Citat:
Ursprungligen postat av
Trevligt.konto
Bra sammanfattning
Citat:
Expressens utrikesredaktör Mats Larsson kommenterar talet så här:
– Det var nästan som om de senaste dygnens händelser inte ägt rum. President Biden tog knappt på sig någon skuld alls för det fiasko som utspelat sig i Kabul, den kaotiska evakueringen. Han nämnde inte ens dagens ohyggliga händelser på Kabuls flygplats.
– Jag hade nog förväntat mig lite mer ödmjukhet. I stället såg vi en president som skyllde det mesta av problemen på sin företrädare och på afghanerna själva. En president som inte verkar ångra något.
– President Biden har alltid varit känd för sin empati. Det fanns inte mycket empati för det afghanska folket i det här talet.
– Men jag tvivlar heller inte på att det finns många amerikaner som nickade instämmande i det han sa. Detta är ett krig som den amerikanska allmänheten sedan länge tröttnat på.
USA har varit där i 20 år, Biden har varit president drygt ett år, att det blev pannkaka av "nationsbyggandet" kan knappast skyllas på Biden. Även om han nog inte gjort det bättre.
Biden sade att de togs på sängen i hur snabbt talibanerna kunde ta över, USA verkar ha inkompetent insyn i hur det faktisk stod till i Afghanistan, trots att de varit där i 20 år och hållit sina marionett regimer under armarna. Uppenbarligen hade marionettregimen noll folkligt stöd.