2021-08-19, 23:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Nej, det handlar om något djupare. Du bör verkligen sluta läsa svensk liberal media. Jag läser sådant som RT, PressTV, Global Times, CGTN, Al Jazeera osv. Då får du en väldigt annorlunda bild än den som presenteras i västvärlden. Jag är inte ett dugg naiv eftersom jag sätter mig in i frågorna. Om jag endast hade läst sådant som DN eller Samnytt hade jag också varit rätt efterbliven. Tro inte så jävla mycket på vad som står i västerländsk media.

Vidare är jag inte en vän av talibanerna men det är bättre att det är en auktoritär sharia-stat som Saudiarabien än att det är kaos. Ryssarna, pakistanierna och kineserna har varit klara med att det inte blir någon handel, infrastruktur, gruvor och oljeutvinning om Talibanerna gör det som de gjorde mellan 1996-2001. Du kanske har märkt att resterande av Centralasien är fruktansvärt stabilt. Det är stabilt för att Ryssland och Kina har satt ned foten. Alla muslimer vet vad ryssarna gjorde i Grozny på 1990-talet och alla muslimer vet vad kineserna gjorde i Xinjiang. Kina och Ryssland är inte alls lika förstående till muslimer som flippar ur i militant islamism. Det är militant islamism som är farligt. Vad som inte är farligt är om kvinnor tvingas ha slöja på sig i skolan eller att HBTQ-personer inte kan få adoptera barn. Ekonomiskt och politiskt stabilitet är alltid viktigare än dysfunktionella liberala ideal. I synnerhet i instabila länder i tredje världen. Detta förstår Kina, Ryssland och Pakistan - som nu är den dominerande parten i Afghanistan.

Jag måste fråga. Varför är flickorna i Afghanistan vårt problem? Kan du motivera detta?
Varför inte, då skäggbarnen därifrån tycks vara det? Kvinnorna lär väl ha större skäl till att få asyl, speciellt nu, när talibanerna tagit makten.
Men ni egoistiska män, fattar tydligen inget av detta?
Citera
2021-08-19, 23:59
Medlem
Dixit.gribbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om du inte respekterar andra folks självbestämmande så är du en antidemokrat.

Nu är det ju du som har svårt att fatta att jag inte har påstått det du tänker.
Läs om, läs rätt!

Självklart tycker jag det är fel att ta emot afghaner, de förstör vårt land.

Du svarar på mitt inlägg men inte på frågan? Du kan kalla mig för demokrat eller ej men ett land kan inte styras på ett demokratiskt sätt om inte kvinnorna hörs.
Eller är demokrati endast för män?

På vilket sätt förstör jag Sverige?
Citera
2021-08-20, 00:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Så om majoriteten av folket i ett land röstar ja till tex att föräldrar ska ha rätt att döda sina barn (födda barn), ska omvärlden då respektera det beslutet och låta föräldrarna i det landet döda sina barn?
Trots att det bryter mot FN:s barnkonvention och en massa andra internationella lagar, liksom tvångsgifte, barngifte och slöjtvång gör.

Det har väl ingen stat gjort men om de gör det kommer den staten att dö ut efter en generation.

Citat:
Så stater som invaderas och koloniseras av omvärlden, och som därmed inte kan försvara sitt territorium, de ska alltså inte erkännas av omvärlden?

Det är så det fungerar i verkligheten, kan du inget om politik eller historia alls?

Citat:
Vad är det för undersökningar som säger att 99% av afghanerna stöder talibanerna och vill ha sharia?
Kan du länka till någon källa?

Ja det är klart jag kan.

https://twitter.com/BengtHojer/status/1427231513658150918
https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/
Citera
2021-08-20, 00:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Så om majoriteten av folket i ett land röstar ja till tex att föräldrar ska ha rätt att döda sina barn (födda barn), ska omvärlden då respektera det beslutet och låta föräldrarna i det landet döda sina barn?
Trots att det bryter mot FN:s barnkonvention och en massa andra internationella lagar, liksom tvångsgifte, barngifte och slöjtvång gör.

Så stater som invaderas och koloniseras av omvärlden, och som därmed inte kan försvara sitt territorium, de ska alltså inte erkännas av omvärlden?

Vad är det för undersökningar som säger att 99% av afghanerna stöder talibanerna och vill ha sharia?
Kan du länka till någon källa?
De har ingen koll på vad FN är tydligen. Och de vet överhuvudtaget inget om mänskliga rättigheter.
De bara gapar om att de har rätt att göra vad fan de vill med sin befolkning och det är precis det talibanerna kommer att göra, skrämmande!
Citera
2021-08-20, 00:05
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dixit.gribb
Njä inte riktigt den slags privat rapport man får direkt från Kabul att talibaner har blivit så ”sansade” och är för kvinnors rättigheter. Skärp dig. Talibaner kommer alltid vara talibaner.

Ni är bara trötta på alla afganska män/killar som kommit till Sverige, men rikta er hat mot politikerna istället. Har inte sett en enda kvinna från Afghanistan så även jag är blir bara avtänd att fler män ska komma och barn/kvinnor inte prioriteras.

Jag diskuterar inte svensk flyktingpolitik i denna tråd, utan håller mig till ämnet.

Sant är att talibanerna är talibaner, men liksom samtliga politiska partier i Sverige har förändrats under de senaste decennierna, så har även talibanerna gjort detta. Talibanerna 2.0 är inte samma talibaner som för 20 år sedan. Hur mycket som har förändrats vet vi inte än, men vi kan konstatera att de redan i praktiken har förändrats.

Den rigiditet med vilken sk experter, snarare propagandister, i västs media ständigt upprepar att talibanerna inte har förändrats, saknar således empiriskt stöd.

Hade talibanerna inte förändrats så hade vi sett ett blodbad under de senaste veckorna, men istället har vi sett en talibansk rörelse som vunnit politiskt, från by till by, från stad till stad så har man nått konsensus om att ta över makten – utan att knappt ha avlossat ett skott så har landet befriats. Hade talibanerna inte förändrats då hade flygplatsen redan blivit intagen. Hade talibanerna inte förändrats hade man inte varit öppen för media och för omvärlden. OSV. Talibanerna har förändrats ganska så mycket.
Citera
2021-08-20, 00:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Du svarar på mitt inlägg men inte på frågan? Du kan kalla mig för demokrat eller ej men ett land kan inte styras på ett demokratiskt sätt om inte kvinnorna hörs.
Eller är demokrati endast för män?

På vilket sätt förstör jag Sverige?

Du blandar ihop saker och det skapar din förvirring.

Jag har inte påstått att Afghanistan är en demokrati, jag har påstått att en demokrat ska respektera andra staters/folks självbestämmande.

Demokrati är heller inget digitalt, att man antingen har det eller inte har det. Det är en gråskala så man har olika mycket av det.

Nu får afghanerna sharia vilket 99% vill ha och då har folkviljan fått genomslag.
Citera
2021-08-20, 00:06
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Om du inte respekterar andra folks självbestämmande så är du en antidemokrat.

Nu är det ju du som har svårt att fatta att jag inte har påstått det du tänker.
Läs om, läs rätt!

Självklart tycker jag det är fel att ta emot afghaner, de förstör vårt land.
Och nu kommer ännu fler, frågor på det?
Citera
2021-08-20, 00:07
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jag är född i Afghanistan så nej jag kan inte respektera vad andra kvinnor där får genomlida.

De afghanska männen verkar inte bry sig om kvinnorna.

De gjorde så svagt motstånd mot talibanerna, att man nästan fick uppfattningen att de inte brydde sig om talibanerna tog över landet eller inte.

Annars skulle de väl kämpat hårdare? Mot talibanerna? Så att kvinnorna kan behålla sin frihet? (åtminstone i Kabul)
Citera
2021-08-20, 00:09
Medlem
Sperssons avatar
.
Nästan ingen brydde sig om afghanen som föll från det amerikanska flygplanet.

Förrän ikväll, när det "visade sig" att mannen var en landslagsspelare i fotboll.

Ibland överträffar verkligheten dikten, eller hur brukar man säga?
Citera
2021-08-20, 00:10
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Du blandar ihop saker och det skapar din förvirring.

Jag har inte påstått att Afghanistan är en demokrati, jag har påstått att en demokrat ska respektera andra staters/folks självbestämmande.

Demokrati är heller inget digitalt, att man antingen har det eller inte har det. Det är en gråskala så man har olika mycket av det.

Nu får afghanerna sharia vilket 99% vill ha och då har folkviljan fått genomslag.
Jävlar vad du hakar upp dig som en papegoja!
Varför flyr nu så många om 99% vill ha talibanskt välde, kan du svara på min fråga för en gångs skull?
Citera
2021-08-20, 00:12
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jävlar vad du hakar upp dig som en papegoja!
Varför flyr nu så många om 99% vill ha talibanskt välde, kan du svara på min fråga för en gångs skull?

Jag svarar på de frågor jag får så om det är upprepningar beror det på den som frågar, tänk efter lite!

De flesta flyr förstås för att få komma till länder som Sverige som ger dem bidrag, sedan åker de tillbaks och lever i Afghanistan med svenska bidrag.
Citera
2021-08-20, 00:14
Avslutad
Till alla som säger att ett talibanstyre är en bra sak av diverse anledningar vill jag bara säga att ni har HELT rätt. Det är det enda som kommer styra upp den delen av världen, jag har hellre ett intensivt världskrig än ett lågintensivt inbördeskrig runt om hela västvärlden tills vi kollapsar. Beroende på hur västvärlden reagerar på denna s k kris som alltid varit där har vi endera befrielse eller förfall. Reagerar "vi" som förr, vilket dom bör veta vid det här laget inte är folkets röst, är vi körd. Stänger "vi" ner och sätter hårt mot hårt är det snart slut på talibanväldet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in