2021-08-18, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
I det här fallet är det lätt - naturligtvis den som initierade köpet dvs Ebba och som jag sagt - detta Ebbas "husköp" är ingen vanlig rutinhusaffär som sker dagligdags. Ebbas "husaffär" är över det mycket exceptionella - ja den saknar motstycke någonsin.
Håller jag med om.
Vi får hoppas att det står Ebba dyrt så inte hennes etiska defekt sänker ribban om hur politiska makthavare tillåts bete sig mot äldre utsatta.
2021-08-18, 16:49
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Esb har inga skyldigheter alls alltså? Oavsett vad vi tycker i denna soppa så är det svårt att se att någon är helt utan skuld (min personliga åsikt).
Kan man kanske tycka men jag har under hela mitt relativt långa liv klarat mig från att angripa svaga åldringar för att vinna ekonomiska eller andra fördelar utav det och därför begär jag detsamma av mina medmänniskor och det tycker jag inte är för mycket begärt och därför säger jag än en gång: "Ebba eller numera Ful-Ebba skulle heller aldrig gjort det!". Punkt SLUT!
2021-08-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
I det här fallet är det lätt - naturligtvis den som initierade köpet dvs Ebba och som jag sagt - detta Ebbas "husköp" är ingen vanlig rutinhusaffär som sker dagligdags. Ebbas "husaffär" är över det mycket exceptionella - ja den saknar motstycke någonsin.
Nja saknar motstycke är väl inte sant. Då ska du studera villa kassman. Där har du nåt exceptionellt. Till och med fastighetens bakgrund är osannnolikt intressant i sig.

Men den historien är numera så tillrörd att ingen vet vad man ska tycka……
2021-08-18, 16:56
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Efter en hävning finns det inget annat att diskutera än att prestationerna ska åter och en eventuell ersättning till motparten, vilket Esbjörn gjort genom att erbjuda Ebba en summa pengar i förlikningserbjudande.

Ebba har inget avtal med Esbjörn längre, eftersom Esbjörn hävt avtalet.

Binninge har trots allt fattat den juridiken varken Du, Ebba Busch och hennes ombud uppfattat. Det Ebba Busch inte fattar, är att hon inte ska gå i klinch mot landets lagar och regler. Varken straffrättsligt eller i civilmål.

Det som hänt genom Ebbas agerande i hustvisten, är avtalsrätt i olika skeenden där man benar ut alla ingångna och brutna avtal, där nytt avtal ersätter tidigare avtal. Där första avtalet är köpeavtalet, som ersatts av ett nytt avtal där Ebba Busch godkänt hävningen genom utfästelsen på sin Facebook.

Frågan om det fanns juridiska grunder att häva ett avtal med Ebba Busch, är en fråga som kommer diskuteras i belysning av att Esbjörn är 81 år och har sina kognitiva svårigheter dokumenterade. Hur det ska bortförklaras i tillägg till Densias värdering på fastigheten som visar på att Ebba Busch hade avtalat till sig ett underpris, är ogörligt i en domstol.

Mitt tips är att Ebba Busch kommer vara skräckslagen när det närmar sig huvudförhandling och kommer be på sina bara ben om att få dra sig tillbaka.

En fråga. Sitter du som domare i rätten i detta fallet?

Ty det är ju rätten som ska avgöra om det går att ensidigt häva kontraktet.

En utfästelse på Facebook skulle jag tippa på inte har så stor juridisk tyngd, men vi får se hur rätten resonerar. Paolo Roberto medgav i TV4 att han misstänkte att kvinnan var traffickingoffer, men ändå åtalades han inte för grövre brott än sitt köp. Vi får se, detta var ett brottsmål och Ebba-Esb är ett tvistemål med lägre beviskrav.

De kognitiva störningar som du skriver om har visat sig lindriga. Det handlar således inte om ett demens- eller konfusionstillstånd. Överförmyndaren i Västerås menade att Esbs tillstånd inte nådde upp till att förordna en god man för honom. Dessutom kunde polisen som förhörde honom i trafikmålet inte märka någon kognitiv svikt, hade han uppvisat detta i förhöret hade polisen meddelat Transportstyrelsen som omedelbart dragit in körkortet tills Esb kunnat visa upp läkarintyg på att han är lämplig som bilförare. Men även där får vi se hur rätten resonerar.
2021-08-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du har fel. Det var Ebbas ombud som skickade in hävningsförklaringen till tingsrätten!!! Hur skulle hon kunna göra det om Ebbba inte fått den, menar du? Det faller ju på sin egen orimlighet.

Den som vill kan själv kontrollera att jag har rätt. Ebbas ombud skriver i yttrandet daterat 9 april 2021 ( aktbilaga 63) att Ebba fick brevet i början av september 2021:
Citat:

Brevet från Esbjörn ( bilaga 5 ovan) återfinns som aktbilaga 64.

Då borde ombudet kör med det från början istället för få esbjörn verka dement och inte hade förstående för avtalet.
Ombudet vill säkert dra ut på tiden för tjäna pengar.

Verkar som Esbjörn bröt mot kontraktet som han skrev på.

Skulle någon part inte fullgöra sina skyldigheter enligt detta kontrakt, har
motparten rätt till skälig ersättning. Är kontraktsbrottet av väsentlig
betydelse för part har denne dessutom rätt att häva köpet. Omedelbar
hävningsrätt föreligger inte om köparen är privatperson och kan hänvisa till
sådana extraordinära omständigheter som inte skulle ha kunnat undvikas
även om alla rimliga åtgärder hade vidtagits.
Vid köparens kontraktsbrott, som leder till håvning av köpet, ska ersättning i första hand regleras ur betald handpenning. Överstiger säljarens skada handpenningen ska köparen snarast betala mellanskillnaden. Är säljarens skada mindre ån handpenningen ska säljaren snarast återbetala mellanskillnaden till köparen. Vid köparens kontraktsbrott ska ersättningen
2021-08-18, 16:58
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Så om avtalet hade upphört att gälla på tillträdesdagen, varför hävdar då Esbjörns försvarare att Ebba har brutit avtalet på tillträdesdagen, genom att inte betala resterande summa pengar till Esbjörn?
För Esbjörns ombud handlar det om att angripa saken på alla sätt han kan.

När Esbjörn skickar sitt brev till Ebba där han skriver sitt att han ångrar sig gör han en hävningsförklaring. Vid en hävningsförklaring upphör köpekontraktet att gälla. Detta är vad Esbjörns ombud hävdar, men antag att tingsrätten inte finner att brevet utgör en tillräckligt tydlig hävningsförklaring. Vad händer då? Jo, då fortsätter ju köpekontraktet att gälla även efter den 3 september 2020 och är alltså gällande på tillträdesdagen den 16 september.

Om tingsrätten kommer fram till att köpekontraktet fortfarande gällde på tillträdesdagen menar Esbjörns ombud att Ebba gjorde sig skyldig till ett väsentligt kontraktsbrott när hon inte betalade resten av pengarna till Esbjörn så som det står i köpekontraktet att hon ska göra. Det framgår av köpekontraktet att Esbjörn har rätt att häva köpet om Ebba begår ett kontraktsbrott av väsentlig betydelse. Köpet hävs dock inte automatiskt utan Esbjörn måste göra en tillräckligt tydlig hävningsförklaring för att detta ska se.

Esbjörn skickade den andra hävningsförklaringen där han hänvisar till den uteblivna betalningen till Ebba den 10 maj 2021 (Akt 94). Det är sent, men å andra sidan har Ebba ännu inte betalat mer än handpenningen trots att hon haft möjlighet att göra en inbetalning på Esbjörns bankkonto. Ebbas betalningsdröjsmål är närmare ett år vid det här laget.

Det här är ungefär det som står I aktbilaga 89.
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Du menar att det bara är att häva en fastighetsförsäljning som säljare. Gäller det omvänt? Jag menar om köparen ångrar sig, är det då bara att skriva en lapp som det står att jag ångrar mig! Hälsningar köparen
Jajamän! Det finns inga formkrav på hur en hävningsförklaring måste utformas.
HD har slagit fast att en hävningsförklaring bara måste vara tillräckligt tydlig för att vara giltig.
Se NJA 2020 s. 470

Men naturligtvis måste både köpare och säljare ha grund för hävning. Det går inte häva bara på skojj och tro att allt är förlåtet utan finns ingen grund gör den som häver sig skyldig till avtalsbrott. Den som gör sig skyldig till avtalsbrott kan bli tvungen att betala skadestånd till den andre parten som plåster på såren.
Senast redigerad av DoraF 2021-08-18 kl. 17:10.
2021-08-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Du menar att det bara är att häva en fastighetsförsäljning som säljare. Gäller det omvänt? Jag menar om köparen ångrar sig, är det då bara att skriva en lapp som det står att jag ångrar mig! Hälsningar köparen

Ja, det är möjligt att häva avtal, men det kan bli hiskeligt dyrt om det rör sig om stora värden, i de fall då det saknas juridiska grunder för avtalsbrottet. Skadestånd beräknas utifrån värdet på det man avtalat om.

En köpare förlorar sin handpenning i husköp, men i andra avtalsförhållanden beräknar man den ekonomiska skadan som orsakats genom avtalsbrottet.

Det räcker med att skriva en lapp. Det viktiga är att motparten uppfattat att man hävt avtalet. Det finns inga formkrav. Nu finns det en hävning dokumenterad med en lapp från Esbjörn och ett utfall från Ebba Busch på Facebook. Det är så ett fullt godkänd hävningsförklaring kan bli till.
2021-08-18, 17:09
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nej du bekräftade vad jag skrev.
Du gillar halmgubbar tydligen…..och vänder det man skriver så det inte stämmer längre och sedan angriper du det du skrev själv. Det är en halmgubbe när man gör så.

Du får väl tro men fel i sak är inte att märka ord som inte betyder nåt. Om det funnits en värdering på 5,7 och jag påstår att så inte är fallet, då hade jag haft fel i sak. Nu är så inte fallet. Då kvarstår frågan vilken relevans denna beräkning har överhuvudtaget. Det bör du ju veta eftersom det var du som förde in den i tråden.

Nej du har inte svarat på frågan: Vad har nåt som gäller som fastighetstaxering 2021 för betydelse för bedömning av köpet 2020?
Vad som tillhör topic eller inte överlåter jag till våra moderatorer. Jag postade värderingen på 5,7 miljoner kronor eftersom det refereras till den i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Men varför visar inte Esbjörn upp den värdering han lät göra på 5.7 miljoner, och varför outar inte han de som gjort hans värderingar. Det är ju flera som har kommit fram med värderingar på långt över 5 miljoner enligt Esbjörn. Så väl en fastighetstaxerare som ett värderingsinstitut skall ju ha gjort detta. Var tog de värderingarna vägen? Varför undrar du inte över dem? Med dem i handen så vore ju saken biff, eller hur!?

Citat:
Ursprungligen postat av Fullblitz
Om du håller tungan rätt i munnen så vet du att det var Binninge och inte Esbjörn som påstod sig ha en värdering om 5,7 miljoner.

Misstaget Ebba Busch gjorde med att få bort Binninge alltså, nu har Esbjörn börjat få kompetent hjälp tack vare Ebba Busch. Dessutom så åkte hon in på en kriminell bana! Snacka om haveri från Ebba Buschs sida!

Citat:
En liten fågel har viskat i mitt öra att Johann Binninge talade sanning om värderingen på 5,7 miljoner kr. .

Det finns nämligen ett taxeringsvärde för Esbjörns fastigheter som är beräknat utifrån gällande riktvärdeangivelser vid den allmänna fastighetstaxeringen 2021. Nivååret är 2019. Utifrån detta taxeringsvärde har det teoretiska marknadsvärdet i 2019 års prisnivå beräknas till 5 653 000 kr.

https://anonfiles.com/L6Bcw0Cau4/AFT_2021_Ber_kning_av_taxeringsv_rde_003_pdf
2021-08-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ja, det är möjligt att häva avtal, men det kan bli hiskeligt dyrt om det rör sig om stora värden, i de fall då det saknas juridiska grunder för avtalsbrottet. Skadestånd beräknas utifrån värdet på det man avtalat om.

En köpare förlorar sin handpenning i husköp, men i andra avtalsförhållanden beräknar man den ekonomiska skadan som orsakats genom avtalsbrottet.

Det räcker med att skriva en lapp. Det viktiga är att motparten uppfattat att man hävt avtalet. Det finns inga formkrav. Nu finns det en hävning dokumenterad med en lapp från Esbjörn och ett utfall från Ebba Busch på Facebook. Det är så ett fullt godkänd hävningsförklaring kan bli till.

Kan du hänvisa till vart i jordbalken man läsa om detta? https://lagen.nu/1970:994#K4

Enligt några sidor så är det inte så lätt som du skriker
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet
https://lawline.se/answers/fastighetskop-saljaren-angrar-sig
2021-08-18, 17:33
Medlem
fnirps avatar
Citat:
För Esbjörns ombud handlar det om att angripa saken på alla sätt han kan.

När Esbjörn skickar sitt brev till Ebba där han skriver sitt att han ångrar sig gör han en hävningsförklaring. Vid en hävningsförklaring upphör köpekontraktet att gälla. Detta är vad Esbjörns ombud hävdar, men antag att tingsrätten inte finner att brevet utgör en tillräckligt tydlig hävningsförklaring. Vad händer då? Jo, då fortsätter ju köpekontraktet att gälla även efter den 3 september 2020 och är alltså gällande på tillträdesdagen den 16 september.

Om tingsrätten kommer fram till att köpekontraktet fortfarande gällde på tillträdesdagen menar Esbjörns ombud att Ebba gjorde sig skyldig till ett väsentligt kontraktsbrott när hon inte betalade resten av pengarna till Esbjörn så som det står i köpekontraktet att hon ska göra. Det framgår av köpekontraktet att Esbjörn har rätt att häva köpet om Ebba begår ett kontraktsbrott av väsentlig betydelse. Köpet hävs dock inte automatiskt utan Esbjörn måste göra en tillräckligt tydlig hävningsförklaring för att detta ska se.

Esbjörn skickade den andra hävningsförklaringen där han hänvisar till den uteblivna betalningen till Ebba den 10 maj 2021 (Akt 94). Det är sent, men å andra sidan har Ebba ännu inte betalat mer än handpenningen trots att hon haft möjlighet att göra en inbetalning på Esbjörns bankkonto. Ebbas betalningsdröjsmål är närmare ett år vid det här laget.

Det här är ungefär det som står I aktbilaga 89.

Jajamän! Det finns inga formkrav på hur en hävningsförklaring måste utformas.
HD har slagit fast att en hävningsförklaring bara måste vara tillräckligt tydlig för att vara giltig.
Se NJA 2020 s. 470

Men naturligtvis måste både köpare och säljare ha grund för hävning. Det går inte häva bara på skojj och tro att allt är förlåtet utan finns ingen grund gör den som häver sig skyldig till avtalsbrott. Den som gör sig skyldig till avtalsbrott kan bli tvungen att betala skadestånd till den andre parten som plåster på såren.

Så inte ens Esbjörns ombud är säkra på att det skickats en hävningsförklaring? Att de vevar vilt omkring sig och hoppas att någonting fastnar, det har jag redan begripit.

Men säg att Esbjörn har hävt utan laga grund och blir skyldig att betala skadestånd till Ebba. Vad händer med fastigheten? Inte kan den förbli i Esbjörns ägo, eftersom han hävt utan laga grund, utan det blir både skadestånd och fastighet till Ebbas favör?

Eller blir Ebba utan fastighet och Esbjörn får pröjsa motsvarande ett nytt hus till henne?
2021-08-18, 17:35
Medlem
Citat:
Efter en hävning finns det inget annat att diskutera än att prestationerna ska åter och en eventuell ersättning till motparten, vilket Esbjörn gjort genom att erbjuda Ebba en summa pengar i förlikningserbjudande.

Ebba har inget avtal med Esbjörn längre, eftersom Esbjörn hävt avtalet.

Binninge har trots allt fattat den juridiken varken Du, Ebba Busch och hennes ombud uppfattat. Det Ebba Busch inte fattar, är att hon inte ska gå i klinch mot landets lagar och regler. Varken straffrättsligt eller i civilmål.

Det som hänt genom Ebbas agerande i hustvisten, är avtalsrätt i olika skeenden där man benar ut alla ingångna och brutna avtal, där nytt avtal ersätter tidigare avtal. Där första avtalet är köpeavtalet, som ersatts av ett nytt avtal där Ebba Busch godkänt hävningen genom utfästelsen på sin Facebook.

Frågan om det fanns juridiska grunder att häva ett avtal med Ebba Busch, är en fråga som kommer diskuteras i belysning av att Esbjörn är 81 år och har sina kognitiva svårigheter dokumenterade. Hur det ska bortförklaras i tillägg till Densias värdering på fastigheten som visar på att Ebba Busch hade avtalat till sig ett underpris, är ogörligt i en domstol.

Mitt tips är att Ebba Busch kommer vara skräckslagen när det närmar sig huvudförhandling och kommer be på sina bara ben om att få dra sig tillbaka i en förlikning. Återkallande av talan är för snöpligt.

Du har helt fel bedöms det som olagligt häva de, så kan Ebba begära genomförelse.
2021-08-18, 17:35
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Kan du hänvisa till vart i jordbalken man läsa om detta? https://lagen.nu/1970:994#K4

Enligt några sidor så är det inte så lätt som du skriker
https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/angra-kop-av-bostad-hava-avtalet
https://lawline.se/answers/fastighetskop-saljaren-angrar-sig

Men hävdar du på allvar att Lawlines jurister vet bättre än denna tråds samlade juridiska expertis?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in