusan.. in me militärtstyre alla verkar ju villa ha lite fascism, så ge dem de då ..
Senast redigerad av Porky123 2021-08-20 kl. 09:38.
Citera
2021-08-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Ropa inte hej än, att 27% inte tagit sprutan behöver inte betyda att de är smarta, de kanske bara inte har haft möjlighet att ta sprutan än.

Oavsett vilket är det befriande att majoriteten av ungdomarna i Uppsala gjort ett klokt val
Citera
2021-08-20, 09:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Direct evidence in hamsters shows SARS-CoV-2 is airborne

Evidence suggests that severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) can be transmitted without contact by respiratory droplets and aerosols bearing the virus when coughing, sneezing, speaking, and breathing. The virus has been cultured from aerosols collected nearby COVID-19 patients, and such aerosols can linger in still air for hours.
https://www.news-medical.net/news/20210815/Direct-evidence-in-hamsters-shows-SARS-CoV-2-is-airborne.aspx

Du borde skicka den till Sara Byfors, inte för att jag tror hon tar åt sig, utan bara för att. Vetenskap verkar inte vara FHM:s starka sida.
Citera
2021-08-20, 09:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Oavsett vilket är det befriande att majoriteten av ungdomarna i Uppsala gjort ett klokt val

...och det beror nog på att intelligensen och utbildningsnivån är högre där, än i diverse småorter och förorter... Därmed inte sagt att alla som vägrar vaccin är dumma eller outbildade, för det finns OLIKA anledningar till att vägra. Men just dessa orter där nästan inga ungdomar vaccinerar sig, sammanfaller s.a.s. med viss annan negativ statistik från de orterna.
Citera
2021-08-20, 09:51
Medlem
Merwinnas avatar
Jag tänker, att covidpandemin kan ses som en generalrepetition inför pandemier med ännu farligare sjukdomar, som säkert kommer att komma. Vi stod handfallna för att ingen förväntade sig något sådant, och just här i Sverige var vi ännu mer handfallna än i de flesta av jordens länder - inklusive Danmark, Norge och Finland - på grund av att vi inte heller haft krig i mannaminne. Det fanns därför ingen beredskap för att vi någonsin skulle utsättas för restriktioner som begränsade vår frihet, t.ex. mötesförbud, utegångsförbud, stängda verksamheter o.s.v.. Det tog därför en fruktansvärt lång tid innan samhället började få ens lite kontroll över smittan.

...men nu VET vi att sådant här kan hända och att vi kan behöva leva under restriktioner. Nästa gång kommer det därför inte att kännas så oerhört. Allt kommer att gå fortare. Hoppas och tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in