Citat:
Ursprungligen postat av
subluuna
S[url]
Jag blir inte klok på det här mordfallet, får myror i huvudet varje gång jag är inne och läser här. Angående Hanna Davidsson, kan det vara så att?:
▪︎Hon är skyldig till anstiftan av mord? (har motiv)
▪︎Att Stefan tolkar Hannas hat gentemot Lena så bokstavligt att han tror att mord är den enda och logiska lösningen (i hans huvud)?
▪︎Vet inte Hanna om Stefans mordplaner förrän det har hänt? ( om jag minns rätt sa hon väl ung "vad har han nu gjort")
▪︎Inser hon allt eftersom att det måste vara Stefan som är den skyldige?
▪︎Varför vill hon då skydda honom, och ljuga i förhör o.s.v?
För att inte tala om alla kollektiva "minnesförluster" (inte bara Hanna).
Herre Gud
Ja, det är förvirnade att läsa om fallet och dess personer.
Dels är den relation som SD och Lena har haft både svår att förstå ur ett vanligt pespektiv (dvs så som man själv tänker att relationer "brukar" vara, oasvett om de är bra eller dåliga). Deras konversationer är extremt långa, enformiga att läsa, fyllda med diverse hot. Det är en ständig dragkamp, som aldrig verkar nå ett slut. Man behöver bara läsa någon sida av en sådan konversation för att förstå att relationen är gravt störd.
För att förstå mer har jag behövt läsa på om destruktiv relationer och lära från andra mer insatta i tråden. Det är som att försöka dechiffrera dessa personer och deras koder, för att göra det mer begripligt.
Med tiden tycker jag ändå att jag har fått en slags förståelse för hur det funkat, även om det är och förblir en tolkning. Jag tror att de iblandade personerna själva, särskilt SD, inte riktigt begripit vad som höll på att hända.
HD är mer av en sluten mussla. Vi har inte heller lika mycket material att utgå från.
Min hållning är för stunden att HD inte är ivolverad på et aktivt plan, varken i dådet eller i en planering.
Det finns ingen logik att en medskyldig skulle utbrist till någon; vad har han nu gjort, eller; hoppas hon är död. Det sätter ju fingret direkt åt ditt håll. Att SD inte alls skulle ha deltagit i mordet ser jag som uteslutet.
Om nu HD vrit delaktig i mordet, vetat om att SD gått hem med blodiga kläder, duschat, tvättat; varför har HD inte sett till att huset städats tidigare?
Den 15:e kunde hon gjort någon insats i all hast kollat situationen? Hon jobbade väl, sedan hämtade och hade hand om tjejerna. Det var någon slags kortare husrannsakan mellan 20:06- 22:51 hos SD på Betesvägen, men om HD varit delaktig och vetat om hur blodigt det varit, varför gjorde hon inte en snabb koll på viktiga ställen redan då?
Direkt efter USA- resan hade det varit lämpligt efter att de båda kommit från Arlanda hade annars varit mer lämpligt. Huset var inte avspärrat efter den 18:e, även om polisen av och till hämtade saker i huset (helt fritt ur minnet, minns varken datum eller annat aktivt just nu. Detta är något man behöver kolla upp närmre isf). Vad jag menar är att det kunde vara riskfyllt, att bli påkommen med att skura golvbrunar.
Häva-----------2018-05-18 14:40 (A 155/63)
Avspärrning---2018-05-31 09:25 (A 155/89)
Jag tror dock att det fanns något i HDs bakhuvud när hon städade golvbrunnen. Även om hon själv har sagt att det var pga av barnen och att hon själv var den som initierade det vid något tllfälle, så är jag ganska säker på att det är en städning som har dubbla betydleser. Hon vill helt klart städa bort ev bevis. Jag tvivlar inte.
HD förstår på ett plan att SD har med mordet att göra.
Det som jag har i mina tankar är att SD är en sjukt manipulernade och gaslightande person. Det kan mycket väl vara han som på något sätt planterar i HDs huvud att han inte bara är oskyldig, men att han är rädd att blodet som Lena har avsatt i huset kommer att fälla honom.
Jag kan absolut tänka mig att HD har omedvetet triggat till mordet genom att säga saker som fått SD att brista.
Det kan ha varit saker som att typ; du kommer aldrig att kunna lämna Lena så länge hon lever, eller; du får göra dig av med Lena på ett eller annat sätt. Eller; Lena har förstört hela mitt liv, förstört allt för oss. Det är hennes fel. Om hon (Lena) inte funits hade det inte behövt vara så här.
Det behöver inte betyda att HD menat något ordagrant.
Eller kanske det räckte med det som hände; att HD flyttar, tar ut skilsmässa, inleder en sexuell relation med JS (vilket SD snokat fram att det var, kollat i HDs mail varje timme), visar tydligt att hon tänker på "hur annorlunda livet kunnat vara under andra omständigheter" osv.
Och då samtidigt som Lena deklarerar; ha det så bra på er resa då ni ska börja om på nytt, och sedan skriver att hon; inte längre är rädd för att bli lämnad.
Det är ett tydligt klartecken från Lena (tror jag) att nu vet hon att de kommer att börja om på nytt, men hon är inte rädd att avslöja det fula dubbelspelet. Hon klarar av att bli lämnad av SD nu, vilket förstås kommer att bli konsekvensen av ett avslöjande (som ju är en hämd, inget annat).
Att Lena sedan skickar bilden på loggremsan, det visar att Lena på inget sätt är villig att bara försvinna tyst ur intet. Kampen för hennes del är inte över. Hon vägrar att låta sig bli borskuffad, uttnyttjad och lämnad som skräp i tysthet.
Det finns för många saker (i mitt tycke) som motsäger att HD är involverad i mordet. Däremot kan jag tänka mig att hon begriper att det kan ligga till på det sättet, men hennes medvetande blir blockerat, trycker ner det här till ett mer omedvetet plan.
Hon säger då och då i förhör, att hon t ex inte vill veta om vissa saker om otroheten. Jag änker att hon kommer från en strutsfamilj, och hon själv adapeterat till att (över)leva med SD genom denna strategi.
Det kan bli väldigt konfliktfyllt och hotfullt för henne om hon tar in att det är hon som triggat SD, att hon har agerat och/eller sagt saker som gör henne skuldtyngd. Kanske också förstår att hon svalt en massa lögner och otrohet väldigt länge, vilket bidragit till resultatet.
Det är mina tankar...
Ingen lätt sak att acceptera att den du levt med, som är far till dina barn, inte bara är en otrogen lögnare, men också en mördare.