2021-08-17, 13:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ok. I vilka situationer är det fördelaktigt att vara överviktig, idag när skafferien är fulla? Övervikt och alla följdsjukdomar de medför är väl ett ihop med stress, de vanligaste hälsoproblemen idag. Vi är knappast skapade för att överäta dagligen, utan att behöva anstränga sig för födan.

Behövs det siffror och källor på att om kroppen har det jobbigt innan, så är det knappast någon fördel om man lägger på ytterligare belastning i form av infektioner? Det verkar självklart, och det är väl dessutom belagt med statistik över hela pandemin.

Är risken att dö i Covid mindre eller större som överviktig? Hur stor övervikt? Hur ser det ut med motion? Övrig hälsa? Som vanligt så är vi komplexa varelser, och det är nog summan av allting som är intressant. Och inte minst genetik. Nu är ju risken att dö i Covid minimal ändå, men nog kan vi utgå ifrån att det är mindre risk att inte klara av en infektion, med sämre fysiska förutsättningar. Hur som helst, så har det så många fördelar i hälsa och mående med att inte släpa runt på massa dövikt. Är det också något som måste beläggas med siffror, och bara siffror från godkända källor på godkända plattformar?
(Kraftig) övervikt är inte bra om man drabbas av covid-19.
I övrigt är det inte alls entydigt vilken vikt som är bäst att ha i olika åldrar och om viktnedgång alltid är bra.
Du känner säkert väl till Fetmaparadoxen!

Citera
2021-08-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ursprungligen postat av Urbizzo

Det måste vara något som är fel med den datan - Finns väl inget land som kan testa 600000 på en dag? Möjligtvis Kina? Men inte Israel.

Jag kollade igen - och antagligen testades 142 000 människor igår - och 6,2 % positiva Dvs 8 800

(Det måste vara den hebreiska skriften som är bakvänd)

Danmark har som mest testet ca. 235.000 om dagen (6maj 2021), så er vel ret sikkert at lande som UK ,Tyskland, Frankrig …har kapacitet til at teste 600.000+
Tjekkede lige …UK topper med 1.87 million..d.21 marts 2021.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-10..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Tests&Interval=New+per+day&Relativ e+to+Population=false&Align+outbreaks=false&countr y=SWE~NOR~FIN~DNK~ISL~GBR

Tests relativ til befolkning
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-10..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Tests&Interval=New+per+day&Relativ e+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country =SWE~NOR~FIN~DNK~ISL~GBR
Senast redigerad av Esrum 2021-08-17 kl. 13:34.
Citera
2021-08-17, 13:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag blir också lite fundersam. Man har haft hela sommaren på sig att fundera och förbereda inför skolstarten. Varför har man inte exempelvis erbjudit alla ungdomar att testa sig för antikroppar? Redan där hade man kunnat sortera ut dem som inte behöver skyddas i första hand. Resterande hade då fått möjlighet att fundera på om de vill vaccinera sig eller inte.
Regeringen och FoHM har ju inte gjort något proaktivt hittills så varför börja nu!?
Citera
2021-08-17, 13:25
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Regeringen och FoHM har ju inte gjort något proaktivt hittills så varför börja nu!?

Ja jo, det har du rätt i, jag blev plötsligt lite naiv. Men det hade varit klädsamt om de lärt sig något av sina misstag.
Citera
2021-08-17, 13:25
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Folk kan ju mena på vad som helst. Faktum är fortfarande, om jag inte missat något, att vi har ett nytt virus. Eller ett virus med nya, okända egenskaper fråga ett gain of function-labb i ett ett land med en totalitär förtryckar-regim som aldrig är öppen med någon information som inte gagnar regimens intressen. Vidare har vi ett antal vaccin som stressats fram med nödgodkännanden och friskrivningsklausuler. Det vi vet är att vacinenen var effektiva mot de första varianterna, och sämre mot den senaste. Vad vi också vet, är att det aldrig har prövats att massvaccinera under en pågående pandemi.

Mao jävligt lite vi inte vet. Ändå sitter en massa idioter och rapar ur sig saker som om det vore fakta, och att någon vet hur det kommer sluta med varianter, effekten av vaccineringen, och ev.biverkningar på sikt. Det är lite fascinerande.
Det är ju bara att läsa vad du skrivit och titta dig i spegeln. Vad skulle problemet vara med att vaccinera under pågående pandemi? Det har räddat massor av liv och avlastat sjukvården såhär långt. Är det ett problem?
Citera
2021-08-17, 13:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag blir också lite fundersam. Man har haft hela sommaren på sig att fundera och förbereda inför skolstarten. Varför har man inte exempelvis erbjudit alla ungdomar att testa sig för antikroppar? Redan där hade man kunnat sortera ut dem som inte behöver skyddas i första hand. Resterande hade då fått möjlighet att fundera på om de vill vaccinera sig eller inte.

Erbjuda antikropptest till alla ungdomar låter som en bättre och bra idé.

Jag har ju en unge, inte tillräckligt gammal för vaccination, så det här är ju inte mitt problem. Men jag reagerade över ett mail jag fick för någon dagsedan.

Citat ur mailet
Undervisning ska hållas på plats i skolans lokaler
Som huvudregel ska all undervisning ske på plats från och med höstterminens start. Fjärr- och distansundervisning får enbart användas vid smittspridning och utbrott av smitta i skolmiljön. Det här får endast ske efter samråd med Smittskydd, som huvudman kan vi inte fatta det beslutet själva.
Man har alltså gjort det svårare för skolor att bedriva distansundervisning.
Regeringen har ändrat den tillfälliga förordningen för skolan under coronapandemin och från och med den 10 augusti gäller nya regler för skolan. Det innebär bland annat att fjärr- och distansundervisning bara får användas vid smittspridning och utbrott av smitta i skolmiljön. Det är till exempel inte längre möjligt att införa distansundervisning för att förhindra trängsel i skolan eller kollektivtrafiken.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/coronaviruset-och-covid-19---regler-for-skolor-och-forskolor/regler-som-galler-fran-den-10-augusti-2021

Så den nya planen för skolor verkar vara, mer eller mindre trycka ner vaccinet i halsen på ungdomarna och försvåra för distans. Det ser ut för mig som om man igen (likt första våren) vill få smittan att skölja över befolkningen, med skolan som den platsen som ska generera smittan ut. En bra idé? Vem vet, men jag tycker att man bör vara tydlig med att det är det som är planen.

När det gäller den mängd distans som vi haft i Sverige nu under pandemin så kan jag inte finna något argument i mot distansundervisningen. Vi har ju sett att gymnasiekompetensen ökat bland de som gick ut 9-an. Om ungdomarna får bättre studie resultat av en viss mängd distans, vad är då problemet och varför kan man inte få fortsätta ha den mängden. Är inte det bättre en att försöka förmå samtliga ungdomar att vaccinera sig? Och det mot ev. deras egen och föräldrarnas vilja.
Citera
2021-08-17, 13:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har nog tillfört den här tråden mer kunskap än de flesta.

En läkare skulle aldrig be en sjuksköterska koka kaffe.
Kanske en gång??

Nej, läkare är nog klokare än att de väljer att slösa bort kompetent personal, dels får de arbeta mera själva och dels levereras sämre vård.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-17 kl. 13:40.
Citera
2021-08-17, 13:37
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Som ett spjut rakt upp!?

Om det där spjutet fortsätter rakt upp kommer de snart ikapp oss i antal positiva fall per test. Undrar vilket land som i "verkligheten" har mycket fler smittade än som redovisas? Just det, vi har fortfarande högre smittspridning än landet (Israel) med det där "spjutet" du talar om. Så går det när man inte klarar av att tolka och förstå statistik.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Share+of+positive+tests&Interval=N ew+per+day&Relative+to+Population=false&Align+outb reaks=false&country=ISR~SWE
Andel smittade kan också bero på bättre träffsäkerhet. Fundera på Israels spjut i IVA-inläggningar och Sveriges frånvaro av spjut:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=ICU+admissions&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=ISR~SWE

Dödsfall likaså:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=ISR~SWE
Citera
2021-08-17, 13:48
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Nej idag är det flest 40-50 åringar som hamnar på IVA, enligt dagsfärska uppgifter från våra sjukhus.

En majoritet ovaccinerade….

Majoriteten av alla 29 personer på IVA är alltså mellan 40-50 år samt ovaccinerade. Hur många av dom har underliggande sjukdomar?
Citera
2021-08-17, 13:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Andel smittade kan också bero på bättre träffsäkerhet. Fundera på Israels spjut i IVA-inläggningar och Sveriges frånvaro av spjut:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=ICU+admissions&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=ISR~SWE

Dödsfall likaså:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&A lign+outbreaks=false&country=ISR~SWE
Det är många olika faktorer som påverkar hur smittan sprids och hur många som blir smittade (Edit) och allvarligt sjuka.
Israel har dessutom religiösa grupper som inte tror på modern läkekonst.

För några år sedan hade Israel ett jätteutbrott av mässlingen (många tusen, vilket får anses anmärkningsvärt i en modern upplyst stat) och samma grupper bidrar säkert till att corona/covid sprids på oväntat vis trots vaccinationer.
Senast redigerad av Surtruten 2021-08-17 kl. 14:17.
Citera
2021-08-17, 13:55
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Erbjuda antikropptest till alla ungdomar låter som en bättre och bra idé.

Jag har ju en unge, inte tillräckligt gammal för vaccination, så det här är ju inte mitt problem. Men jag reagerade över ett mail jag fick för någon dagsedan.

Citat ur mailet
Undervisning ska hållas på plats i skolans lokaler
Som huvudregel ska all undervisning ske på plats från och med höstterminens start. Fjärr- och distansundervisning får enbart användas vid smittspridning och utbrott av smitta i skolmiljön. Det här får endast ske efter samråd med Smittskydd, som huvudman kan vi inte fatta det beslutet själva.
Man har alltså gjort det svårare för skolor att bedriva distansundervisning.
Regeringen har ändrat den tillfälliga förordningen för skolan under coronapandemin och från och med den 10 augusti gäller nya regler för skolan. Det innebär bland annat att fjärr- och distansundervisning bara får användas vid smittspridning och utbrott av smitta i skolmiljön. Det är till exempel inte längre möjligt att införa distansundervisning för att förhindra trängsel i skolan eller kollektivtrafiken.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/coronaviruset-och-covid-19---regler-for-skolor-och-forskolor/regler-som-galler-fran-den-10-augusti-2021

Så den nya planen för skolor verkar vara, mer eller mindre trycka ner vaccinet i halsen på ungdomarna och försvåra för distans. Det ser ut för mig som om man igen (likt första våren) vill få smittan att skölja över befolkningen, med skolan som den platsen som ska generera smittan ut. En bra idé? Vem vet, men jag tycker att man bör vara tydlig med att det är det som är planen.

När det gäller den mängd distans som vi haft i Sverige nu under pandemin så kan jag inte finna något argument i mot distansundervisningen. Vi har ju sett att gymnasiekompetensen ökat bland de som gick ut 9-an. Om ungdomarna får bättre studie resultat av en viss mängd distans, vad är då problemet och varför kan man inte få fortsätta ha den mängden. Är inte det bättre en att försöka förmå samtliga ungdomar att vaccinera sig? Och det mot ev. deras egen och föräldrarnas vilja.
Var läser du in att de ska vaccinera sig?
De ska gå i skolan. That's it.
Citera
2021-08-17, 13:56
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Majoriteten av alla 29 personer på IVA är alltså mellan 40-50 år samt ovaccinerade. Hur många av dom har underliggande sjukdomar?

Mer än 50% enligt SIR-Registret
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in