2021-08-20, 00:23
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Kvinnor utbilda sig och arbeta?
Du är rolig du!
Men snart får vi väl se om du har rätt?
Men finns inget som tyder på det ännu.
Länka gärna bevis på det, dock inte islamistisk eller PK propaganda! Utan opartiskt!

Skolor som UNICEF stöder i Afghanistan fortsätter sin verksamhet, även med honkönad elever.

Scrolla tillbaks ca 8h (ca kl 16.00 torsdag) i denna sändning från DW så får du höra Unicefs representant för Afghanistan, Mustapha Ben Messaoud, säga just detta.

https://www.youtube.com/watch?v=NjugILSG_Wo
Citera
2021-08-20, 00:31
Medlem
Dixit.gribbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Jag diskuterar inte svensk flyktingpolitik i denna tråd, utan håller mig till ämnet.

Sant är att talibanerna är talibaner, men liksom samtliga politiska partier i Sverige har förändrats under de senaste decennierna, så har även talibanerna gjort detta. Talibanerna 2.0 är inte samma talibaner som för 20 år sedan. Hur mycket som har förändrats vet vi inte än, men vi kan konstatera att de redan i praktiken har förändrats.

Den rigiditet med vilken sk experter, snarare propagandister, i västs media ständigt upprepar att talibanerna inte har förändrats, saknar således empiriskt stöd.

Hade talibanerna inte förändrats så hade vi sett ett blodbad under de senaste veckorna, men istället har vi sett en talibansk rörelse som vunnit politiskt, från by till by, från stad till stad så har man nått konsensus om att ta över makten – utan att knappt ha avlossat ett skott så har landet befriats. Hade talibanerna inte förändrats då hade flygplatsen redan blivit intagen. Hade talibanerna inte förändrats hade man inte varit öppen för media och för omvärlden. OSV. Talibanerna har förändrats ganska så mycket.

Det är väldigt fint att du ser en stor hopp om att talibaner är förändrade, men jag måste tyvärr riva ner den bilden.

Talibaner och deras ideologi är rätt svår att bryta och bara för att dom gosar framför kameran så betyder det inte att dom har förändrats för fem öre! Det är en strategi, det är väl just det dom har lärt dig senaste 20 åren, liksom hur dom ska prata vänligt och diplomatiskt och överta stad efter stad utan att utlösa våld.

Men du har väl inte missat senaste dygnet hur folk piskas och även avrättas dom som yttrar sig om frihet på gatorna? Mobiler har förbjudits? Och bilder och affischer på kvinnorna har rivits ner på gatorna?

Jadu, jag undrar bara är det något mer du vill tillägga att talibaner har varit så trevliga med?

Jag vet vad talibaner gjorde mot mig som barn så nej du är sista människan på planeten att tala om att talibaner är förändrade.

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
De afghanska männen verkar inte bry sig om kvinnorna.

De gjorde så svagt motstånd mot talibanerna, att man nästan fick uppfattningen att de inte brydde sig om talibanerna tog över landet eller inte.

Annars skulle de väl kämpat hårdare? Mot talibanerna? Så att kvinnorna kan behålla sin frihet? (åtminstone i Kabul)

Finns säkert afghanska män som flyr som fega kräk och så finns det män som känner sig förmodligen försvarslösa då presidenten flytt, man vet inte om den afghanska militären stödjer talibaner eller ej. Så ja antigen flyr man eller så slåss man som en tapper man.

Men jag håller med, afghanska män har väl aldrig brytt sig om kvinnor.

Jag funderar starkt på att åka ner till Afghanistan, men jag vet bara inte hur man ska stötta kvinnorna där.
Citera
2021-08-20, 00:44
Medlem
De är intressanta de här kommentarerna ang att afghanerna vill ha sharia. Det stämmer alldeles säkert, benämningen sharia åsyftar för alla muslimer något som är gott i sig. Men innebär att man ”vill ha sharia” att man specifikt vill ha talibanvälde, eller IS-välde, eller den sortens teokrati man har i Iran? Nej. Det kan betyda i princip vad som helst att man ”vill ha sharia”. ställ den frågan till någon bonde i Afghanistan som självklart inte ens har läst koranen, som givetvis inte kan arabiska och inte heller känner någon som kan det, men som förstår att sharia är gott utan att ha tänkt närmare på vad det är eller borde vara, så kommer bonden svara ja.
Citera
2021-08-20, 00:47
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det var blandat. Många gick även omkring så här:

http://edtimes.in/wp-content/uploads/2018/05/tumblr_p7q62iZ3nO1qbsfxio1_1280-1-640x435.jpg
https://i.pinimg.com/originals/27/67/ae/2767ae208134900a7f47b1eb74159322.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EHpgzV2XYAESoVz.jpg
https://pbs.twimg.com/media/CnVcAg5W8AEKgZD.jpg
https://i.pinimg.com/originals/f3/5e/7c/f35e7c1b381da608cb413374c443f63a.jpg
https://orientalreview.org/wp-content/uploads/2016/10/394215_10151164896973480_41355535_n.jpg
https://img.huffingtonpost.com/asset/5cd89c9724000058007e4dd0.jpeg
https://afghanistansgoldenyears.weebly.com/uploads/2/7/9/3/27936603/946775595.jpg

Utvecklingen kunde ha tagit en annan väg om omständigheterna varit annorlunda, men tyvärr så tog Afghanistan en väg som ledde allt djupare in i islam. Detta gäller inte bara Afghanistan utan även andra länder i Mellanöstern/Asien (som t.ex Iran).

USA tvingade in Afghanistan på den vägen, de hade 1933-73 en för tiden väldigt reformvänlig kung, Zahis Shah som öppnade upp för reformer och som tack blev utsatt för en statskupp som sedan ledde till ny statskupp och en sovjetstödd kommunistisk regering som de mer religiösa inte gillade. Inbördeskrig följde.

USA (som inte gillade att kvinnors frigörelse skedde mha kommunism?) stödde de religiösa och Sovjet kommunisterna. Som vi vet ledde USAs stöd till att Sovjet åkte hem och burkorna åkte på.
Det är USA som har bäddat för de religiöst konservativa talibanernas makt när de satte deras fäder vid makten.
Att USA senare vände sig mot sina tidigare polare var ju en reaktion på 9/11 vilket var enklare politiskt än att bomba Saudi.

Iran hade ju en liknande resa med reformvänlig Shah som ledde till en ohelig allians av kommunister och islamister som tog makten varpå kommunisterna direkt avrättades.

Sedan har ju USA tagit livet av en rad sekulära reformistiska diktatorer som Khadaffi och Saddam mflr varpå kaos och medeltiden inträtt i dessa länder samt är på god väg att välta Europa pga invällarna som är en direkt följd av USAs skövlingar.

Det går inte att bomba fram demokrati. Demokrati tar tid och är en lyx som kräver ett visst mått av ekonomiskt välstånd. Annars blir det någon form av trasproletariat som skövlar alternativt klanvälde som skövlar det som fanns att skövla och allmän misär följer, typ Libyen som hade nära nog europeisk nivå på utbildning och sjukvård innan Sverige mflr såg till att de nu är en rad krigsherrar som styr och slavhandel införts.
Senast redigerad av EricBlair 2021-08-20 kl. 01:00.
Citera
2021-08-20, 00:48
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
De är intressanta de här kommentarerna ang att afghanerna vill ha sharia. Det stämmer alldeles säkert, benämningen sharia åsyftar för alla muslimer något som är gott i sig. Men innebär att man ”vill ha sharia” att man specifikt vill ha talibanvälde, eller IS-välde, eller den sortens teokrati man har i Iran? Nej. Det kan betyda i princip vad som helst att man ”vill ha sharia”. ställ den frågan till någon bonde i Afghanistan som självklart inte ens har läst koranen, som givetvis inte kan arabiska och inte heller känner någon som kan det, men som förstår att sharia är gott utan att ha tänkt närmare på vad det är eller borde vara, så kommer bonden svara ja.

Sharia innebär att Guds lag styr och det får de nu. Inte konstigt att talibanerna inte mötte något som helst motstånd.
Citera
2021-08-20, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det har väl ingen stat gjort men om de gör det kommer den staten att dö ut efter en generation.

Det är så det fungerar i verkligheten, kan du inget om politik eller historia alls?

Ja det är klart jag kan.

https://twitter.com/BengtHojer/status/1427231513658150918
https://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/

Jag menade att föräldrar i ett land har rätt att döda sina barn, inte att alla föräldrar i det landet utnyttjar den rätten. Men du svarade inte på min fråga, så ska jag anta att du tycker att omvärlden ska respektera en sådan rättighet för föräldrar?

Jag vet att länder historiskt har haft "rätt" att invadera och kolonisera andra länder, men du verkar tycka att det är fel, även när det är befogat av humanitära skäl, som tex pga att kvinnorna i Afghanistan blir förtryckta och inlåsta mm.

Den undersökningen från Pew publicerades 2013-04-30, alltså för över 8 år sedan. Och en undersökning för över 8 år sedan, kan inte anses vara gällande nu, eller då heller för den delen.
Dessutom ansåg 61% av afghanerna då (enligt undersökningen) att sharialagar skulle gälla även för icke-muslimer i landet, vilket tyder på att majoriteten av afghanerna inte respekterar religionsfriheten, alltså i det här fallet rätten att vägra utöva islam, vilket gör det viktigt att ge asyl till afghaner som inte vill leva efter sharialagar.
Citera
2021-08-20, 00:50
Medlem
Dixit.gribbs avatar
Citat:
Svårt att avgöra om du pratar om läget i Afghanistan eller Sverige nu, det har väl hänt ungefär lika mycket skit i båda länderna. Rätt naturligt dock eftersom vi har importerat så många afghaner redan.

Såklart i Sverige. Vad tänkte du på?
Citera
2021-08-20, 00:54
Medlem
Citat:

Vi har alla sett hur människor försöker fly från Kabul genom att klänga på flygplan. Dramatiska bilder.

Däremot har det även noterats att trycket på Afghanistans gränser mot omvärlden är noll. Väldigt få människor lämnar landet över gränsen till Pakistan.

Så visst röstar människor med fötterna. Många i Kabul verkar onekligen desperata; afghaner i stort, inte så mycket.
Citera
2021-08-20, 00:55
Medlem
Citat:
Sharia innebär att Guds lag styr och det får de nu. Inte konstigt att talibanerna inte mötte något som helst motstånd.

Ja precis och det är väl klart att en troende vill att guds lag ska styra. Men det innebär inte att de vill ha det som enligt talibanerna utgör guds lag.
Citera
2021-08-20, 01:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag menade att föräldrar i ett land har rätt att döda sina barn, inte att alla föräldrar i det landet utnyttjar den rätten. Men du svarade inte på min fråga, så ska jag anta att du tycker att omvärlden ska respektera en sådan rättighet för föräldrar?

Du skapar ett hypotetiskt fall som inte existerar i verkligheten men vad är ditt förslag, ska vi inleda ett krig mot det landet?

Du och många andra verkar tro att demokrati betyder att man ska vara god men det är en missuppfattning om vad ordet betyder. Demokrati betyder folkstyre och inte saker som att de påhittade "mänskliga rättigheterna" ska respekteras.

Citat:
Jag vet att länder historiskt har haft "rätt" att invadera och kolonisera andra länder, men du verkar tycka att det är fel, även när det är befogat av humanitära skäl, som tex pga att kvinnorna i Afghanistan blir förtryckta och inlåsta mm.

Du kräver att andra ska leva efter dina värderingar och gör de inte det ska vi besegra dem i krig. Det är ingen vidare demokratisk åsikt. Jag anser att det är fel att leka världssamvete och bestämma över andra länder, det blir aldrig bra. Varje folk måste ta kampen för sina rättigheter och här har vi ett tydligt exempel på att afghanerna inte vill göra det som vi i väst anser är bäst. Du sitter bara och tror att kvinnorna vill samma sak som du vill, men då visar du bara hur inskränkt du är, de tycker inte som du.

Citat:
Den undersökningen från Pew publicerades 2013-04-30, alltså för över 8 år sedan. Och en undersökning för över 8 år sedan, kan inte anses vara gällande nu, eller då heller för den delen.

Så mycket händer det inte på 8 år att 99% blir en minoritet.

Citat:
Dessutom ansåg 61% av afghanerna då (enligt undersökningen) att sharialagar skulle gälla även för icke-muslimer i landet, vilket tyder på att majoriteten av afghanerna inte respekterar religionsfriheten, alltså i det här fallet rätten att vägra utöva islam, vilket gör det viktigt att ge asyl till afghaner som inte vill leva efter sharialagar.

Nej det är inget skäl för asyl. Det finns massor av saker i Sveriges lagstiftning som inte jag gillar men jag får ingen asylrätt för det jag heller,
Citera
2021-08-20, 01:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dixit.gribb
Såklart i Sverige. Vad tänkte du på?

Jag tänkte på Sverige eftersom det du skrev stämde så bra in på läget här.
Det visar bara att vi inte ska ta in fler utan tvärtom kasta ut alla afghaner.

Citat:
Ja precis och det är väl klart att en troende vill att guds lag ska styra. Men det innebär inte att de vill ha det som enligt talibanerna utgör guds lag.

Jo det är samma sharia och de får nu det de vill ha. Var glad för deras skull!
Citera
2021-08-20, 01:04
Medlem
Alla ser hur talibanerna är coola och hur snabbt och blodlöst de har genomfört sitt maktskifte. Alla får amnesti och fri lejd utomlands.

Medan Bagdad-Biden-Bedlam-Bob är komplett förvirrad, hans f.d. NATO-allierade är upprörda och förvirrade i intern politisk konflikt. Detta är sån jätteseger för talibanerna och för afghanerna. Deras motståndare hatar nu varandra internationellt. Och de lokala landsförrädarna under ockupationen klättrar och försöker flyga och springer i vild panik. Talibanerna promenerar fredligt in i presidentpalatset, som den av alla hatade miljarderdollarsedlar NATO-presidenten har flytt från. Testar maskinerna i gymmet. Åker lite karusell.

Vem kan låta bli att respektera talibanerna för deras hederlighet och fredlighet? Som kontrast till den extrema kriminalitet som alla svenska väljare i 20 år har bestämt att Afghanistans folk ska lida under. Talibanerna är befriare som inga andra jag kan tänka mig under min livstid. TOTAL TRIUMF!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in