2021-08-16, 23:28
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Sjukt kluven inför Bidens uttåg. Ej Biden-fantast.
MEN afghan-ledarna har visat 0 vilja att steppa upp gemet trots sjuka mängder av support från US.

Kan det vara så att USA inte fattat den religiösa demografin i AF? (hur kan man inte ha koll på den?)

Kan det vara så att en majoritet (oklart HUR många givetvis) vill ha talibanstyret? Som jag har fattat det är 3/4 av landets befolkning salafister och vill ha lagar och levnadssätt såsom på Mohameds tid och några generationer framåt.

Suma sumarum: Grottmänniskor med pyjamas och skägg kommer fullständigt skita i sanktioner.

Tyvärr såg åtminstone jag att Joe Biden har passerat sitt "bästa före" datum. Världens mäktigaste man är nu en senil pajas.
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Sjukt kluven inför Bidens uttåg. Ej Biden-fantast.
MEN afghan-ledarna har visat 0 vilja att steppa upp gemet trots sjuka mängder av support från US.

Kan det vara så att USA inte fattat den religiösa demografin i AF? (hur kan man inte ha koll på den?)

Kan det vara så att en majoritet (oklart HUR många givetvis) vill ha talibanstyret? Som jag har fattat det är 3/4 av landets befolkning salafister och vill ha lagar och levnadssätt såsom på Mohameds tid och några generationer framåt.

Suma sumarum: Grottmänniskor med pyjamas och skägg kommer fullständigt skita i sanktioner.
80 000 trasriddare med gamla kalashnikovs och Toyota Hiluxar har tagit över ett land på 40 miljoner invånare på en vecka. Det borde inte behöva sägas vilket stöd de har men jag gör det ändå: det folkliga stödet är massivt.

Det är rätt av USA att dra sig ur. Afghanistan vill ha talibaner - låt Afghanistan talibaner få.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Intredashing att ett amerikanskt stridsflygplan nu flyger över Kabul/Afghanistans yttre östra sida.
CREEP57 US NAVY
Lockheed KC-130J Hercules
https://www.flightradar24.com/CREEP57/28ce3735
Citera
2021-08-16, 23:29
Medlem
Gollumns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Nja, men visst hade kunnat legitimera tillbakadragandet utan att vara så tydligt ideologisk som han faktiskt var i talet. Som vissa påpekat var han extremt tydlig med att amerikansk militär enbart ska agera i amerikanska intressen, mot terrorism, men aldrig för att upprätta demokrati för saken skull. Det var lite förvånande, och det måste bli förvirrande för alla Trump-supportrar som faktiskt valde Trump en gång i tiden, just för sin "America first"-doktrin.

Inte mer förvirrande än för Biden-supportrar som nu helt plötsligt är för en America first-doktrin..?
Citera
2021-08-16, 23:29
Medlem
Jean-Francoiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Verkligheten vittnar om att afghanerna själva inte ser det så. Kartan du håller i din hand kanske är fel?
Mycket möjligt att det är så! Men att bara beskylla storebror USA efter att själva lagt sig på rygg finner jag ironiskt.
Citera
2021-08-16, 23:30
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Den var väll en del i själva reträtten?
Den afghanska armén som Biden lovordade för en månad sedan.

Försök igen, du är rolig.

Ja? Det ändrar inte på faktumet att reträtten hade varit lika kaotiskt oavsett vem presidenten är.

Kan inte USA träna upp dess armé under nästan 2 årtionden så finns det tyvärr inte så mycket att göra.
Citera
2021-08-16, 23:30
Avstängd
"Not even CNN could 'cover up' for Joe Biden as Taliban beat Afghan army: Murray"

https://www.youtube.com/watch?v=D4LiLjHawUs
Citera
2021-08-16, 23:32
Medlem
rubin22s avatar
Jag tycker att det är bevisat hur klent folket i Afghanistan är, som fått stöd i 20 år, som närvaro av amerikaner med vapen att mota dessa talibaner, samt träning att skydda sig själva.
När USA drog sig tillbaka föll detta som ett korthus, hur mycket mer hade de kunnat gjort för landet?
Citera
Medlem
Giant Squids avatar
En del Talibaner ser ju ut som om dom teleporterats direkt från Woodstockfestivalen.

https://static.cdn-expressen.se/images/c1/25/c125aa21089e4b57bc946265117d9a89/annan/628@40.jpg
Citera
Medlem
prominentens avatar
Japp, det är så det verkar vara men det läser du inte i MSM. Stödjer givetvis inte talibanerna men AF ville detta! US har samtidigt failat BIG TIME

Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
80 000 trasriddare med gamla kalashnikovs och Toyota Hiluxar har tagit över ett land på 40 miljoner invånare på en vecka. Det borde inte behöva sägas vilket stöd de har men jag gör det ändå: det folkliga stödet är massivt.

Det är rätt av USA att dra sig ur. Afghanistan vill ha talibaner - låt Afghanistan talibaner få.
Citera
Medlem
Spinnacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Intredashing att ett amerikanskt stridsflygplan nu flyger över Kabul/Afghanistans yttre östra sida.
CREEP57 US NAVY
Lockheed KC-130J Hercules
https://www.flightradar24.com/CREEP57/28ce3735

Det ligger och patrullerar utifall att de börjar panga mot flygplatsen.
Citera
Medlem
AbuserUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe

Så jävla sant! Vi trodde vi kunde skaka lite vett i dom men icke! Nu låter vi dom vara bara men då ska alla börja grina over spilld getmjölk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in