Citat:
Du säger att det finns regioner som enbart accepterar samtycke från vårdnadshavare. Vilka regioner då. För jag kan inte hitta en enda. Alla regioner jag har sett accepterar även mognadsbedömning.Förstår du inte texten du länkar eller vad menar du? Läs den igen. Men jag ger dig rätt i att den regionen du först nämnde (och några andra) sannolikt inte skulle få på fingrarna om du gjorde en anmälan - vilket är beklagligt. Men nej, vi kommer alltså inte se några uppradade barn i korridorer som vaccineras utan att deras vårdnadshavare kunnat sätta sig emot det. Lugn.
Stockholm accepterar mognadsbedömning
Till skillnad mot andra åldersgrupper behöver den som inte fyllt 18 år ha vårdnadshavares samtycke för att vaccineras mot covid-19. Dock finns möjlighet för personer även i denna åldersgrupp att själv lämna samtycke till vaccination efter en mognadsbedömning som görs av sjukvårdspersonal på vaccinationsmottagningen. Det kostar inget att vaccinera sig.https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-vaccin-covid-19/2021/08/nu-kan-1617-aringar-vaccinera-sig-mot-covid-19/
Västra Götaland accepterar mognadsbedömning
Om ungdomen inte har med sig underskriven samtyckesblankett ska vaccinatören göra en enkel mognadsbedömning innan vaccinering.https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardriktlinjer/covid-19/vaccination-covid/
Skåne önskar mognadsbedömning
I region Skåne kommer i första hand en mognadsbedömning göras när ungdomarna ska vaccineras, och endast i särskilda fall kommer man efterfråga samtycke från vårdnadshavaren. Mognadsbedömning ska göras vid besöket på vaccinationsmottagningen.https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/snart-kan-skanes-16-aringar-vaccinera-sig
Citat:
Tolkningen du gör stämmer inte. Ungdomar under 18 kommer i sådana fall få ett brev skickat till sina vårdnadshavare där de ger tillstånd eller snarare samtycke att deras icke-myndiga barn vaccinerar sig. De kommer alltså inte rada upp barn och sätta sprutan i armen på dem utan att deras vårdnadshavare vet och har godkänt detta.
Citat:
Du kan ju testa att anmäla det där om du oroar dig över att ungdomar vill vaccinera sig. Jag skulle tro att det är bra chanser att det i slutändan inte är tillåtet. När vår snart 18åring skulle vaccineras så krävdes bl a intyg och påskrift från VH. Utan dessa fick hen inte vaccinera sig.
Du menar ju att det finns regioner som enbart accepterar samtycke från vårdnadshavare när ungdomarna ska vaccineras.
Kan du inte ens säga en region som inte accepterar mognadsbedömning? För all annan info säger att samtliga regioner gör det. Men regionerna föredrar ibland samtycke från vårdnadshavare och ibland mognadsbedömning och då samtycke från ungdomen själv.
Du är fin på att nedvärdera och hålla fast i en åsikt men inte en enda gång har du länkat något som talar för att det du säger faktiskt är riktigt och inte en region kan du nämna som enbart accepterar samtycke från vårdnadshavare så att andra kan gå in och kolla om det stämmer.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-17 kl. 23:59.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-17 kl. 23:59.