Citat:
Ursprungligen postat av
inlagd
Oavsett om Nordkorea är den allra största eller bara en av de allra största producenterna av amfetamin blir jag lite nyfiken här.
Om de nu inte exporterar sin produktion av amfetamin så betyder det att de rimligen själva måste konsumera nästan allt de producerar. Enligt wiki har landet ungefär 25 miljoner invånare. Om dessa, ensamma, ska konsumera något som är världens största produktion så känns det ganska omfattande.
Jag har ingen aning om hur mycket amfetamin det produceras, totalt, i hela världen, eller hur mycket som Nordkorea producerar -- men:
Hur mycket amfetamin konsumerar medelinvånaren i Nordkorea?
Är medelinvånaren i Nordkorea en tung missbrukare av amfetamin?
Jag har mångåriga internationella yrkesmässiga erfarenheter i jakten på
de flesta av Nordkoreas kriminella verksamheter.
Om Du orkar så har jag på många ställen i denna tråd genom åren beskrivit både Nordkoreansk methtillverkning och övriga droger samt hela spektrat av övriga kriminella verksamheter regimen ägnar sig åt. Både tillverkningen och smugllingen samt hur nätverken ser ut och ändrats över tid
Jag vill till att börja med, för det fall Du inte redan var medveten om det, klargöra att regimen inte medger några problem med missbruk i landet öht, än mindre att man genom åren smugglat och distribuerat mängder, i snitt kan man räkna med att Nordkorea konstant varit den andra eller tredje största världsproducenten. Volymerna varierar kraftigt år från år hos alla de stora producenterna. Det beräknade marknadsvärdet av den totala årsproduktionen har de senaste 5-10 åren uppgått tlll ca 60 miljarder USD dollar, och priset per pound/455 gram varierar mellan 20-30.000 USD. Där har Du några nyckeltal att gå på.
Låt oss också konstatera en viktig sak, Nordkoreas meth/ice är det renaste och starkaste som producers, renheten i snitt är så hög som 99%.
Meth eller eller ”Ice”, som Nordkoreanerna oftast kallar det själva, är ett mycket stort, och växande problem i Nordkorea.
Det handlar inte om några få % av befolkningen som missbrukar, grova beräkningar baserade på vittnesmål, kinesiska affärsmän, smugglare i nätverken, avhoppare/flyktingar mfl mfl,
indikerar att drogen är så utbredd att 40-60% använder den frekvent och antalet tunga missbrukare är säkerligen flera miljoner individer.
De rapporter jag läst genom åren ger vid handen att:
Ice är mycket vanligt som gåva vid högtider.
På vissa ställen är Ice lika vanligt som en kopp te.
Många brukar drogen för att orka med vardagen och stilla hunger.
Drogen är även ett stort problem inom militären.
Kort svar på Din egentliga fråga, ja, medelnordkoreanen missbrukar Ice.
Hur många de tunga missbrukarna de facto är, är svårt att veta då regimen inte offentliggör siffror från de åtgärder man tvingats vidta för att behandla det öknde antalet missbrukare. Man erkänner inte ens att problemet existerar.