Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
Spontant känner jag att man bör skydda svaga och utsatta, så länge metoderna är rimliga.
Det tycker jag också. Att stänga ute svaga och utsatta medborgare, som i New York, går emot det jag anser vara sund moral.
Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
Det bästa vore kanske om vi var hänsynsfulla i vårat agerande, samtidigt som vi vaccinererar riskgrupperna, som även de måste ta ett ansvar och vara försiktiga.
Givetvis bör riskgrupperna vaccineras i så stor utsträckning som möjligt. Men exemplet handlade om sådana personer som inte kan få skydd av vacciner.
Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
Att vaccinera alla med ett vaccin som inte är neutraliserande och sedan agera som idioter känns som hål i huvudet. Samma med dessa vaccinpass de nu inför i NewYork. Fattar ingenting. Hade varit lite mer rimligt om det varit ett riktigt farligt virus, väldigt smittsamt, och det funnits ett neutraliserande vaccin. Då kan jag förstå tanken.
Jag tittar på listan över inrättningar som kommer att kräva Covid-pass av sina besökare. På listan finns biografer, museer, arenor, restauranger, bagerier och motionsanläggningar. Men på listan finns inte ålderdomshem. Inte heller finns sjukhusavdelningar för patienter med nersatt immunförsvar med på listan. Var är det egentligen viktigast att säkerställa att besökare inte bär på smittsamma sjukdomar? På krogen, eller på ålderdomshem?
Citat:
Ursprungligen postat av
Siix
Men att inte ens göra medicinska undantag för detta, är ju helt bananas....
Det finns situationer där det kan tänkas vara befogat att inte göra medicinska undantag. Sådana situationer skulle kunna vara när man söker anställning på en karantänsanläggning eller på ett viruslaboratorium. Den som av medicinska skäl inte kan ta vaccin, är kanske inte rätt person att arbeta på viruslaboratorier eller karantänsanläggningar.
Det är inte lika befogat att hindra dessa personer att äta mat eller träna.