Citat:
Ursprungligen postat av
rokossovsky
Jag diskuterar inte svensk flyktingpolitik i denna tråd, utan håller mig till ämnet.
Sant är att talibanerna är talibaner, men liksom samtliga politiska partier i Sverige har förändrats under de senaste decennierna, så har även talibanerna gjort detta. Talibanerna 2.0 är inte samma talibaner som för 20 år sedan. Hur mycket som har förändrats vet vi inte än, men vi kan konstatera att de redan i praktiken har förändrats.
Den rigiditet med vilken sk experter, snarare propagandister, i västs media ständigt upprepar att talibanerna inte har förändrats, saknar således empiriskt stöd.
Hade talibanerna inte förändrats så hade vi sett ett blodbad under de senaste veckorna, men istället har vi sett en talibansk rörelse som vunnit politiskt, från by till by, från stad till stad så har man nått konsensus om att ta över makten – utan att knappt ha avlossat ett skott så har landet befriats. Hade talibanerna inte förändrats då hade flygplatsen redan blivit intagen. Hade talibanerna inte förändrats hade man inte varit öppen för media och för omvärlden. OSV. Talibanerna har förändrats ganska så mycket.
Det är väldigt fint att du ser en stor hopp om att talibaner är förändrade, men jag måste tyvärr riva ner den bilden.
Talibaner och deras ideologi är rätt svår att bryta och bara för att dom gosar framför kameran så betyder det inte att dom har förändrats för fem öre! Det är en strategi, det är väl just det dom har lärt dig senaste 20 åren, liksom hur dom ska prata vänligt och diplomatiskt och överta stad efter stad utan att utlösa våld.
Men du har väl inte missat senaste dygnet hur folk piskas och även avrättas dom som yttrar sig om frihet på gatorna? Mobiler har förbjudits? Och bilder och affischer på kvinnorna har rivits ner på gatorna?
Jadu, jag undrar bara är det något mer du vill tillägga att talibaner har varit så trevliga med?
Jag vet vad talibaner gjorde mot mig som barn så nej du är sista människan på planeten att tala om att talibaner är förändrade.
Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
De afghanska männen verkar inte bry sig om kvinnorna.
De gjorde så svagt motstånd mot talibanerna, att man nästan fick uppfattningen att de inte brydde sig om talibanerna tog över landet eller inte.
Annars skulle de väl kämpat hårdare? Mot talibanerna? Så att kvinnorna kan behålla sin frihet? (åtminstone i Kabul)
Finns säkert afghanska män som flyr som fega kräk och så finns det män som känner sig förmodligen försvarslösa då presidenten flytt, man vet inte om den afghanska militären stödjer talibaner eller ej. Så ja antigen flyr man eller så slåss man som en tapper man.
Men jag håller med, afghanska män har väl aldrig brytt sig om kvinnor.
Jag funderar starkt på att åka ner till Afghanistan, men jag vet bara inte hur man ska stötta kvinnorna där.