2021-08-18, 17:51
Medlem
Castlevanias avatar
Minns att det fanns mängder av C64, Amiga, NES, Sega spel på en lokal tv-spelsbutik. Rena rama julafton. Kul att bara titta på de olika titlarna. Lätt att timmarna rann iväg. Sen hem och försöka få tag i kopian av nån kompis. Härliga tider
Citera
2021-08-18, 17:59
Medlem
Parisarens avatar
Alla dåtidens elekronikbutiker, Expert osv, hade en horna dar man kunde köpa allehanda program samt spel for 64:an, pa kassett eller diskett. Minns att spelen var bakom lasta glasmontrar
Citera
2021-08-18, 18:02
Medlem
Parisarens avatar
99% av spelen man hade var ju kopierade pa kassett. Men de flesta hade anda ett par av vad vi benämnde som "originalspel". Kanske minns jag att dessa kostade runt 129 SEK 1986-1987. Men kan minnas fel, någon som minns bättre?
Citera
2021-08-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Såldes dom i affär? Jag minns bara att man kopierade kassettband där det fanns massa spel på ett enda kassettband och man fick listor på var någonstans på bandet som det speciella spelet fanns. (Man fick använda den där ”räknaren” på kassettbandspelaren)
Ja hur funkade det egentligen? Kunde man köpa spel i en affär?

Ja, du köpte originalspel i affär.
Citera
2021-08-18, 18:05
Medlem
Jon.Holmss avatar
C64:an var faktiskt min första dator

Minns att man fick ladda spelet, sen kunde man gå och duscha och fixa käk innan det var klart. Ok, kanske lite överdrivet men det tog sin lilla tid

Det var tider det! Blev många uppesittarnätter med min kära C64
Senast redigerad av Jon.Holms 2021-08-18 kl. 18:10.
Citera
2021-08-18, 18:20
Medlem
saraswaras avatar
Jag köpte mina spel på en leksaksaffär i stan som också sålde tv-spel, och utomlands en gång i Spanien, i en gatu affär som hade en roterande kassett monter Fast jag råkade köpa till fel system också, spectrum med mera, hehe, för att jag inte visste om att även andra datorer hade kassetter.
Citera
2021-08-18, 18:26
Medlem
Minns att jag köpte mitt sista spel på Coop i slutet på 80talet.

hade bandare och en slimmad diskettstation med massor av spel.
giana sisters var en favorit.
Citera
2021-08-18, 18:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Såldes dom i affär? Jag minns bara att man kopierade kassettband där det fanns massa spel på ett enda kassettband och man fick listor på var någonstans på bandet som det speciella spelet fanns. (Man fick använda den där ”räknaren” på kassettbandspelaren)
Ja hur funkade det egentligen? Kunde man köpa spel i en affär?

Man kunde köpa dessa i olika elektronikaffärer/radioaffärer. Minns att dessa kostade typ 200-300kr/st.
I dagens pengar typ 1000kr/spel. Kopierades givetvis väldigt mycket på kassettdäck, bättre metod var krackade spel man kunde spara via datorn. Tidningarna hade annonser om "spel bytes".
Citera
2021-08-18, 18:28
Medlem
mjohan84s avatar
Kunde man inte koppla upp mot Bbs på denna tid och ladda hem?
Citera
2021-08-18, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man kunde köpa dessa i olika elektronikaffärer/radioaffärer. Minns att dessa kostade typ 200-300kr/st.
I dagens pengar typ 1000kr/spel. Kopierades givetvis väldigt mycket på kassettdäck, bättre metod var krackade spel man kunde spara via datorn. Tidningarna hade annonser om "spel bytes".

Haha nej ofta skrev man väl brevvänner sökes, iallafall i dmz. Dmz visste mycket väl vad det handlade om men de tjänade ju pengar på detta.
Citera
2021-08-18, 18:50
Bannlyst
mycket kopierades i skolans datasal på kassetter

hade bara vic20 commodore för att senare köpa laptop med windows vista och 512mb ram

som byttes lika snabbt till windows 7 och 2gb ram

har datorn kvar och den fungerar
Citera
2021-08-18, 19:14
Medlem
På den tiden jag spelade C64 var nog 99% av spelen piratkopierade på c-kasett och senare disketter. Kommer ihåg t.o.m farsan hjälpte till få tag i stora mängder piratkopierade spel via någon bekant och det kopierades flitigt mellan klasskompisar.

Orginalspel såldes i elektronik och leksaksaffärer typ stor & liten. Fick väl något enstaka orginalspel till julklapp, födelsedagar eller då familjen var på någon semesterresa men de flesta jag kände hade väldigt få orginalspel.

Vissa orginalspel såldes på "cartridge" som man pluggade in i expansionsporten. Detta var det proffsigaste och snabbaste sättet ladda spel men var nog dyra. Något sådant spel ägde jag aldrig.
Senast redigerad av sidsix 2021-08-18 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in