2022-06-07, 09:13
Medlem
Kumabjorns avatar
Tydligen har USA och Sydkorea ändrat taktik i sin respons till Nordkoreas provskjutningar. Först åtta egna missiler som paritet på de nordkoreanska, följt av 20 attackplan i formation kring gränsen. Förvisso har Sydkorea fått en mera höaktig president än Moon, men att det skulle gå så snabbt är ändå lite oväntat.
Citera
2022-06-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Tydligen har USA och Sydkorea ändrat taktik i sin respons till Nordkoreas provskjutningar. Först åtta egna missiler som paritet på de nordkoreanska, följt av 20 attackplan i formation kring gränsen. Förvisso har Sydkorea fått en mera höaktig president än Moon, men att det skulle gå så snabbt är ändå lite oväntat.
Även Biden har höjt rösten. Jag tror att familjen Kim är ganska förvånade över reaktionen, inte riktigt vad de väntade sig. Nu är det en hel del mer reaktioner än bara fördömanden.
Citera
2022-06-08, 09:31
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Även Biden har höjt rösten. Jag tror att familjen Kim är ganska förvånade över reaktionen, inte riktigt vad de väntade sig. Nu är det en hel del mer reaktioner än bara fördömanden.

Inga ord utan handling direkt, därefter uttalanden. Det känns som om de diskuterat sig fram till ett nytt sätt att angripa situationen. Lite som hur Reagan gick på Sovjetunionen, en så hög eskalering att ekonomin knäcks. I Covidtider underlättas den taktiken troligtvis av rent logistiska svårigheter.
Citera
2022-06-13, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det som står i artikeln är riktigt. Ordförandeskapet har dock kritiserats av många länder, lite som att låta vargen vakta fåren.

Jag vet inte om det är ett syftningsfel från din sida men Nordkorea nedrustar inte, tvärtom.

Jag tolkade artikeln som att man siktade och hade en vilja till nedrustning , men jag kan ha fel.
Citera
2022-09-26, 23:15
Medlem
Kumabjorns avatar
Japanska medier rapporterar att det börjat gå frakttåg mellan Kina och Nordkorea. Att tågtrafiken återupptas, även om persontrafiken dröjer, får tas som tecken på att Covid situationen i NK förbättrats. Tågen skall främst ha lastats med byggnadsmaterial.
Citera
2022-09-26, 23:28
Medlem
Jag har varit mångt år intresserad av nordkorea och dess kultur i många år, läst mycket som jag kommit över av diverse ambassadörer och resenärer för att det är ett så konstigt land men främst om hur folk faktiskt har det i sitt hemland. Jag stötte på en youtubekanal vid namn aramaki project ett par år sedan och följer den ibland. Det sägs att det inte finns så mycket video om hur folk lever i nordkorea men där är fullt med videomaterial. Hur ser ni på innehållet? Hur representativt tycker ni det ser ut?
Citera
2022-10-01, 01:05
Medlem
Kumabjorns avatar
Nordkorea har denna vecka gjort inte mindre än 7 provskjutningar av robotar, mestadels kortdistans. Det sammanfaller med att USA och Sydkorea har återupptagit de halvårsvis storskaliga militärövningar som låg nere under Trumps tid som president. I årets övning deltar även japansk trupp.

Intressant nog har inte en enda av provskjutningarna omnämnts i Rodong Sinmun.
Senast redigerad av Kumabjorn 2022-10-01 kl. 01:08.
Citera
2022-10-02, 04:16
Medlem
Kumabjorns avatar
Ukrainakriget börjar nu få direkta säkerhetspolitiska konsekvenser i östra Asien.
Citera
2022-10-04, 01:33
Medlem
Kim Jong-un är sugen att skapa oro ...

https://www.expressen.se/nyheter/japan-nordkorea-har-avfyrat-minst-en-robot/
Nordkorea uppges ha avfyrat minst en ballistisk robot över Japan i natt.
Boende i de norra delarna av Japan uppmanades att söka skydd omedelbart,
skriver japanska public service-bolaget NHK.

Vid 00.30-tiden natten till tisdagen gick den japanska regeringen ut med en varning till alla invånare i de norra japanska prefekturerna Hokkaido och Aomori om att söka skydd omedelbart.
Enligt regering hade Nordkorea avfyrat minst en ballistisk robot som flög i riktning mot områdena.
Kort därefter, vid 00.50-tiden, meddelade regeringen att roboten troligen flugit över Japan och landat i havet.
Citera
2022-10-04, 10:48
Medlem
Mittpunkts avatar
Har dom ens råd att bara tillverka missil efter missil och sedan skjuta dom rätt ut i havet utan någon som helst verkan? Jag hade blivit skogstokig om jag hade tillverkat en hundratals missiler och sedan skjuter jag ut dom i havet utan någon som helst verkan.
Citera
2022-10-05, 09:03
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Har dom ens råd att bara tillverka missil efter missil och sedan skjuta dom rätt ut i havet utan någon som helst verkan? Jag hade blivit skogstokig om jag hade tillverkat en hundratals missiler och sedan skjuter jag ut dom i havet utan någon som helst verkan.

Kim verka anse att han nästan nådde fram med hjälp av provuppskjutningar när Trump var president. Antagligen därför han fortsatt, tror att det skall generera nya möjligheter. Att han plötsligt börjat erbjuda Putin att ta få använda nordkoreanska soldater kan vara ett tecken på att han är i stor behov av hårdvaluta.
Citera
2022-10-05, 11:15
Bannlyst
Bisarrt och sjukt, Nordkorea. Sverige då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in