2021-08-18, 15:38
Medlem
BAB7s avatar
Då är felsökningen klar.
Bilen har varit på verkstad idag för byte av länkarm, och samtidigt felsökte dom problemet med lådan.

Det rör sig om ett fel inne i lådan, ett defekt kugghjul och ev en spärr som också behöver bytas, hela lådan måste monteras ner och lådan måste skiljas, där inne ska sedan kuggarna etc bytas ut.
Därtill ny olja, packningar och nya packboxar till drivaxeln.

Preliminär kostnad: 12-15.000 kronor
Verkstaden räknar med 8-10 timmars arbetstid.
Citera
2021-08-18, 15:57
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Då är felsökningen klar.
Bilen har varit på verkstad idag för byte av länkarm, och samtidigt felsökte dom problemet med lådan.

Det rör sig om ett fel inne i lådan, ett defekt kugghjul och ev en spärr som också behöver bytas, hela lådan måste monteras ner och lådan måste skiljas, där inne ska sedan kuggarna etc bytas ut.
Därtill ny olja, packningar och nya packboxar till drivaxeln.

Orsaken är spån tidigare i lådan som sitter i lagren gissar jag på.
Citera
2021-08-18, 18:07
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Orsaken är spån tidigare i lådan som sitter i lagren gissar jag på.

Verkstaden har sammanställt ett kostnadsförslag, jag var där för en stund sedan och hämtade pappret, här är vad de skrivit:

- felsökning 650 kronor
- avmontering/montering reduktionsväxellåda 4.595 kr
- renovering del reduktionsväxellåda 1.575 kr
- utlås - 1.444 kr
- kontroll enhet 394 kr
- kopplingsgaffel 2.623 kr
- kugghjul 1.329 kr
- packning växellåda 340 kr
- packning (2) växellåda 998 kr
- olja + packning 496 kr
- oljetätning 337 kr

Över 15.000 kronor blir det, detta är den preliminära kostnaden för att reparera lådan, men mekanikern sa även att risken finns såklart att det är mer saker som kan vara defekt inne i lådan, men det vet man naturligtvis inte förrän man har skruvat isär hela lådan..

Typiskt att det sker nu också, måste köra till Paris om 2 veckor..
Citera
2021-08-18, 18:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Verkstaden har sammanställt ett kostnadsförslag, jag var där för en stund sedan och hämtade pappret, här är vad de skrivit:

- felsökning 650 kronor
- utlås - 1.444 kr
- kontroll enhet 394 kr
- kugghjul 1.329 kr
- olja + packning 496 kr
- oljetätning 337 kr

Över 15.000 kronor blir det, detta är den preliminära kostnaden för att reparera lådan, men mekanikern sa även att risken finns såklart att det är mer saker som kan vara defekt inne i lådan, men det vet man naturligtvis inte förrän man har skruvat isär hela lådan..

Ja det är typiskt men du får se det såhär att det är bättre att det är nu och inte på vägen dit med ett haveri, det är ännu värre. Men det är sura pengar att lägga istället för på resan.
Citera
2021-08-18, 18:21
Medlem
Citat:

20tkr+ i reparationer med den andra tråden, det hade ju varit mycket bättre om du hade bytt in den till en ny bil och tagit inbytespriset som jag tyckte var ändå ganska OK. Din bil var billig per mil upp till 10 000mil, sen har den dragit iväg i både värdeminskning och reparationer och renaults extremt dyra service. Det stannar ju såklart inte där och med vanliga typiska slitagedelar runt 15-20 000 mil kommer snart också behöva bytas som bromsar runtom, fjädrar och stötdämpare, säkert fler chassidetaljer och andra saker som är typiskt för alla bilar med de miltalen. Skulle inte förvåna mig om du även behöver köpa en omgång vinter och sommardäck igen. Det är väl säkert dags att byta 12v batteri och kylarvätska igen på den vanliga svindyra renault-servicen där man ska kasta och slänga saker som det inte ens är fel på ?

Du har en lång uppförsbacke med kostnader, kör man så mycket som du gör så kan man inte köra skiten ur bilarna, de sista milen blir väldigt dyra. Gäller att separera från sina bilar i tid.
Senast redigerad av sunnis 2021-08-18 kl. 18:26.
Citera
2021-08-18, 21:02
Medlem
bullruns avatar
Citat:
@Bullrun
Då får vi hoppas att motorn håller ett bra tag till!
Att den inte tjuter är ett mycket gott tecken!
Ett visst lågfrekvent surrande/tjutande ljud är dock normalt från elmotorer, men det ska inte vara ett påtagligt tjutande ljud som hörs in i kupen under körning, för då har du ett slitage på elmotorn.

För att öka motorns livslängd och minska slitaget på motorlagerna, så ska du undvika fullgas-accelerationer när motorn är kall, fettet i elmotorn som smörjer motorlagerna bör först bli varmt innan man ger fullgas, annars har du ett ökat slitage på lagerna som förr eller senare leder till defekt motorlager och därmed totalhaveri på motorn.

På de här syncronmotorerna som bla sitter i Tesla och ZOE är det oftast ett defekt motorlager som leder till motorskada, och i vissa fall rotorn.

Ett oljebyte i växellådan är dock inte fel nu när bilen börjar närma sig 10.000 mil, kostar inte så mycket men gör självklart nytta, det går 1 liter olja i lådan.
Min olja blev bytt vid 10.000 mil.

Det är en rätt bra investering, en reduktionslåda är princip lika dyr som en motor, för när du börjar höra ett motorsågsliknande ljud från motorrummet är det för sent..

Fullgas acceleration med kall motor gör jag i varken el eller bensinbilarna jag har.
Så korkad skulle jag aldrig vara.

Jag hittar väldigt lite information om Continentalmotorn och deras problem på nätet.

Köpte hem Carfax på bilen igår och inget om något motorbyte.
Jag vet inte om det syns om det bytts på ”kampanj” eller garanti om det skett på auktoriserad verkstad.
Citera
2021-08-18, 22:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun
Fullgas acceleration med kall motor gör jag i varken el eller bensinbilarna jag har.
Så korkad skulle jag aldrig vara.

Jag hittar väldigt lite information om Continentalmotorn och deras problem på nätet.

Köpte hem Carfax på bilen igår och inget om något motorbyte.
Jag vet inte om det syns om det bytts på ”kampanj” eller garanti om det skett på auktoriserad verkstad.

På goingelectric.de (europas största elbilsforum) finns massor att läsa om de problematiska continental-motorerna.

Nej, Renault återkallade aldrig bilarna med dessa motorer, men de har varit väldigt kulanta och bytt motorerna på garantin, eller goodwill om garantin gått ut.
Nu är dock din bil till åren kommen, så det är tveksamt om du hade kunnat få någon procentandel goodwill på motorbytet, men fråga kan man ju alltid!

Jag behöver renovera min växellåda nu på min ZOE, ett kugghjul mm som är defekt i lådan, kostnad över 15.000 kronor, verkstaden skickade förfrågan om goodwill, men det blev ett nej.
Min bil är dock endast 3 år gammal men har rullat 16.000 mil.
Citera
2021-08-19, 17:47
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon

Åka till Paris i en Zoe?
Då gäller det att knapra mycket psykofarmaka för att palla åka i en lådbil.
Körde en Clio tidigare och förstår än idag inte hur jag orkade med att pendla i den.
Köra 130 mil enkel resa i en Zoe/Clio.

Här måste jag säga emot!

Jag har kört 16.000 mil med min ZOE nu, jag har kört på många och långa resor med bilen, i Polen, Tyskland, Frankrike, Holland etc.

Jag tycker ZOE är en trevlig bil på långresa, fin sittposition, bra stolar, stora backspeglar, bra runt-om-sikt, komforten är alltså god, och bilen är trevlig att köra.
Därtill extra utrustningsdetaljer som är fina att ha på långtur, en fin navigationsanläggning, bra radio, automatlåda, AC, och farthållare.
Citera
2021-08-19, 18:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad har du att hänvisa till?

Sunt förnuft och praktisk erfarenhet.
För att reversera en trefasmotor skiftar man två av de tre faserna.

Praktisk efarenhet sen barnsben. Det fanns två konkurrerande modelljärnvägsmärken, Märklin och Fleischmann. Märklin körde växelström.

Citat:
Det system Märklin använder sig av i H0 utmärker sig bland modelltågstillverkare genom att använda ett speciellt system för att strömförsörja tågen. Alla andra större tillverkare använder ett system med likström och två räler (plus och minus), men Märklin använder ett växelströmssystem med punktkontakter som sticker upp ur sliprarna. Punktkontakterna är kopplade till fasen. Under loken och i vissa fall vagnarna finns en så kallad släpsko som står i kontakt med punktkontakterna. Rälerna är kopplade till nollan. Vid drift används en reglerbar växelspänning. Den kan regleras mellan cirka 5 Volt och 16 Volt. För att växla körriktning ges en spänningsstöt på cirka 24 Volt som påverkar ett speciellt relä i loket. Spänningsstöten medför att reläet växlar kontakt mellan de två fältlindningarna för fram- respektive backgång. Fördelarna med Märklin-systemet är den exceptionellt goda elektriska kontakten och tåligheten mot smuts och oxider på spår och punktkontakter samt enkelheten vid byggande av till exempel vändslingor. Nackdelen är en något högre ljudnivå vid gång samt en lägre grad av realism i lokens undersidor.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4rklin
Citera
2021-08-19, 19:02
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

- felsökning 650 kronor
- utlås - 1.444 kr
- kontroll enhet 394 kr
- kugghjul 1.329 kr
- olja + packning 496 kr
- oljetätning 337 kr

Undrar vad en kopplingsgaffel är?
Citat:
kopplingsgaffel 2.623 kr

Det finns ju ingen koppling.

Jag skulle inte kosta på detta. Du vet ju hur du avhjälper felet. Fungerar det varje gång så vad är problemet. Har svårt att förstå hur ett kugghjul skulle ge denna felbild.
Kontrollenheten är troligare.
Citera
2021-08-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Sunt förnuft och praktisk erfarenhet.
För att reversera en trefasmotor skiftar man två av de tre faserna.

Praktisk efarenhet sen barnsben. Det fanns två konkurrerande modelljärnvägsmärken, Märklin och Fleischmann. Märklin körde växelström.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4rklin

Ok! Märklins system är välbekanta, även om det var över 50 år sedan vi hade något i den stilen. Kikade på det i länken, har tydligen blivit en del förändringar även på modelljärnväg, detta även om basen är kvar: Skala H0.
Citera
2021-08-19, 19:18
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Undrar vad en kopplingsgaffel är?

Det finns ju ingen koppling.

Jag skulle inte kosta på detta. Du vet ju hur du avhjälper felet. Fungerar det varje gång så vad är problemet. Har svårt att förstå hur ett kugghjul skulle ge denna felbild.
Kontrollenheten är troligare.
Skulle tro att det är växelföraren som putter i olika drev i lådan, finns dom som kallar den för kopplingsgaffel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in