2021-08-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag ser hur det kommer bara att krascha.

Om man har ett vaccinpass för alla som är vaccinerade, det vill säga de som har runt 90 till 16% skydd så kraschar själva tanken i och med de sistnämnda utgör precis samma risk som ovaccinerade i principen med att föra vidare smittan till andra.

Börjar vi sedan med olika privilegierar beroende på hur länge sedan det var du tog sprutan, dvs 6 olika steg för varje månad som effekten har avtaget så har vi skapat ett klassamhälle där överheten enbart ska gå göra saker.

Båda kommer antagligen leda till inbördeskrig oavsett hur man ser på det. Det sistnämnda kommer ju krascha ekonomin med tanke på att folk kommer sluta konsumera på grund av de inte kommer att kunna få göra det, och det förstnämnda blir ju bara symboliskt eftersom man skyddar sig själv mer eller mindre och sprider smittan lika mycket som de är inte har immunitet.

Have fun I guess

Japp.. men det är väl bara att köra igång så skiten kan crasha

Jag ringde sjukhuset i min stad och frågade om jag fick skriva in.mig direkt om jag får covid, men personen skrattade och sa att det inte var någon fara om man är frisk.
Senast redigerad av Porky123 2021-08-18 kl. 13:19.
Citera
2021-08-18, 13:22
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du kan kolla detta själv här,
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vaccincovid

Det gällde siffrorna från USA INTE Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-18/nu-dor-42-i-timmen-med-covid-19-i-usa

Är det här dödsstöten för vaccinmotståndarna även här i landet?

Samtliga fall i t ex Skåne har varit Delta senaste veckorna. Kan vi förvänta oss en explosion av smittade och sjukhusinlagda inom två veckor när Delta härjar här på stort när skolor och arbetsplatser har öppnat upp?
Senast redigerad av Love.Thy.Neighbor 2021-08-18 kl. 13:26.
Citera
2021-08-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag upplever dem som intelligenta nog att tänka själva. Kila nu ner på IVA och befria dem från deras villfarelser.

I verkligheten som du talar om kanske man inte umgås 8-12h med smittade personer heller. Mycket hänger på vilken "viral load" man utsätts för. Det blir väldigt problematiskt för vården om personalen blir sjuk stup i kvarten, man behöver ju inte dö för att ställa till det.
Jag är helt övertygad om att många inom vården är galet trötta och utmatta på skyddsutrustningen. Känner ingen på IVA, men jag vet att så är fallet inom äldreomsorgen.

Det är inte så enkelt som att man sätter sig upp mot samhälle och arbetsgivare. Man förväntas ha skyddsutrustning.

Dessutom blir du inte sjuk stup i kvarten bara för att du jobbar på IVA. Precis som förskolelärare inte blir sjuka stup i kvarten. Man har i alla tider behandlat smittsamma luftvägsinfektioner på IVA.
Citera
2021-08-18, 13:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Helt rätt, människor måste alltid få göra sina egna val, även om de är dåliga. Att få välja själv är det som gör en lycklig flest dagar av ens liv.

Man kan inte förvänta sig någon tacksamhet från den som tvångsvaccineras, även om den lever längre. Precis som ingen fet person skulle vara tacksam över att man förbjuder skräpmat. Precis som ingen rökare är tacksam över höjd tobaksskatt. Precis som ingen fortkörare skulle vara tacksam över att få en transponder i bilen som drar 500 kronor från kontot varje gång du kör över hastighetsbegränsningen.

Jag uttryckte mig slarvigt om jobben. Arbetarklassens jobb är inte dåliga på något sätt, men de är ofta mer slitsamma, inte sällan psykologiskt påfrestande, och lönen är ofta mycket sämre.

För att ta ett exempel: Matbud på Foodora. Det är en människa som cyklar i spöregn över hela stan, mitt i en pandemi, för att leverera hämtmat till ZOOM-klassen som kan jobba hemifrån (och till coronasmittade som inte får gå ut). För mödan får de kanske tjugo spänn per leverans. Noll rättigheter, noll trygghet, och slavlön på ackord.

I jämförelse med det är jobb på IVA ett lyxhotell.
Personligen skulle jag välja Fodora framför IVA faktiskt.

Jag gillar absolut inte de nya lågbetalda jobben, men huvuddelen av arbetarjobben i Sverige är faktiskt okej betalda.

Jag själv har blivit arbetslös under pandemin och tänkte satsa på att bli lastbilschaffis istället för installationssamordnare/projektledare på bygge. Lite sämre betalt, men 30 - 35 000 kronor i månaden blir det i alla fall. Det är ungefär vad de yrkesgrupper jag har på ett bygge tjänar, förutom rörisar som oftare än andra jobbar på ackord och kan tjäna upp mot 45 - 50 000:- kr/månad om jobbet går bra.
Citera
2021-08-18, 13:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är nog svårt att få ett korrekt svar från en utlänning som inte kan andas på IVA, ännu svårare om denne inte kan svenska. Tror inte en tolk sätter sin fot på IVA, då det också är en utlänning och många av dem är ju skeptiska mot det mesta och rädda för både sjukdomar och vaccin.

Så det du säger är att dessa 35% är utlänningar?

Eller kommer du göra en pudel?
Citera
2021-08-18, 13:26
Medlem
Citat:
Vad skulle gå att vinna politiskt på att hitta på att viruset kräver skyddsutrustning eller hitta på att viruset är ofarligt?

Att vara vaccinerad verkar ju ge allt från evigt liv till snar död om man läser i tråden.
Skulle detta vaccin göra att man inte behöver PPE?
Om IVA-personalen jobbade utan skyddsutrustning så skulle det skicka signalen till samhället att man inte behöver skydda sig om man har antikroppar.

Det är mer kontroversiellt internationellt. Exempelvis i USA, där man har munskyddstvång även för vaccinerade.
Citera
2021-08-18, 13:26
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Personligen skulle jag välja Fodora framför IVA faktiskt.

Jag gillar absolut inte de nya lågbetalda jobben, men huvuddelen av arbetarjobben i Sverige är faktiskt okej betalda.

Jag själv har blivit arbetslös under pandemin och tänkte satsa på att bli lastbilschaffis istället för installationssamordnare/projektledare på bygge. Lite sämre betalt, men 30 - 35 000 kronor i månaden blir det i alla fall. Det är ungefär vad de yrkesgrupper jag har på ett bygge tjänar, förutom rörisar som oftare än andra jobbar på ackord och kan tjäna upp mot 45 - 50 000:- kr/månad om jobbet går bra.

Sök jobb på MSB och FOI.. de behöver folk med din kompetens.
Citera
2021-08-18, 13:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Det gällde siffrorna från USA INTE Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2021-08-18/nu-dor-42-i-timmen-med-covid-19-i-usa

Är det här dödsstöten för vaccinmotståndarna även här i landet?

Samtliga fall i t ex Skåne har varit Delta senaste veckorna. Kan vi förvänta oss en explosion av smittade och sjukhusinlagda inom två veckor när Delta härjar här på stort när skolor och arbetsplatser har öppnat upp?
Sorry!

Då får du leta upp amerikansk statistik, men jag tror inte den skiljer såg så mycket från den svenska vad gäller vaccinationsgrad inom slutenvård/IVA.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-18 kl. 13:42.
Citera
2021-08-18, 13:39
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst är det så.

Det är ett jätteproblem är att man länge skickat signaler till de här yrkesgrupperna (och till personalen inom äldreomsorgen) att de måste bära skyddsutrustning, oavsett nivå av risk. Ingen vill ta ansvar för att vara den som fasar ut den.

Man kan inte heller vänta på att IVA-personalen själva ska göra någon sorts revolution, och kräva att få jobba utan skydd. Det är samhället och arbetsgivarens ansvar att överväga vad som är bäst för personalens välmående, och skapa en öppning. Man måste göra det politiskt korrekt att själv få välja sin nivå av skyddsutrustning.
Jag håller inte helt med dig.
Arbetsgivaren är ansvarig för sin personal och riskerar åtal om någon skadas eller dör i jobbet.

Om vi inte ställde krav på lämplig skyddsutrustning på ett bygge i Sverige så skulle vi ha många flera skadade och döda än idag. Människan är lat och bekväm och om man dessutom kan tjäna något på att strunta i skyddsutrustning så är det felaktiga valet tyvärr allt för lätt för många.

Jag förstår absolut hur du tänker med vårdpersonal som mycket sannolikt i nio fall av tio (eller kanske 999 av 1 000) inte skulle bli smittade eller särskilt sjuka, men trots allt kommer arbetsgivaren att stå ansvarig för de som blir allvarligt sjuk eller dör.

Jag anser att det är en bra princip att vi i ledningen ska ta ansvar för ett bygges säkerhet eller för säkerheten på ett sjukhus. Vem skulle annars göra det?

Jag är lite kluven i frågan när det gäller vårdpersonal och covid och det kanske skulle vara möjligt att pröva sig fram till någon mera "lättsam" klädsel.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-18 kl. 13:43.
Citera
2021-08-18, 13:44
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Då kan vi stanna vid att just vaccinera riskgrupperna och de äldre för att de ska skydda sig själva. Allt annat är lite av dårskap med tanke på hur de yngre inte löper någon större risk av detta virus.

Sjukvården vill nog iallafall vaccinera 40+ för de kan också hamna på sjukhus.

De som inte vill vaccinera sig kan ju välja naturlig infektion. Bara att gå på en tantrafestival haha
Citera
2021-08-18, 13:45
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Hur ser vaccinationsstatus ut på dem som avlider?

Sedan den 1 juni har 21 personer avlidit på IVA

I gruppen 0-49 år har 6 personer avlidit, samtliga ovaccinerade
I gruppen 50-59 år har 4 personer avlidit, 2 st ovaccinerade, 1 vaccinerad med 1 dos samt 1 okänd
I gruppen 60-69 år har 5 personer avlidit, 1 ovaccinerad, 2 vaccinerad med 1 dos samt 1 okänd
I gruppen 70-79 år har 5 personer avlidit, 1 ovaccinerad, 3 fullvaccinerade samt 1 vaccinerad med 1 dos
I gruppen 80-89 år har 1 person avlidit, fullvaccinerad.

Jag kan göra foliehattsslutsatsen åt dig: Är man över 70 år dör man om man tar vaccinet, men inte om man inte tagit det.
Citera
2021-08-18, 13:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sedan den 1 juni har 21 personer avlidit på IVA

I gruppen 0-49 år har 6 personer avlidit, samtliga ovaccinerade
I gruppen 50-59 år har 4 personer avlidit, 2 st ovaccinerade, 1 vaccinerad med 1 dos samt 1 okänd
I gruppen 60-69 år har 5 personer avlidit, 1 ovaccinerad, 2 vaccinerad med 1 dos samt 1 okänd
I gruppen 70-79 år har 5 personer avlidit, 1 ovaccinerad, 3 fullvaccinerade samt 1 vaccinerad med 1 dos
I gruppen 80-89 år har 1 person avlidit, fullvaccinerad.

Jag kan göra foliehattsslutsatsen åt dig: Är man över 70 år dör man om man tar vaccinet, men inte om man inte tagit det.
Var hittar du sådan statistik?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in