Citat:
Ursprungligen postat av
mtflash
Bra varning för Zoe.
Samtidigt skönt att jag själv inte kör Renualt. Älskar att acca hårt direkt när jag sätter mig i bilen.
Du kan ju fråga teslafantasten och youtubern Ove Kröger varför han fick byta 5 elmotorer på sin tesla model S..
Att ge fullgas med iskall olja men det enorma vridmoment en tesla har är bara dumt och korkat.
Tesla har också fett i motorn som behöver bli varmt, dessutom olja till kylningen - vilket inte ZOE har.
En annan punkt är oljan i reduktionslådan, där har ZOE bara 1 liter, medan tesla har över 2 liter olja i lådan, även tesla måste förhålla sig till naturlagarna och det tar längre tid för 2 liter olja att bli varm än varför 1 liter olja.
Belastningen på reduktionslådan ökar självklart markant om du ger fullgas innan oljan är varm.
Självklart samma med elmotorn, framförallt teslas starka motor som (enligt diskussion i annan tråd) varvar ca 8.000 varv i normal motorvägshastighet.
Att då med iskallt fett och olja, tex vintertid ge full gas med en motorstark tesla är bara dumt.
Du ökar slitaget enormt mycket, och förkortar både reduktionslådan och elmotorns livslängd.
Även om min ZOE bara har 90 hästar så skulle jag aldrig ge full gas när bilen är iskall.