2021-08-17, 13:42
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
-
Vad skall man säga om man egentligen inte tror så mycket på fjärrskåderi? Inte mycket mer än att berättelsen ovan ger kalla kårar, då den på något sätt verkar närmare sanningen än åklagaren gärningsbeskrivning!

Tror heller inte på fjärrskådare. Men det scenario som fjärrskådaren beskrivit håller jag med om låter betydligt mer logiskt än Helins gärningsbeskrivning.

Narkomaner skaffar sig lätt skulder och enligt en annan prostituerad vän så tog Catrine stora risker genom att blåsa folk med fultjack osv. Kan vara så enkelt att någon skickade en torped på C pga obetalda skulder eller pga hon blåst fel snubbe. Fullt möjligt.
Citera
2021-08-17, 22:49
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Säg inte det, jag har ju till slut fått dig att erkänna att de tre vuxna vittnena som vittnade om den helunderliga bildinlämningen har en större grad av trovärdighet jämfört med barnvittnet. Det är ett stort steg du tagit 😃

Din tolkning....

Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Nej, jag köper inte fotohandlarvittnena alls. Jag skrev att tre vuxna vittnen minns mer än ett barn. Det betyder inte att just dessa vittnen var pålitliga. När det gäller barnet ifrågasätter jag att det ens finns ett möjligt minne och när det gäller fotohandlarvittnena ifrågasätter jag innehåller i själva minnena.
... av det här stycket från mig. Du är rolig du!
Citera
2021-08-18, 02:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Kan vara så enkelt att någon skickade en torped på C pga obetalda skulder eller pga hon blåst fel snubbe. Fullt möjligt.

Enligt CdC:s mångårige vän Raine så uppgav hon att när dom bodde på Hotell Gustav Vasa vid Odenplan i april 1984 så hade hon träffat några läkare som gav henne hur mycket valium och annat fludder som helst. Alla kan vi nog föreställa oss vad betalningen var för allt detta "fludder"?

Kan inte eventuella obetalda skulder härledas till detta spår? Kan hon ha blåst fel snubbar?
Citera
2021-08-18, 10:30
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Enligt CdC:s mångårige vän Raine så uppgav hon att när dom bodde på Hotell Gustav Vasa vid Odenplan i april 1984 så hade hon träffat några läkare som gav henne hur mycket valium och annat fludder som helst. Alla kan vi nog föreställa oss vad betalningen var för allt detta "fludder"?

Kan inte eventuella obetalda skulder härledas till detta spår? Kan hon ha blåst fel snubbar?

Det är väl vanligare bland kriminella att obetalda skulder och blåsningar vedergälls med våld och död.
Citera
2021-08-18, 13:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoffeSvensson
Det är väl vanligare bland kriminella att obetalda skulder och blåsningar vedergälls med våld och död.

Säkert är det så i kriminella kretsar men nu gällde det CdC:s gatuprostitution och hennes kontakt med olika torskar. Du kommer kanske ihåg att hennes huvudsakliga inkomstkälla utgjordes av att hon stod på Malmskillnadsgatan och bjöd ut sig?

Vilka tror du läkarna var som omnämns i Raines dagbok från 2010?

Är inte det rätt märkliga uppgifter som framkommer i Raines bok?

Tror du att Raine ljög?
Citera
2021-08-18, 14:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Jag dissar inte JE:s vittnesmål men man kan fråga sig varför han inte kläckte ur sig detta 20 år tidigare. Skulle han gått omkring så länge och burit på information som talar mot hela Helins gärningsbeskrivning. Finns ju all anledning att vara mer än tveksam.

JE kan omöjligt ha missat alla skriverier i pressen om fallet 1987-1988, att han väntade tills 2006 (!) skickar hans trovärdighet ända ner till havets botten.

Man kan dessutom fråga sig till vem eller vilka han år 2006 meddelade att han mött CdC den 15 juni 1984 och inte minst, vad var hans förklaring att han hållt tyst i så många år?
Citera
2021-08-18, 16:22
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
Säkert är det så i kriminella kretsar men nu gällde det CdC:s gatuprostitution och hennes kontakt med olika torskar. Du kommer kanske ihåg att hennes huvudsakliga inkomstkälla utgjordes av att hon stod på Malmskillnadsgatan och bjöd ut sig?

Vilka tror du läkarna var som omnämns i Raines dagbok från 2010?

Är inte det rätt märkliga uppgifter som framkommer i Raines bok?

Tror du att Raine ljög?

Den dagboken känner jag inte till så jag har inget svar.
Citera
2021-08-18, 16:23
Medlem
StoffeSvenssons avatar
Citat:
JE kan omöjligt ha missat alla skriverier i pressen om fallet 1987-1988, att han väntade tills 2006 (!) skickar hans trovärdighet ända ner till havets botten.

Man kan dessutom fråga sig till vem eller vilka han år 2006 meddelade att han mött CdC den 15 juni 1984 och inte minst, vad var hans förklaring att han hållt tyst i så många år?

För ovanlighetens skull är vi väldigt överens.
Citera
2021-08-18, 19:12
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Den dagboken känner jag inte till så jag har inget svar.
Det är inte fråga om en dagbok i egentlig mening, utan "Raines Dagbok" är en utgiven bok skriven av en Raine Gustafsson. Den skildrar hans liv som hemlös i Stockholm och jag tror den är en samling av hans krönikor i tidningen "Situation Stockholm". Fick en hel del beröm när den kom ut 2010, men författaren avled två år senare, 2012.

Intressant person det där. Det man dock omedelbart blir tveksam till är hans påstående att han var Catrine da Costas pojkvän. Och när han dessutom hintar att det var läkarna som var inblandade, så framträder bilden av en psyksjuk man, som i sina berättelser om sitt hemlösa liv byggt in sig själv i ett historiskt rättsfall. Han var inte dummare än han fattade att han därmed gick från ordinär hemlös missbrukare till en slags stjärna bland Stockholms utslagna.

När det gäller läkare och da Costa så kom tydligen Polisen fram till att hon mycket riktigt hade haft sådana som kunder (Liksom förmodligen poliser, rörmokare, bagare och vilsna tonårskillar.) Recept var något Polisen letade frenetiskt efter då det kunde ge en koppling till de två misstänkta, men det hittades ej, däremot en del recept från andra läkare utskrivna till da Costa.
Citera
2021-08-18, 19:44
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:

Nja, man blåser väl inte sin kran.
Citera
2021-08-18, 23:43
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Det är inte fråga om en dagbok i egentlig mening, utan "Raines Dagbok" är en utgiven bok skriven av en Raine Gustafsson. Den skildrar hans liv som hemlös i Stockholm och jag tror den är en samling av hans krönikor i tidningen "Situation Stockholm". Fick en hel del beröm när den kom ut 2010, men författaren avled två år senare, 2012.

Intressant person det där. Det man dock omedelbart blir tveksam till är hans påstående att han var Catrine da Costas pojkvän. Och när han dessutom hintar att det var läkarna som var inblandade, så framträder bilden av en psyksjuk man, som i sina berättelser om sitt hemlösa liv byggt in sig själv i ett historiskt rättsfall. Han var inte dummare än han fattade att han därmed gick från ordinär hemlös missbrukare till en slags stjärna bland Stockholms utslagna.

När det gäller läkare och da Costa så kom tydligen Polisen fram till att hon mycket riktigt hade haft sådana som kunder (Liksom förmodligen poliser, rörmokare, bagare och vilsna tonårskillar.) Recept var något Polisen letade frenetiskt efter då det kunde ge en koppling till de två misstänkta, men det hittades ej, däremot en del recept från andra läkare utskrivna till da Costa.

Hm ok tack för info.

Fakta är dessutom att polisen gjorde husrannsakan hösten 1984 hos minst två äldre läkare som haft kontakt med CdC, dvs redan innan man anhöll Obducenten i december, man plockade tom in ett sjukvårdsbiträde som hade haft kännedom om hur CdC styckats men det kan nog i och för sig kanske härledas till skvaller inom sjukhusvärlden.

CdC berättade också för en väninna våren 1984 att hon varit inspärrad några dagar i en lägenhet på Östermalm av en läkare. Polisen hittade tyvärr aldrig denna mansperson.

Vi ska nog med bakgrund av detta se Raines uppgifter i sin bok som sanningsenliga, Raine uppgav väl också att han inte visste namnen på läkarna som gav CdC hur mycket Valium och annat fludder som helst men mycket intressant är det med bakgrund av att flera experter och sakkunniga yttrade att styckningen har inte fullt igenom kunnat utföras av lekmän.

Raine var förövrigt en gammal kompis till CdC, dom kände varandra sen 1976.

Jag såg själv Raine några gånger i tunnelbanan när han sålde Situation Stockholm, han gav ett vänligt intryck.
Citera
2021-08-21, 14:20
Medlem
Diskuterade fallet med min mor för några dagar sedan. Hon var övertygad om att det var allmänt känt att Teet Härm numera är avliden.

Jag känner inte alls igen det och hittar inte heller något om det när jag googlar.

Ni som är väl insatta, är hon ute och cyklar med sitt påstående?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in