2021-08-16, 15:23
Medlem
inlagds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Faktum är att Nordkorea är Asiens största producent av amfetamin, som de sedan smugglar till andra länder i Asien.
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nej. Myanmar (Burma) är i särklass den största producenten utav methamfetamin i Asien. Afghanistan börjar också bli stora.
Från Nordkorea smugglas en del meth till Kina men större delen utav produktionen säljs och används i det egna landet.

Oavsett om Nordkorea är den allra största eller bara en av de allra största producenterna av amfetamin blir jag lite nyfiken här.
Om de nu inte exporterar sin produktion av amfetamin så betyder det att de rimligen själva måste konsumera nästan allt de producerar. Enligt wiki har landet ungefär 25 miljoner invånare. Om dessa, ensamma, ska konsumera något som är världens största produktion så känns det ganska omfattande.

Jag har ingen aning om hur mycket amfetamin det produceras, totalt, i hela världen, eller hur mycket som Nordkorea producerar -- men:

Hur mycket amfetamin konsumerar medelinvånaren i Nordkorea?
Är medelinvånaren i Nordkorea en tung missbrukare av amfetamin?
Citera
2021-08-16, 15:40
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inlagd
Oavsett om Nordkorea är den allra största eller bara en av de allra största producenterna av amfetamin blir jag lite nyfiken här.
Om de nu inte exporterar sin produktion av amfetamin så betyder det att de rimligen själva måste konsumera nästan allt de producerar. Enligt wiki har landet ungefär 25 miljoner invånare. Om dessa, ensamma, ska konsumera något som är världens största produktion så känns det ganska omfattande.

Jag har ingen aning om hur mycket amfetamin det produceras, totalt, i hela världen, eller hur mycket som Nordkorea producerar -- men:

Det finns en omfattande konsumtion, huvudsakligen för att det är billigare att komma över än soju som är deras destillerade risvin. Medvetna om att befolkningen behöver bedöva sig för att stå ut med tillvaron ser polis och myndigheter genom fingrarna. Inte minst eftersom det är bra att ha i bakfickan ifall de behöver anhålla en medborgare för något de inte kan bevisa. Acceptera beroendet och det blir en tillgång i medborgarkontrollen.
Citera
2021-08-16, 16:12
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:

Dom är ingen stor producent, absolut inte i närheten av att vara världens största, det finns inga större beslag som härrör därifrån, det är små sändningar räknat i kilon med skiftande kvalitet medan man från andra länder gör beslag i ton. Tex, Mexico där man beslagtog 15 ton vid ett tillfälle.
Det är stenhård konkurrens på den marknaden.
Der är methamfetamin som menas inte svensk/polskt hederligt tjack.
Methamfetaminet är mest populärt i Asiatiska länder och USA.

Men bruket/missbruket är stort inhemskt bland övre medelklass, ungdomar och hos byggarbetare typ samma målgrupper och i samma utsträckning som i andra länder.
Framförallt till festliga event.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-08-16 kl. 16:19.
Citera
2021-08-16, 16:58
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Men du tror alltså att det finns en folkvilja i Sydkorea för att förenas med Nordkorea under deras nuvarande diktator? Det är en minst sagt unik åsikt, var har du fått den ifrån? Jag tror självklart att det kommer bli ett enat Korea någon gång, men det kommer ske när Nordkorea har kollapsat och även generalerna i armen börjar bli hungriga och tigger om att Sydkorea skall rädda dem.
Varför alltid dessa extremer? Visst det blir kanske enklare att tänka så men inget av dina ytterlighetsalternativ har något med verkligheten att göra.

Inte ens medan Kim Il-sung levde var det tal om att erövra Sydkorea och inkorporera helt med nuvarande Nord. Man talade om en federal stat där dom två halvorna behåller sitt befintliga statsskick. Dessutom torde Nordkorea kunna gå framåt oerhört snabbt ekonomiskt och efterhand som ekonomierna blir jämnstarka torde halvorna växa ihop mer och mer.

Vi var ju på väg att bli rätt likt Nordkorea här om löntagarfonderna hade antagits. Till slut hade facket ägt rubbet och all makt hade kanaliserats via LO till sossarna. Sedan gick det plötsligen snabbt åt andra hållet och det är den utvecklingen som Nordkorea också kommer gå igenom i någon form. I det läget gäller det att passa sig så det t ex inte uppstår "vinster i välfärden" och andra liknande avarter...

Sydkorea vill åstadkomma en blomstrande återförenad nation genom ekonomisk samverkan. Det är USA som vill att Nordkorea ska haverera så Sydkorea (och Kina) får en massa kostnader som ger USA fördelar.

Du behöver lära dig se igenom den amerikanska vulgärpropagandan (här i tråden representerade av lemmor och arccosinus). Den dagen omstörtnings- och propaganda-institutionen "National Endowment for Democracy" (https://www.ned.org/) upphör med sin brottsliga verksamhet utomlands så torde både Kina och Nordkorea i sin tur kunna lätta på sin censur. Det är genom NED som USA finansierar dom här siterna (RFA, NK News, etc) som brukar citeras friskt i den här tråden.

Här en video jag översatt någorlunda till svenska som visar på hur Sydkorea tänker. Song So-hee är så mycket en symbol för nationen man kan vara innan man fyllt 25. Hon har f ö även presidentens öra. Märk hur själva sången är inspelad (av KBS) precis vid stängslet i demilitariserade zonen för att understryka att framåtskridande och enande gäller hela nationen från Paektu till Halla. I slutet när hon besöker minneskyrkogården över soldater som dött i strid handlar det om fösoning som ju måste till för att ena nationen.

Del 1 från en nyhetssändning, del 2 från KBS utsändning på veterandagen i år och del 3 från hennes egen YT-kanal: https://anonfiles.com/3fv2u4C9u5/Song_So-hee_Intervju-Mitt_land-_Minnesplatsen_mp4

Ytterligare en aspekt på återförenandet är yin och yang, alltså dualismen som genomsyrar Korea, alltså taeguk-symbolen mitt i flaggan t ex. där alltså två motpoler möts och ändå samverkar:
Himmel - jord
Manligt - kvinnligt
Rött - blått
Öst - väst
buddistisk frimodighet - katolsk högstämdhet
etc...
Även syd och nord kan utgöra en sådan dualism som man känner sig van vid att hantera. Här en video som jag också översatt från en digital-konsert vid kinesiska nyåret i år och visar på denna dualism:
https://anonfiles.com/VeY8uaCfua/Nella_Fantasia_-_Taepyeonga_8000_mp4
Citera
2021-08-16, 17:32
Medlem
Citat:

Jag har mångåriga internationella yrkesmässiga erfarenheter i jakten på
de flesta av Nordkoreas kriminella verksamheter.

Om Du orkar så har jag på många ställen i denna tråd genom åren beskrivit både Nordkoreansk methtillverkning och övriga droger samt hela spektrat av övriga kriminella verksamheter regimen ägnar sig åt. Både tillverkningen och smugllingen samt hur nätverken ser ut och ändrats över tid

Jag vill till att börja med, för det fall Du inte redan var medveten om det, klargöra att regimen inte medger några problem med missbruk i landet öht, än mindre att man genom åren smugglat och distribuerat mängder, i snitt kan man räkna med att Nordkorea konstant varit den andra eller tredje största världsproducenten. Volymerna varierar kraftigt år från år hos alla de stora producenterna. Det beräknade marknadsvärdet av den totala årsproduktionen har de senaste 5-10 åren uppgått tlll ca 60 miljarder USD dollar, och priset per pound/455 gram varierar mellan 20-30.000 USD. Där har Du några nyckeltal att gå på.

Låt oss också konstatera en viktig sak, Nordkoreas meth/ice är det renaste och starkaste som producers, renheten i snitt är så hög som 99%.

Meth eller eller ”Ice”, som Nordkoreanerna oftast kallar det själva, är ett mycket stort, och växande problem i Nordkorea.

Det handlar inte om några få % av befolkningen som missbrukar, grova beräkningar baserade på vittnesmål, kinesiska affärsmän, smugglare i nätverken, avhoppare/flyktingar mfl mfl,
indikerar att drogen är så utbredd att 40-60% använder den frekvent och antalet tunga missbrukare är säkerligen flera miljoner individer.

De rapporter jag läst genom åren ger vid handen att:

Ice är mycket vanligt som gåva vid högtider.

På vissa ställen är Ice lika vanligt som en kopp te.

Många brukar drogen för att orka med vardagen och stilla hunger.

Drogen är även ett stort problem inom militären.

Kort svar på Din egentliga fråga, ja, medelnordkoreanen missbrukar Ice.
Hur många de tunga missbrukarna de facto är, är svårt att veta då regimen inte offentliggör siffror från de åtgärder man tvingats vidta för att behandla det öknde antalet missbrukare. Man erkänner inte ens att problemet existerar.
Citera
2021-08-16, 17:47
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag har mångåriga internationella yrkesmässiga erfarenheter i jakten på
de flesta av Nordkoreas kriminella verksamheter.

Om Du orkar så har jag på många ställen i denna tråd genom åren beskrivit både Nordkoreansk methtillverkning och övriga droger samt hela spektrat av övriga kriminella verksamheter regimen ägnar sig åt. Både tillverkningen och smugllingen samt hur nätverken ser ut och ändrats över tid

Jag vill till att börja med, för det fall Du inte redan var medveten om det, klargöra att regimen inte medger några problem med missbruk i landet öht, än mindre att man genom åren smugglat och distribuerat mängder, i snitt kan man räkna med att Nordkorea konstant varit den andra eller tredje största världsproducenten. Volymerna varierar kraftigt år från år hos alla de stora producenterna. Det beräknade marknadsvärdet av den totala årsproduktionen har de senaste 5-10 åren uppgått tlll ca 60 miljarder USD dollar, och priset per pound/455 gram varierar mellan 20-30.000 USD. Där har Du några nyckeltal att gå på.

Låt oss också konstatera en viktig sak, Nordkoreas meth/ice är det renaste och starkaste som producers, renheten i snitt är så hög som 99%.

Meth eller eller ”Ice”, som Nordkoreanerna oftast kallar det själva, är ett mycket stort, och växande problem i Nordkorea.

Det handlar inte om några få % av befolkningen som missbrukar, grova beräkningar baserade på vittnesmål, kinesiska affärsmän, smugglare i nätverken, avhoppare/flyktingar mfl mfl,
indikerar att drogen är så utbredd att 40-60% använder den frekvent och antalet tunga missbrukare är säkerligen flera miljoner individer.

De rapporter jag läst genom åren ger vid handen att:

Ice är mycket vanligt som gåva vid högtider.

På vissa ställen är Ice lika vanligt som en kopp te.

Många brukar drogen för att orka med vardagen och stilla hunger.

Drogen är även ett stort problem inom militären.

Kort svar på Din egentliga fråga, ja, medelnordkoreanen missbrukar Ice.
Hur många de tunga missbrukarna de facto är, är svårt att veta då regimen inte offentliggör siffror från de åtgärder man tvingats vidta för att behandla det öknde antalet missbrukare. Man erkänner inte ens att problemet existerar.
Måste du överdriva och fabulera om allt.
De beslag som gjorts totalt under den 10 årsperiod som man lyckades få fast några diplomater och en misstänkt smuggling i Thailand uppgår i vikt inte mer än jämfört med 1 beslag under en helg från något gäng i Sverige under 1 vecka.
Kvaliteten på de beslagen visade sig vara utav skiftande kvalitet och inte något ens i standardväg internationellt sett alls.
Man har tagit krafttag mot tillverkning, smuggling, användning i landet senaste tiden, där man fått ned användandet.
Som land är man inte något exeptionellt utmärkande land gällande narkotika i något led. Nordamerika har en större problematik om man så vill. Men hela världen ser ut sådan tyvärr.
Citera
2021-08-16, 18:09
Medlem
Citat:
Måste du överdriva och fabulera om allt.
De beslag som gjorts totalt under den 10 årsperiod som man lyckades få fast några diplomater och en misstänkt smuggling i Thailand uppgår i vikt inte mer än jämfört med 1 beslag under en helg från något gäng i Sverige under 1 vecka.
Kvaliteten på de beslagen visade sig vara utav skiftande kvalitet och inte något ens i standardväg internationellt sett alls.
Man har tagit krafttag mot tillverkning, smuggling, användning i landet senaste tiden, där man fått ned användandet.
Som land är man inte något exeptionellt utmärkande land gällande narkotika i något led. Nordamerika har en större problematik om man så vill. Men hela världen ser ut sådan tyvärr.

Du är som vanligt full av skit och i avsaknad av korrekta källor och information.

Fortsätt Du, med Din desinformation och Nordkoreanska propaganda, den går bara hem hos Dina hjärntvättade kumpaner.

Ingen i tråden för övrigt, tar Dig på allvar, tyvärr saknar Du all förmåga för att inse att Du bara förnedrar Dig själv.
Citera
2021-08-16, 18:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Du är som vanligt full av skit och i avsaknad av korrekta källor och information.

Fortsätt Du, med Din desinformation och Nordkoreanska propaganda, den går bara hem hos Dina hjärntvättade kumpaner.

Ingen i tråden för övrigt, tar Dig på allvar, tyvärr saknar Du all förmåga för att inse att Du bara förnedrar Dig själv.
Testet som gjordes på en 30kg batch som ännu inte blandats ut till gatunivå 2013 i New York låg på 96-98% Samma som Mexicos meth. Leveransen, beslaget var en del i en DEA setup som tog sin början i Thailand. Sannolikt kom försändelsen från Kina, ingen vet. Men det är mer än vanligt med varumärkesförfalskning i narkotikabranschen För tio år sedan så var det poppis att säga att man hade Nordkoreanskt, även om det var gjort i en lada i Texas.
Men visst gjorde de bra grejer en gång i tiden. Men det mesta av det du säger dig ha läst i rapporter kan man läsa i mängder utav tidningsartiklar dock med skillnaden att artiklarna är hederliga nog att hänvisa till att det rör sig om rykten, tex, ifrån avhoppare.
Runt 2005 så började Nordkorea en inhemsk crackdown på labb och smuggling. Som nästan helt upphört till 2010.
State Departement lämnade in en rapport då till Congress där man kom fram till.
“no confirmed instances of large-scale drug trafficking” involving North Korea in 2010, “if such activity persists, it is certainly on a smaller scale.”

Kontentan är jämfört med Myanmar, Kina och Mexico m,m är att lNordkorea är småfiskar i methdammen.

BTW, du är nog fel person att anmärka efter källor då du själv konstant saknar sådana. Men man brukar hitta var du får allt ifrån ganska fort ändo. Brukar vara en ren avskrivning ifrån någon tidningsartikel.
Citera
2021-08-16, 23:09
Medlem
Giant Squids avatar
Mycket rök men ingen eld.
Det blir lätt rundgång med spekulationer, halvsanningar, desinfo, propaganda, och rykten gällande Nordkorea. Lite som trådsanningar i ett forum. Problemet är när det når nivåer som till beslutsfattare som får felaktig information när de ska fatta viktiga beslut. Man gör sig själva en ordentlig otjänst.
Narkotikavärlden må vara spännande som en Tom Clancy roman om man lajvar Nordkoreajägare hemma i kammaren. Men i Nordkoreas fall så har alla som grävt i spekulationerna kommit till samma slutpunkt. Att det saknas faktiska bevis för att nå slutmålet i anklagelserna.

National Bureau of Asian Research NBR har tagit upp detta redan 2009.

"Many U.S. policymakers, including the president and secretary of state, and many within the U.S. media tacitly accept the idea that the North Korean state is an increasingly active drug trafficker and producer of heroin and methamphetamine.

A review of the available evidence, however, shows these claims to be unsupported.

The fact that the existing data can hold North Korea responsible for only less than one hundredth of 1% of global narcotics production and the fact that satellite imagery has been unable to confirm any North Korean drug production strongly suggest that the regime receives at most a tepid percentage of its annual revenues from narcotics trafficking"

https://www.jstor.org/stable/24904902
Citera
2021-08-17, 04:11
Medlem
Kumabjorns avatar
Det har väl gått mer än två veckor sedan KJU syntes till offentligt. Får en känsla av att dessa perioder av frånvaro blir mer frekventa och längre för varje gång. Bristen på information tenderar onekligen till att ge bränsle till spekulationer.
På en av de senaste bilderna hade han en större grönaktig fläck på nacken, som snarast täcktes över av ett stort plåster. Nu är jag inte underrättelseanalytiker, men hade jag varit det hade oroskänslorna förmodligen ökat och en viss desperation inför varje litet korn av information hade vägts på guldvåg.
Citera
2021-08-17, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det har väl gått mer än två veckor sedan KJU syntes till offentligt. Får en känsla av att dessa perioder av frånvaro blir mer frekventa och längre för varje gång. Bristen på information tenderar onekligen till att ge bränsle till spekulationer.
På en av de senaste bilderna hade han en större grönaktig fläck på nacken, som snarast täcktes över av ett stort plåster. Nu är jag inte underrättelseanalytiker, men hade jag varit det hade oroskänslorna förmodligen ökat och en viss desperation inför varje litet korn av information hade vägts på guldvåg.

Mönstret är tydligt, men oregelbundet.

Många spekulationer förekommer, det vet vi, allt ifrån skada vid besök av frisören till skada efter att ha ramlat på fyllan, eftersom vissa fortfarande hävdar att KJU är periodare.

Han behöver långa avbrott för att vila, pga av enorm arbetsbelastning?

Rehab eller planerade behandlingar som kräver längre frånvaro.

Svåra intriger bakom kulliserna?

Förmodligen är han bara trött på hela skiten och drabbas av svåra depressioner när han inser att han aldrig kommer levande ur detta moment 22 liknande tillstånd som råder för landet.

Vad säger skvallerpressen i Pyongyang?
Citera
2021-08-17, 09:04
Medlem
Citat:
Testet som gjordes på en 30kg batch som ännu inte blandats ut till gatunivå 2013 i New York låg på 96-98% Samma som Mexicos meth. Leveransen, beslaget var en del i en DEA setup som tog sin början i Thailand. Sannolikt kom försändelsen från Kina, ingen vet. Men det är mer än vanligt med varumärkesförfalskning i narkotikabranschen För tio år sedan så var det poppis att säga att man hade Nordkoreanskt, även om det var gjort i en lada i Texas.
Men visst gjorde de bra grejer en gång i tiden. Men det mesta av det du säger dig ha läst i rapporter kan man läsa i mängder utav tidningsartiklar dock med skillnaden att artiklarna är hederliga nog att hänvisa till att det rör sig om rykten, tex, ifrån avhoppare.
Runt 2005 så började Nordkorea en inhemsk crackdown på labb och smuggling. Som nästan helt upphört till 2010.
State Departement lämnade in en rapport då till Congress där man kom fram till.
“no confirmed instances of large-scale drug trafficking” involving North Korea in 2010, “if such activity persists, it is certainly on a smaller scale.”

Kontentan är jämfört med Myanmar, Kina och Mexico m,m är att lNordkorea är småfiskar i methdammen.

BTW, du är nog fel person att anmärka efter källor då du själv konstant saknar sådana. Men man brukar hitta var du får allt ifrån ganska fort ändo. Brukar vara en ren avskrivning ifrån någon tidningsartikel.

BTW, Du är som vanlig helt fel ute.

Kämpa på, Du får snart en medalj, kanske får Du besök av eller själv får besöka A. Cao de Beños. Har hört att han behöver en ersättare då han står på transferlistan…….

Du har säkert läst i NÅGON TIDNINGSARTIKEL om varför???

Ojojoj, vilken haverist Du är…..
Senast redigerad av LEMMOR 2021-08-17 kl. 09:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in