2021-08-18, 20:31
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Ja originalspelen tog en evighet att ladda. Köpte kassett i gula tidningen piratkopierat för 100 kr med ca 25-30 spel och snabbt Turbo 250.

Minns en gång att jag gjorde 5 kopior och sålde själv för 100 kr st. Stora pengar på 80-talet.
Blev dock rädd för att åka fast.

Gillade dock bäst Nuclear war på Amiga 500.

Häh kollade vad för spel det var..

https://www.youtube.com/watch?v=Yt7_zpVpn3Q

Ser onekligen kul ut, synd att man missade det.
Citera
2021-08-18, 20:46
Medlem
Ahh!!
Giana Sisters, Boulder Dash, Jumpman, Exploding fist, Last Ninja.... Jösses vilka tider. Och vilket tålamod man fick lära sig att ha. Tog tid när man inte valde rätt spel och ville byta.
Citera
2021-08-18, 20:59
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Och man får inte glömma Track&Field, Summer Games samt ett Formel 1 -spel jag glömt titeln på, men där det tog typ 4 minuter att byta däck.
Citera
2021-08-18, 21:39
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
C64:an var faktiskt min första dator

Minns att man fick ladda spelet, sen kunde man gå och duscha och fixa käk innan det var klart. Ok, kanske lite överdrivet men det tog sin lilla tid

Det var tider det! Blev många uppesittarnätter med min kära C64

Ghost n Goblins & Bubble Bubble
Nollställ räkneverket, spola fram till xxx och skriv "Run"

Sjukt skoj!
Citera
2021-08-18, 21:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossekaka
Haha nej ofta skrev man väl brevvänner sökes, iallafall i dmz. Dmz visste mycket väl vad det handlade om men de tjänade ju pengar på detta.

Sorry för sent svar, kompis hälsade på samtidigt jag skrev "svaret egentligen":

Tidningen "Elektronikvärlden" som senare togs över av IDG och döptes om till "M3" hade gratisannonser man kunde "klippa ut från tidningen" och annonsera själv "genom". OJ vad jag annonserade!
Postverket tjänade antagligen flera kronor på alla kassetter vi skickade mellan varandra!

Var ett slags "buddy-system", helt utan formella krav, att "jag skickar dig alla mina spel mot att du skickar "alla dina spel". Fanns "turbo", så informationstätheten i ett exempelvis C90-band blev tiofaldigad. Ett C90 kunde lätt innehålla 50-100 spel. Vi litade på varandra på 80-talet!

"Gentlemen's Agreement".

Elektronikvärlden (tidningen som var en föregångare till "Pirate Bay") la sig inte i gällande våra "spelbyten"..

Slänger in lite om "turbo" här:
https://www.youtube.com/watch?v=tuFnkh5EqDQ

(Han bryter på tyska, men alla bra "turbo" var från Tyskland..)

GUD VAR JAG BLIR NOSTALGISK!
Citera
2021-08-18, 22:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Kunde man inte koppla upp mot Bbs på denna tid och ladda hem?
På den tiden var modemen 300 eller 1200 bitar i sekunden, så det tog många timmar att ladda hem något större.

Jag minns något radioprogram där dom "spelade upp" ljudet av ett program. Som man kunde spela in på kassett & därefter ladda in i datorn. Men det var nog inte när jag bodde i Sverige.

Jag tror även att det fanns spel inlagda på vissa singlar. Som man skulle ladda in i datorn, så att man fick grafik som lite taffligt skulle synka med när man spelade låten. Tror jag har en sådan singel med Buzzcocks. Svagt minne av att det var ett program till ZX Spectrum.
Citera
2021-08-18, 22:24
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Såldes dom i affär? Jag minns bara att man kopierade kassettband där det fanns massa spel på ett enda kassettband och man fick listor på var någonstans på bandet som det speciella spelet fanns. (Man fick använda den där ”räknaren” på kassettbandspelaren)
Ja hur funkade det egentligen? Kunde man köpa spel i en affär?

De såldes både i affär och via postorder. Telebutiken (nuvarande Telia) samt några lokala databutiker hade rätt ok sortiment. På Telebutiken fick man t.o.m. provspela innan man köpte.

På postorder handlade jag oftast från Moltech Software, eller USR Data. USR Data var en rätt stor aktör, killen var bara 14 år när han startade firman.

Men oftast var det piratkopiering som gällde. Man skickade disketter eller band med spel till någon person, som efter han kopierat över spelen till sig kopierade in de spel jag ville ha.
Senast redigerad av Reka 2021-08-18 kl. 22:29.
Citera
2021-08-18, 22:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
På den tiden var modemen 300 eller 1200 bitar i sekunden, så det tog många timmar att ladda hem något större.

Jag minns något radioprogram där dom "spelade upp" ljudet av ett program. Som man kunde spela in på kassett & därefter ladda in i datorn. Men det var nog inte när jag bodde i Sverige.

Jag tror även att det fanns spel inlagda på vissa singlar. Som man skulle ladda in i datorn, så att man fick grafik som lite taffligt skulle synka med när man spelade låten. Tror jag har en sådan singel med Buzzcocks. Svagt minne av att det var ett program till ZX Spectrum.

Sveriges Radio hade på 80-90-talet något program man kunde "spela in program ifrån". Alltså satte in en kompaktkassett i "stereon" och spelade in från radion. Var värdelösa program typ "pedagogiska" som inte en jävel ville ha. Har för mig att det var VIC20 alternativt ABC80, inte C64. Kan minnas fel givetvis, var rätt länge sedan nu.

Kul tider, 80-90talet!
Citera
2021-08-18, 22:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Fast nu hade ju en C64 64 kb ramminne så spelen var ju inte överdrivet stora på den tiden. Vissa större spel som The last ninja laddade ju in en bana i taget men jag tvivlar på att något spel skulle ta timmar att ladda hem ens med 300 bitar i sekunden. Nu var ju det ju dock så att låna band av kompisar och kopiera var det vanliga sättet att kopiera på. Var ju också så att att en BBS som distribuerade piratkopior även på den tiden skulle kunna få juridiska problem. Var nog svårare att komma undan än idag då man idag kan dölja sig med VPN, TOR mm. samt placera servrarna i någon bananrepublik. Gick ju knappast med en BBS som var tvungen att vara ansluten direkt till televerkets nät.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-08-18 kl. 22:33.
Citera
2021-08-18, 22:32
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadrunner-74
Ahh!!
Giana Sisters, Boulder Dash, Jumpman, Exploding fist, Last Ninja.... Jösses vilka tider. Och vilket tålamod man fick lära sig att ha. Tog tid när man inte valde rätt spel och ville byta.

Haha ja, visst hette spelet the last ninja? om man råkade hamna fel.. Fick man börja om igen.. Fanns väl både ettan och tvåan..

Till slut orkade man inte och bytte ut till.. Commandos?

Edit:

https://www.youtube.com/watch?v=hDAhixO2t5w
https://www.youtube.com/watch?v=qrQuR1LHAVI
Senast redigerad av EastClintfood 2021-08-18 kl. 22:39.
Citera
2021-08-18, 23:39
Medlem
En crackgrupp som poppar upp är C.C.S. Computerbrains Cracking Service 😀

Visst köpte man spel. Wintergames, Defender of the Crown och The Last Ninja 2 är några klassiker som jag köpte. På kassett. Efter 80-talet har jag aldrig kommit i närheten av den härliga spelkänslan som C64 gav.
Citera
2021-08-18, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Haha ja, visst hette spelet the last ninja? om man råkade hamna fel.. Fick man börja om igen.. Fanns väl både ettan och tvåan..

Till slut orkade man inte och bytte ut till.. Commandos?

Edit:

https://www.youtube.com/watch?v=hDAhixO2t5w
https://www.youtube.com/watch?v=qrQuR1LHAVI
Ja jösses
Stämmer Last Ninja 1 och 2. Minns dåligt, men jag tror man fick börja om på den level man var på.
Sid Mayer's Pirates! Minnen från barndomsrummet kommer tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in