2021-08-14, 12:26
Medlem
Om det är aluminium funkar inte magneten

BAB du som har mercedes-facit - när kommer du att inse att
din franska elbil är bara skiiit.

Du som verkar ha en del pengar o laddmöjlighet hemma varför köpte du
inte en Tesla S - de har en bra drivlina o går länge o är snabba
Citera
2021-08-14, 13:45
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Om det är aluminium funkar inte magneten

BAB du som har mercedes-facit - när kommer du att inse att
din franska elbil är bara skiiit.

Du som verkar ha en del pengar o laddmöjlighet hemma varför köpte du
inte en Tesla S - de har en bra drivlina o går länge o är snabba

Jag skulle inte köpa en tesla om den så kostade 250.000 kronor.. jag gillar dom inte och dessutom är skräpbilar med dålig kvalitet, och med lack och spaltmått sämre än Lada Samara från -87..

Dessutom har ju teslas "hardcore" fanatiker förstört märket, de flesta vill inte blanda sig med sådana osympatiska typer, men det ligger väl lite tesla-sfären att vara sådan, se bara på hur de behandlar sina anställda på teslas bilfabriker..

Jag kör franska elbilar!
Jag tycker Renault gör bland de bästa elbilarna för tillfället, det betyder inte att Renault gör de snabbaste, lyxigaste eller dyraste elbilarna, men "komplett-paketet" stämmer på Renaults elbilar!
Renault gör mycket trevliga bilar, snygga utvändigt och trevliga invändigt, smidiga och sköna att köra, billiga i drift och till ett bra pris.
Citera
2021-08-14, 13:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag kör franska elbilar!
Jag tycker Renault gör bland de bästa elbilarna för tillfället, det betyder inte att Renault gör de snabbaste, lyxigaste eller dyraste elbilarna, men "komplett-paketet" stämmer på Renaults elbilar!
Renault gör mycket trevliga bilar, snygga utvändigt och trevliga invändigt, smidiga och sköna att köra, billiga i drift och till ett bra pris.
Seriöst, du har fått byta motor, växellåda, bromsar, luften i däcken, allt på din ZOE, hur kan du tycka att Renault gör bra elbilar? De gjorde/gör ju inte ens bra riktiga bilar.
Du har ju en riktig bil, en Merca, kör den istället och slipp alla problem.
Du var orolig inför första besiktningen med Renaulten, Mercan kan du börja grubbla över när den är över tjugo.
Citera
2021-08-14, 13:53
Medlem
Citat:
Jag skulle inte köpa en tesla om den så kostade 250.000 kronor.. jag gillar dom inte och dessutom är skräpbilar med dålig kvalitet, och med lack och spaltmått sämre än Lada Samara från -87..

Dessutom har ju teslas "hardcore" fanatiker förstört märket, de flesta vill inte blanda sig med sådana osympatiska typer, men det ligger väl lite tesla-sfären att vara sådan, se bara på hur de behandlar sina anställda på teslas bilfabriker..

Jag kör franska elbilar!

Har du testat andra elbilar än franska? Ingen som passade?
Citera
2021-08-14, 19:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har du testat andra elbilar än franska? Ingen som passade?

...eller varför inte andra franska elbilar som t.ex Peugeot e-208.
Uppfyller ju de etniska kraven om franskhet och överskrider Renaults kvalitetskrav med råge.

Bilen finns även i tysk stil i form av Opel Corsa-e:
Från 369 900 kr - 70000 kr

Alternativ fransk stil i form av Citroen -C4.
Citera
2021-08-16, 20:04
Medlem
bullruns avatar
[quote=BAB7|76860947]Allt kan hända, även om det är ovanligt.
De äldre continental-motorerna som satt i ZOE på de första årsmodellerna skar ofta redan innan 10.000 mil, detta pga av ett konstruktionsfel.

Har du någon koll på hur vanligt det är med problem med Continentalmotorerna?
Jag har den i min bil och är väldigt nöjd med den.
Bilen har dock bara gått 7000 mil.
Citera
2021-08-16, 22:12
Medlem
BAB7s avatar
[quote=bullrun|76931483]
Citat:
Allt kan hända, även om det är ovanligt.
De äldre continental-motorerna som satt i ZOE på de första årsmodellerna skar ofta redan innan 10.000 mil, detta pga av ett konstruktionsfel.

Har du någon koll på hur vanligt det är med problem med Continentalmotorerna?
Jag har den i min bil och är väldigt nöjd med den.
Bilen har dock bara gått 7000 mil.

Är du säker på att det är en continental-motor?
Continental-motorn satt bara i Q21 och tillverkades endast mellan 03/2013-02/2015.

Alla Q21 med continental-motor har ett konstruktionsfel som förr eller senare leder till totalhaveri, det är sällan Q21 motorn håller 10.000 mil, de brukar rasa innan.

Tjuter din motor? det brukar höras ett tjutande motorljud under en lång tid innan motorn rasar, ibland kan det tjuta under 2-3.000 mil innan motorn rasar, oftast blir ljudet högre och högre med tiden.

Många motorer blev ju utbytta under garantin redan när de var relativt nya, kanske din motor är bytt?
Citera
2021-08-17, 20:53
Medlem
bullruns avatar
[quote=BAB7|76933246]
Citat:
Ursprungligen postat av bullrun

Är du säker på att det är en continental-motor?
Continental-motorn satt bara i Q21 och tillverkades endast mellan 03/2013-02/2015.

Alla Q21 med continental-motor har ett konstruktionsfel som förr eller senare leder till totalhaveri, det är sällan Q21 motorn håller 10.000 mil, de brukar rasa innan.

Tjuter din motor? det brukar höras ett tjutande motorljud under en lång tid innan motorn rasar, ibland kan det tjuta under 2-3.000 mil innan motorn rasar, oftast blir ljudet högre och högre med tiden.

Många motorer blev ju utbytta under garantin redan när de var relativt nya, kanske din motor är bytt?

Jodå det är en Continental motor jag har.
Inget tjutande ljud i den och den går väldigt bra.
Haft bilen sedan den gått 1700 mil och ingen dokumentation om motorbyte så den är nog original
Citera
2021-08-17, 21:56
Medlem
BAB7s avatar
@Bullrun
Då får vi hoppas att motorn håller ett bra tag till!
Att den inte tjuter är ett mycket gott tecken!
Ett visst lågfrekvent surrande/tjutande ljud är dock normalt från elmotorer, men det ska inte vara ett påtagligt tjutande ljud som hörs in i kupen under körning, för då har du ett slitage på elmotorn.

För att öka motorns livslängd och minska slitaget på motorlagerna, så ska du undvika fullgas-accelerationer när motorn är kall, fettet i elmotorn som smörjer motorlagerna bör först bli varmt innan man ger fullgas, annars har du ett ökat slitage på lagerna som förr eller senare leder till defekt motorlager och därmed totalhaveri på motorn.

På de här syncronmotorerna som bla sitter i Tesla och ZOE är det oftast ett defekt motorlager som leder till motorskada, och i vissa fall rotorn.

Ett oljebyte i växellådan är dock inte fel nu när bilen börjar närma sig 10.000 mil, kostar inte så mycket men gör självklart nytta, det går 1 liter olja i lådan.
Min olja blev bytt vid 10.000 mil.

Det är en rätt bra investering, en reduktionslåda är princip lika dyr som en motor, för när du börjar höra ett motorsågsliknande ljud från motorrummet är det för sent..
Citera
2021-08-18, 00:41
Medlem
Citat:
För att öka motorns livslängd och minska slitaget på motorlagerna, så ska du undvika fullgas-accelerationer när motorn är kall, fettet i elmotorn som smörjer motorlagerna bör först bli varmt innan man ger fullgas, annars har du ett ökat slitage på lagerna som förr eller senare leder till defekt motorlager och därmed totalhaveri på motorn.

På de här syncronmotorerna som bla sitter i Tesla och ZOE är det oftast ett defekt motorlager som leder till motorskada, och i vissa fall rotorn.

Bra varning för Zoe.

Samtidigt skönt att jag själv inte kör Renualt. Älskar att acca hårt direkt när jag sätter mig i bilen.
Citera
2021-08-18, 14:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Bra varning för Zoe.

Samtidigt skönt att jag själv inte kör Renualt. Älskar att acca hårt direkt när jag sätter mig i bilen.

Du kan ju fråga teslafantasten och youtubern Ove Kröger varför han fick byta 5 elmotorer på sin tesla model S..

Att ge fullgas med iskall olja men det enorma vridmoment en tesla har är bara dumt och korkat.
Tesla har också fett i motorn som behöver bli varmt, dessutom olja till kylningen - vilket inte ZOE har.
En annan punkt är oljan i reduktionslådan, där har ZOE bara 1 liter, medan tesla har över 2 liter olja i lådan, även tesla måste förhålla sig till naturlagarna och det tar längre tid för 2 liter olja att bli varm än varför 1 liter olja.
Belastningen på reduktionslådan ökar självklart markant om du ger fullgas innan oljan är varm.
Självklart samma med elmotorn, framförallt teslas starka motor som (enligt diskussion i annan tråd) varvar ca 8.000 varv i normal motorvägshastighet.
Att då med iskallt fett och olja, tex vintertid ge full gas med en motorstark tesla är bara dumt.
Du ökar slitaget enormt mycket, och förkortar både reduktionslådan och elmotorns livslängd.

Även om min ZOE bara har 90 hästar så skulle jag aldrig ge full gas när bilen är iskall.
Citera
2021-08-18, 15:32
Medlem
BAB7s avatar
Då är bilen klar, spindelled och länkarm bytta.
3.763 kronor kostade det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in