2021-08-11, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ja, en reduceringsväxel, det är inte samma sak som en växellåda med olika växlar och backväxel.

Men du påstod att elbilar har en växellåda för att kunna backa, pga att det är en växelströmsmotor.

Så är inte fallet vad jag känner till om elbilar, men just den här bilen kanske är annorlunda konstruerad?

Vad har du att hänvisa till?
Citera
2021-08-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad har du att hänvisa till?

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-vaxla-med-en-vaxel-29823

https://www.motormagasinet.se/article/view/702806/tema_bromsvaxellador_sa_funkar_en_elbilslada?token =eavl2pdnqi3ta5i9pju568zy7uht2xwt

https://teslaclubsweden.se/vaxeln-i-model-s/

Räcker det?
Citera
2021-08-11, 16:52
Medlem
Citat:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-vaxla-med-en-vaxel-29823

https://www.motormagasinet.se/article/view/702806/tema_bromsvaxellador_sa_funkar_en_elbilslada?token =eavl2pdnqi3ta5i9pju568zy7uht2xwt

https://teslaclubsweden.se/vaxeln-i-model-s/

Räcker det?

Ok, i länk ett & tre finns uppgift om fasändring, inget om back i andra länken.
Har utgått från en likströmsmotor som kan polvändas vilket inte går då det rör sig om växelströmsmotorer. Om det finns andra lösningar för backande får vi återkomma till.
Citera
2021-08-11, 16:59
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Har utgått från en likströmsmotor som kan polvändas vilket inte går då det rör sig om växelströmsmotorer. Om det finns andra lösningar för backande får vi återkomma till.
Länk 2:” Ska man backa vänder man helt enkelt rotationsriktning på motorn. Därför behövs inte heller någon backväxel och inte eller någon kopplingsmekanism.”.

Räcker det?
Citera
2021-08-11, 18:44
Medlem
Citat:

Citat ifrån andra länken:

"Ska man backa vänder man helt enkelt rotationsriktning på motorn. Därför behövs inte heller någon backväxel och inte eller någon kopplingsmekanism."

Vad är det du inte förstår? Det är precis lika enkelt att vända rotation på en växelströmsmotor som på en likströmsmotor.
Senast redigerad av Wowbagger2000 2021-08-11 kl. 18:48.
Citera
2021-08-11, 19:31
Medlem
Citat:
Citat ifrån andra länken:

"Ska man backa vänder man helt enkelt rotationsriktning på motorn. Därför behövs inte heller någon backväxel och inte eller någon kopplingsmekanism."

Vad är det du inte förstår? Det är precis lika enkelt att vända rotation på en växelströmsmotor som på en likströmsmotor.

Förutsatt att den har flera faser, och de har de tydligen genomgående.
Har inte ifrågasatt det mer än att min utgångspunkt var att polvändning gör man på likströmsmotorer, inte när de drivs med växelström, men finns ju andra metoder som ni just har redogjort för.
Citera
2021-08-11, 20:01
Medlem
PeterNosters avatar
Magnet i oljepluggen för motoroljan har tydligen rationaliserats bort i bilarnana idag.
Man litar på oljefiltret.
Men för växellådan finns ju inget filter eller oljekanaler.

Teslas gearbox och motor har ju oljekylning med pump och filter men det tvivlar jag på finns på en ZOE
Citera
2021-08-11, 21:53
Medlem
Citat:
Har inte ifrågasatt det mer än att min utgångspunkt var att polvändning gör man på likströmsmotorer, inte när de drivs med växelström, men finns ju andra metoder som ni just har redogjort för.

Jag skrev aldrig att man polvände motorn, jag skrev att man körde motorn åt andra hållet.

Det var du som började prata om polvändning.
Citera
2021-08-11, 23:17
Medlem
Citat:
Jag skrev aldrig att man polvände motorn, jag skrev att man körde motorn åt andra hållet.

Det var du som började prata om polvändning.
Javisst, det var den åtgärden jag utgick från, så inget feluppfattat kring detta.
Citera
2021-08-12, 15:44
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Man ändrar faserna till en trefasare.
Jämför med en större trefasmaskin man ska ha på gården, tex en vedklyv eller pump.
50 procent av gångerna när man lånar en ny maskin eller byter kabel, så går motorn åt fel håll.
Citera
2021-08-12, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag hoppas det bara är en kontaktdel eller ett någon mekanisk spärr som kärvar, då är det nog rätt lätt och billigt att fixa, jag ska köra till min Renault-verkstad imorgon och snacka med dom.

Jahapp. Vad sa de om saken då?
Citera
2021-08-12, 21:22
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jahapp. Vad sa de om saken då?

De ska titta närmare på lådan på onsdag nästa vecka, när spindelleden ska bytas.
Först och främst ska de köra en diagnos, sen kolla oljan etc.

På rak arm visste de inte vad felet kunde vara, vi får se hur det går på onsdag.

En sak har jag upptäckt idag, när lådan inte driver på "D" så "låser/spärrar" den hjulen, testade att stanna i nedförsbacke och då står bilen still och rullar inte, samma om jag för växelspaken i "Neutral", även då är den spärrad, vilket den naturligtvis inte ska vara, "N" är ju friläge och där ska bilen rulla utan motstånd.

När felet inte uppträder så är alla växellägena normala, testade även då i nedförsbacke, och då rullade bilen iväg i friläget etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in