2021-08-18, 16:16
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera

Visst kan man tycka att Ebba borde ha dragit sig ur affären. Men då måste man som part i målet faktiskt dyka upp och avsluta detta. Det har väl inte Esb gjort? Han har väl varit oanträffbar? Hade han inte kunnat bli oanträffbar innan han skrev på kontraktet?
Herregud att det ska vara så svårt för Ebba Busch. Så här skulle jag ha gjort: Då där i TV när hon lovade dra sig ur - bara sagt - okey jag backar i allt, bara skicka tillbaka de 390 000 kr till kontonummer XXXXX-XX och så hade allt varit ur världen utan ett uns av advokater osv. etc m.m.

Kom inte å säg att det inte kunde låta sig göras för det är bara rätt o slätt grande BS.
2021-08-18, 16:17
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vad är det med dig egentligen? Har jag påstått att den lämnats in till tingsrätten? När man påpekar saker så tycker du att man bjäbbar. I så fall finns det nog andra här i tråden du kan ta ut dina aggressioner på.

Lägg ihop dina rader så ser du att binninge nämnt värderingsinstitut. Check. Är det viktigt i sak tycker du om det är en taxerare eller värderare?
Han har ju inte lämnat in nån värdering med sina påstådda 5,7 så det är väl ointressant om det var en fastighetstaxerare eller ett värderingsinstitut. Eller nåt sånt.

Den taxering du nämner, vem har gjort den och vad har den för koppling i målet? Den gäller ju som enbart fastighetstaxering from 1/1-2021. Den är alltså inte aktuell vid köpet i augusti 2020.

Jag gör bedömningen att det inte hittills visats nåt som i sak styrker Binninges påstående att fastigheten vid tidpunkten för köpet var värt i närheten av de påstådda 5,7 milj.
Du skrev att taxeringen inte var giltig I tvisten och jag påpekade för dig att taxeringeringen inte heller lämnats i n till tingsrätten, dvs den används inte heller som bevis I tvisten. Du band en halmgubbe.

Du påstod att Binninge värderingen på 5,7 miljoner kom från ett värderingsinstitut. Det är lögn. Binni sa att värderingen var gjord av en fastighetstaxerare. Efter att jag överbevisat dig om att du hade fel i sak hävdar du plötsligt att det är ointressant vem som gjort värderingen.

Ja, du ägnar dig åt bjäbbande för bjäbbandets egen skull. Jag har redan flera gånger talat om vilken relevans taxeringen jag länkade till har i målet, så det är meningslöst att upprepa det återigen.
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nej det är ingen värdering från nåt värderingsinstitut som det nämndes från binninge.
Det är ingen värdering från någon som sysslar med marknadsvärdering av enskilda fastigheter.

Det är en fastighetstaxering som gäller ett halvår EFTER köpet.

Det är ingen taxering som heller är giltig i tvisten. Han kunde lika gärna sagt att det är värt vad som helst i framtiden. Förr eller senare stämmer det nog.

Du behöver inte ta ansvar för vad jag förstår, det klarar jag själv. Du kan försöka ta ansvar för vad du skriver själv, det vore en god början.

Ur Aftonbladets artikel:
Citat:
Esbjörns juridiska ombud Johann Binninge har tidigare sagt att huset är värt minst 5,7 miljoner kronor. Summan har räknats ut av en fastighetstaxerare som Binninge har anlitat.

– Ebba har betalat ett underpris. Vi har nu anlitat ett värderingsinstitut som ska göra en riktig värdering, sa han till Aftonbladet i förra veckan.
2021-08-18, 16:18
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Naturligtvis dök inte Esbjörn upp på banken på tillträdesdagen. Han hade ju redan hävt avtalet och Ebba hade fått hävningsförklaringen. På tillträdesdagen hade köpekontraktet upphört att gälla så det fanns ingen anledning för Esbjörn att komma på mötet.

Så om avtalet hade upphört att gälla på tillträdesdagen, varför hävdar då Esbjörns försvarare att Ebba har brutit avtalet på tillträdesdagen, genom att inte betala resterande summa pengar till Esbjörn?
2021-08-18, 16:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Förutom det brevet verka inte kommit fram till busch och inget verkar ens veta om hävningförklariygen. Konstigt att hans första ombud inte körde med det, och försökte köra med Esbjörn inte förstår saker...
Han hade gjort rätt av sig så hade han dykt upp på tillträdesdagen och informerat busch om det.
Sparta alla tid och pengar.
Det hade varit moraliskt rätt av honom också.

Du har fel. Det var Ebbas ombud som skickade in hävningsförklaringen till tingsrätten!!! Hur skulle hon kunna göra det om Ebbba inte fått den, menar du? Det faller ju på sin egen orimlighet.

Den som vill kan själv kontrollera att jag har rätt. Ebbas ombud skriver i yttrandet daterat 9 april 2021 ( aktbilaga 63) att Ebba fick brevet i början av september 2021:
Citat:
Citat:
5. Handskrivet brev till Ebba Busch daterat 2020-09-03, Bilaga 5.Handlingen åberopas till styrkande av att det var först i början av september 2020 som Esbjörn Bolin försökt kontakta Ebba Busch om att han ändrat sig avseende försäljningen, samt att det i denna skrift ej på något sätt uttryckts att Esbjörn Bolin ej skulle ha förstått innebörden av
det överlåtelseavtal som träffats utan enbart att han ångrat sig

Brevet från Esbjörn ( bilaga 5 ovan) återfinns som aktbilaga 64.
2021-08-18, 16:20
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:
Naturligtvis dök inte Esbjörn upp på banken på tillträdesdagen. Han hade ju redan hävt avtalet och Ebba hade fått hävningsförklaringen. På tillträdesdagen hade köpekontraktet upphört att gälla så det fanns ingen anledning för Esbjörn att komma på mötet.
Du menar att det bara är att häva en fastighetsförsäljning som säljare. Gäller det omvänt? Jag menar om köparen ångrar sig, är det då bara att skriva en lapp som det står att jag ångrar mig! Hälsningar köparen
2021-08-18, 16:24
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Du menar att det bara är att häva en fastighetsförsäljning som säljare. Gäller det omvänt? Jag menar om köparen ångrar sig, är det då bara att skriva en lapp som det står att jag ångrar mig! Hälsningar köparen
Åter ett försök att göra denna Ebbas "husaffär" till en helt vanlig vilken som helst husaffär. Så är inte fallet utan här är det snudd på ett åldringsbrott som har begåtts eller höll på att ske om det inte hade stoppats.
2021-08-18, 16:27
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Herregud att det ska vara så svårt för Ebba Busch. Så här skulle jag ha gjort: Då där i TV när hon lovade dra sig ur - bara sagt - okey jag backar i allt, bara skicka tillbaka de 390 000 kr till kontonummer XXXXX-XX och så hade allt varit ur världen utan ett uns av advokater osv. etc m.m.

Kom inte å säg att det inte kunde låta sig göras för det är bara rätt o slätt grande BS.
Vem skulle enligt dig i så fall stått för de kostnader köparen dragit på sig i detta fall såsom Anticimex m.m.? Eller omvänt om en köpare ångrar sig likadant?
2021-08-18, 16:34
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
Vem skulle enligt dig i så fall stått för de kostnader köparen dragit på sig i detta fall såsom Anticimex m.m.? Eller omvänt om en köpare ångrar sig likadant?
I det här fallet är det lätt - naturligtvis den som initierade köpet dvs Ebba och som jag sagt - detta Ebbas "husköp" är ingen vanlig rutinhusaffär som sker dagligdags. Ebbas "husaffär" är över det mycket exceptionella - ja den saknar motstycke någonsin.
2021-08-18, 16:41
Medlem
Citat:
Du skrev att taxeringen inte var giltig I tvisten och jag påpekade för dig att taxeringeringen inte heller lämnats i n till tingsrätten, dvs den används inte heller som bevis I tvisten. Du band en halmgubbe.

Du påstod att Binninge värderingen på 5,7 miljoner kom från ett värderingsinstitut. Det är lögn. Binni sa att värderingen var gjord av en fastighetstaxerare. Efter att jag överbevisat dig om att du hade fel i sak hävdar du plötsligt att det är ointressant vem som gjort värderingen.

Ja, du ägnar dig åt bjäbbande för bjäbbandets egen skull. Jag har redan flera gånger talat om vilken relevans taxeringen jag länkade till har i målet, så det är meningslöst att upprepa det återigen.

Ur Aftonbladets artikel:
Nej du bekräftade vad jag skrev.
Du gillar halmgubbar tydligen…..och vänder det man skriver så det inte stämmer längre och sedan angriper du det du skrev själv. Det är en halmgubbe när man gör så.

Du får väl tro men fel i sak är inte att märka ord som inte betyder nåt. Om det funnits en värdering på 5,7 och jag påstår att så inte är fallet, då hade jag haft fel i sak. Nu är så inte fallet. Då kvarstår frågan vilken relevans denna beräkning har överhuvudtaget. Det bör du ju veta eftersom det var du som förde in den i tråden.

Nej du har inte svarat på frågan: Vad har nåt som gäller som fastighetstaxering 2021 för betydelse för bedömning av köpet 2020?
2021-08-18, 16:44
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
I det här fallet är det lätt - naturligtvis den som initierade köpet dvs Ebba och som jag sagt - detta Ebbas "husköp" är ingen vanlig rutinhusaffär som sker dagligdags. Ebbas "husaffär" är över det mycket exceptionella - ja den saknar motstycke någonsin.
Esb har inga skyldigheter alls alltså? Oavsett vad vi tycker i denna soppa så är det svårt att se att någon är helt utan skuld (min personliga åsikt).
2021-08-18, 16:44
Medlem
DeValeras avatar
Citat:

Jag tycker att så kunnat skett. Samt de kostnader som Ebba har haft därutöver som kan lastas på kontraktsbrottet. Men dessa hade hon kanske efterskänkt som en försoningsgest till Esb.

Därutöver anser jag, om jag skulle vara i Ebbas ställe krävt, att Esb offentligt ska ha medgivit att han hade för avsikt att sälja och han skrev på kontraktet utan något slags tvång (något som han medgivit till rätten), men ångrat sig i efterhand. Att han bett om ursäkt för de problem som detta har vållat Ebba, både privat i denna affär som rent politiskt. Att Esb tar på sig sin del av ansvaret.
2021-08-18, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Apropå plåga och skada, alltså verklig sådan, inte påhittat här på Flashback. När ska Esb betala sitt skadestånd till sitt offer? Kanske be om ursäkt på samma gång?

Jag är helt neutral i denna konflikt, står inte på någon sida. Men Esb har bevisligen satt sin namnunderskrift under ett kontrakt. Han har haft betänketid, köpeskillingen ligger inom ramen för de marknadsvärderingar som har presenterats. Ska inte Svea Rikes Lag även gälla Esb?

När det sk ombudet som har en utbildning motsvarande ett tvåårigt komvux ger sig in i leken och tar samma arvode som en person som läst nästan 5 år på universitet, suttit som notarie i tingsrätt och ansetts lämplig som advokat. Ja då kan även den mest naive ana ugglor i den berömda mossen.

Visst kan man tycka att Ebba borde ha dragit sig ur affären. Men då måste man som part i målet faktiskt dyka upp och avsluta detta. Det har väl inte Esb gjort? Han har väl varit oanträffbar? Hade han inte kunnat bli oanträffbar innan han skrev på kontraktet?

Efter en hävning finns det inget annat att diskutera än att prestationerna ska åter och en eventuell ersättning till motparten, vilket Esbjörn gjort genom att erbjuda Ebba en summa pengar i förlikningserbjudande.

Ebba har inget avtal med Esbjörn längre, eftersom Esbjörn hävt avtalet.

Binninge har trots allt fattat den juridiken varken Du, Ebba Busch och hennes ombud uppfattat. Det Ebba Busch inte fattar, är att hon inte ska gå i klinch mot landets lagar och regler. Varken straffrättsligt eller i civilmål.

Det som hänt genom Ebbas agerande i hustvisten, är avtalsrätt i olika skeenden där man benar ut alla ingångna och brutna avtal, där nytt avtal ersätter tidigare avtal. Där första avtalet är köpeavtalet, som ersatts av ett nytt avtal där Ebba Busch godkänt hävningen genom utfästelsen på sin Facebook.

Frågan om det fanns juridiska grunder att häva ett avtal med Ebba Busch, är en fråga som kommer diskuteras i belysning av att Esbjörn är 81 år och har sina kognitiva svårigheter dokumenterade. Hur det ska bortförklaras i tillägg till Densias värdering på fastigheten som visar på att Ebba Busch hade avtalat till sig ett underpris, är ogörligt i en domstol.

Mitt tips är att Ebba Busch kommer vara skräckslagen när det närmar sig huvudförhandling och kommer be på sina bara ben om att få dra sig tillbaka i en förlikning. Återkallande av talan är för snöpligt.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-08-18 kl. 16:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in