2021-08-18, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är enigt min bedömning det värsta som kan hända med Esbjörn i denna tvist, att Ebba får en slant.

Skulle vara moraliskt rätt.
2021-08-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja å det är jävligt nog eftersom det är hon som dragit igång alltihop. Det är Ebba som är skuld till hela skiten och ja då ska hon också betala för sitt misstag. Riktigt surt om det blir så att Ebba skulle tjäna en hacka på detta. Nåja, politiskt skulle det inte flyga.... .....eller fan vet förresten...skulle inte förvåna mig. Håller med MarryBlunt - behövs nog ett brottsmål mot Ebba.....vad var det nu....åldringsbrott....ja det är ju vad det är från start till dags dato.

Esbjörn drog igång allt.
Kommer inte bli brottmål mot busch. Då skulle man gjort det från början inte väntat.
2021-08-18, 13:46
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Du ser inte att Ebbas sänke ligger i att det fanns så mycket skit att kasta?
Det är för jäkligt att Ebbas knäppa habegär efter Esbs, hus skulle outas. Dessutom inför valåret. J*vla journalistj*vlar. (läs Belarus)

Sen är det tydligt att det blir allt svårare att försvara Ebba vart mer uppgifter framträder. Du försvarar det som inte kan försvaras med mer än att det är ohederligt.

Du läste inte hela stycket märker jag.

Om jag slår dig i ansiktet, för att i nästa ögonblick be dig dela med dig av dina kakor, är det en bra grund för att jag ska få några kakor?
2021-08-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Att du bara fortsätter så Ebba är den förorättade här va? Så enögt - hon förtalar sin motparts ombud så hon straffas och ombudet skall alltså stå till svars för det?! Det är Ebba som skall gottgöra och så åt alla håll. Inget annat är gott nog och det gäller också för KD och hela oppositionen - att Ebba skall backa är enda receptet för henne och alla inklusive Esbjörn o Matz...ja du och jag.

Sen till sist - sätt dig in i JB:s kläder - skulle du anse dig ha någon skyldighet gentemot Ebba? Du eller JB har ju bara företrätt hennes motpart Esbjörn och för det får ni tåla hennes grova förtal!

Tänk om - sån fräckhet å skuldbelägga Esbjörns ombud! Är det en ny policy som ska införas i svensk rättsordning att ombud ska efterskänka sina omkostnader till motparten ifall ombudet vinner tvisten?

När folk som Ebba Busch framstår som offer och projicerar sina dåliga egenskaper på andra människor så är världen upp och ner.

Människor som Esbjörn och Matz, som värnar om sin äganderätt blir offentligt utpekade som giriga, när Ebba Busch inte få deras egendom till ett underpris hon själv kommit fram till. När Binninge hjälper dessa arma stackare i en hustvist, råkar han ut för det grövsta förtal man kan tänka sig från denna hondjävul, KDs partiledare.

Jag undrar vad det är för slags människor som tycker att Ebba Busch har rätt att plåga Esbjörn för att ta över hans egendom. Jag är faktiskt förvånad över vad som kan tolereras i dåliga egenskaper och uppträdande i det nya Sverige där värdenihilismen fått fäste.
2021-08-18, 14:08
Medlem
JoseyWaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men sedan behövde hon en ny värdering i oktober, för att få det lånelöftet uttryckligen avser. När hon sedan behöver skicka in en till TS så tar hon den i oktober och ber Erik komma och vittna om den i augusti. Men det rör sig om två separata värderingar.
Tror du verkligen att Erik kommer att begå mened i TR för vilket han riskerar rättsliga påföljder och straffas av Mäklarsamfundet? Låter inte klokt i mina öron.
2021-08-18, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Esbjörn drog igång allt.
Kommer inte bli brottmål mot busch. Då skulle man gjort det från början inte väntat.

Du har rätt. Det kommer inte bli brottmål om Ebba Busch inte ställer till det igen. Hon har ju redan haft ett brottmål som slutade med att hon medgav sin skuld och skrev under det åklagaren la henne till last.

Det var inte Esbjörn som dragit gång det hela. Det var de två välbelägna fastigheterna Ebba Busch ville äga, där Ebba Busch såg Esbjörn som ett litet hinder hon enkelt, med kvinnlig list skulle övervinna.

Det är faktiskt underhållande med en kvinna som är så säker på att få sin vilja igenom och en äldre man som påtalar att Ebba inte är en dam. Men vi som växt upp i ett annat Sverige än den nya tid där politiker som Ebba Busch bökar runt i den svenska myllan, vet precis vad Esbjörn menar med ordvalet dam.
2021-08-18, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Jag kanske missförstår dig men jag kan inte hitta någonstans i Densias Värderingsutlåtande att de har använt något taxeringsvärde i som du kallar ett delvärde i sin värdering.

Densia skriver på sidan 1 i sitt Värderingsutlåtande angående tillämpad värderingsmetod
Ok, jag förtydligar mig. På sidan 3 nämns det då gällande taxeringsvärdet. Du finner det under rubriken taxeringsvärde. Att jag kallade det delvärde (inte nåt fackuttryck utan just bara ett enkelt uttryck) var för att markera att det var en delmängd av den information som så småningom leder fram till deras bedömda marknadsvärde gällande februari 2021. Det värdet återfinns på sidan 12 i deras värdering.

Blev det tydligare?
2021-08-18, 15:11
Medlem
Citat:
Du har rätt. Det kommer inte bli brottmål om Ebba Busch inte ställer till det igen. Hon har ju redan haft ett brottmål som slutade med att hon medgav sin skuld och skrev under det åklagaren la henne till last.

Det var inte Esbjörn som dragit gång det hela. Det var de två välbelägna fastigheterna Ebba Busch ville äga, där Ebba Busch såg Esbjörn som ett litet hinder hon enkelt, med kvinnlig list skulle övervinna.

Det är faktiskt underhållande med en kvinna som är så säker på att få sin vilja igenom och en äldre man som påtalar att Ebba inte är en dam. Men vi som växt upp i ett annat Sverige än den nya tid där politiker som Ebba Busch bökar runt i den svenska myllan, vet precis vad Esbjörn menar med ordvalet dam.

Esbjörn drog igång allt när han inte dök upp på tillträdesdagen. Han gjorde ett val.
Och kommer inte bli brottmål mot busch för åldringsbrott och även om det blir så kommer hon inte erkänna det. Förtals brott och åldringsbrott är två olika saker.

Menar du tiden när toppolitiker köpte sex av minderåriga när de satt i regeringen?
Vad esbjörn menar med dam spelar ingen roll, för han syn på en dam är väl någon som gör allt för han och inte säger emot honom.
2021-08-18, 15:39
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nej det är ingen värdering från nåt värderingsinstitut som det nämndes från binninge.
Det är ingen värdering från någon som sysslar med marknadsvärdering av enskilda fastigheter.

Det är en fastighetstaxering som gäller ett halvår EFTER köpet.

Det är ingen taxering som heller är giltig i tvisten. Han kunde lika gärna sagt att det är värt vad som helst i framtiden. Förr eller senare stämmer det nog.

Du behöver inte ta ansvar för vad jag förstår, det klarar jag själv. Du kan försöka ta ansvar för vad du skriver själv, det vore en god början.
Du har fel. Det var inte vad Binninge sa. Jag citerar artikeln i Aftonbladet den 19 januari 2021:

Citat:
Esbjörns juridiska ombud Johann Binninge har tidigare sagt att huset är värt minst 5,7 miljoner kronor. Summan har räknats ut av en fastighetstaxerare som Binninge har anlitat.

– Ebba har betalat ett underpris. Vi har nu anlitat ett värderingsinstitut som ska göra en riktig värdering, sa han till Aftonbladet i förra veckan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3OPPQ/ebba-busch-slar-tillbaka-om-pastadda-underpriset-marknadsmassigt

Som alla kan se sa Binninge att värderingen på 5,7 miljoner räknats ut av en fastighetstaxerare som han anlitat, vilket överensstämmer med sanningen. Han talade även om att han anlitat ett värderingsinstitut som skulle göra en riktig värdering av fastigheten. I dag vet vi att det handlar om den värdering som Densia gjorde och som är daterad 22 februari 2021.

Den fastighetstaxering som jag länkade till har heller inte lämnats in till tingsrätten så du bara bjäbbar för bjäbbets skull.
2021-08-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du har fel. Det var inte vad Binninge sa. Jag citerar artikeln i Aftonbladet den 19 januari 2021:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3OPPQ/ebba-busch-slar-tillbaka-om-pastadda-underpriset-marknadsmassigt

Som alla kan se sa Binninge att värderingen på 5,7 miljoner räknats ut av en fastighetstaxerare som han anlitat, vilket överensstämmer med sanningen. Han talade även om att han anlitat ett värderingsinstitut som skulle göra en riktig värdering av fastigheten. I dag vet vi att det handlar om den värdering som Densia gjorde och som är daterad 22 februari 2021.

Den fastighetstaxering som jag länkade till har heller inte lämnats in till tingsrätten så du bara bjäbbar för bjäbbets skull.
Vad är det med dig egentligen? Har jag påstått att den lämnats in till tingsrätten? När man påpekar saker så tycker du att man bjäbbar. I så fall finns det nog andra här i tråden du kan ta ut dina aggressioner på.

Lägg ihop dina rader så ser du att binninge nämnt värderingsinstitut. Check. Är det viktigt i sak tycker du om det är en taxerare eller värderare?
Han har ju inte lämnat in nån värdering med sina påstådda 5,7 så det är väl ointressant om det var en fastighetstaxerare eller ett värderingsinstitut. Eller nåt sånt.

Den taxering du nämner, vem har gjort den och vad har den för koppling i målet? Den gäller ju som enbart fastighetstaxering from 1/1-2021. Den är alltså inte aktuell vid köpet i augusti 2020.

Jag gör bedömningen att det inte hittills visats nåt som i sak styrker Binninges påstående att fastigheten vid tidpunkten för köpet var värt i närheten av de påstådda 5,7 milj.
2021-08-18, 16:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
När folk som Ebba Busch framstår som offer och projicerar sina dåliga egenskaper på andra människor så är världen upp och ner.

Människor som Esbjörn och Matz, som värnar om sin äganderätt blir offentligt utpekade som giriga, när Ebba Busch inte få deras egendom till ett underpris hon själv kommit fram till. När Binninge hjälper dessa arma stackare i en hustvist, råkar han ut för det grövsta förtal man kan tänka sig från denna hondjävul, KDs partiledare.

Jag undrar vad det är för slags människor som tycker att Ebba Busch har rätt att plåga Esbjörn för att ta över hans egendom. Jag är faktiskt förvånad över vad som kan tolereras i dåliga egenskaper och uppträdande i det nya Sverige där värdenihilismen fått fäste.

Apropå plåga och skada, alltså verklig sådan, inte påhittat här på Flashback. När ska Esb betala sitt skadestånd till sitt offer? Kanske be om ursäkt på samma gång?

Jag är helt neutral i denna konflikt, står inte på någon sida. Men Esb har bevisligen satt sin namnunderskrift under ett kontrakt. Han har haft betänketid, köpeskillingen ligger inom ramen för de marknadsvärderingar som har presenterats. Ska inte Svea Rikes Lag även gälla Esb?

När det sk ombudet som har en utbildning motsvarande ett tvåårigt komvux ger sig in i leken och tar samma arvode som en person som läst nästan 5 år på universitet, suttit som notarie i tingsrätt och ansetts lämplig som advokat. Ja då kan även den mest naive ana ugglor i den berömda mossen.

Visst kan man tycka att Ebba borde ha dragit sig ur affären. Men då måste man som part i målet faktiskt dyka upp och avsluta detta. Det har väl inte Esb gjort? Han har väl varit oanträffbar? Hade han inte kunnat bli oanträffbar innan han skrev på kontraktet?
2021-08-18, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Naturligtvis dök inte Esbjörn upp på banken på tillträdesdagen. Han hade ju redan hävt avtalet och Ebba hade fått hävningsförklaringen. På tillträdesdagen hade köpekontraktet upphört att gälla så det fanns ingen anledning för Esbjörn att komma på mötet.

Förutom det brevet verka inte kommit fram till busch och inget verkar ens veta om hävningförklariygen. Konstigt att hans första ombud inte körde med det, och försökte köra med Esbjörn inte förstår saker...
Han hade gjort rätt av sig så hade han dykt upp på tillträdesdagen och informerat busch om det.
Sparta alla tid och pengar.
Det hade varit moraliskt rätt av honom också.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in